Pagina 1 van 2

Keuze casette klimmen

Geplaatst: 01 apr 2010 23:28
door williamvdk
Zoals velen voor mij beklim ook ik binnenkort de Mont-Ventoux.

Graag monteer ik dan ook een zo klein mogelijk verzet voor mijn fiets. Dit is een compact 50-34 vooraan, casette 12-25 achteraan, redelijk standaard voor de lage landen dus. Her en der lees ik dat 27 hier eventueel een optie is. Ben echter geen kenner, maar vroeg me hierbij af of nog kleiner ook mogelijk is, bv. 28 of 30? of loopt ketting dan soms te schuin? Maakt dit bergop trouwens veel verschil uit?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Geplaatst: 01 apr 2010 23:41
door mooncrawler
Ik heb vorig jaar voor het eerst de alp d'huez beklommen en heb toen ook een 'bergverzet' gemonteerd. Ik reed toen wel een triple (30 tandjes op kleinste blad) en had achter een 27 als grootste.
Ik had toen weinig tot geen fiets ervaring en die combinatie kwam mij zeeeer goed uit moet ik zeggen. Soms had een nadeel,.. op minder steile stukken had ik soms moeite een fijn verzet te vinden doordat ik met mijn bergverzet dus sommige kleine verschillen in verzet niet kon maken.

Mijn tip: Ben je beginnend fietser, monteer een 27 achter op. Ben je geoefend, laat dan mooi die 12-25 zitten dan kom je er ook wel en heb je meer combinaties die dichter bij elkaar liggen waardoor je net dat ene fijne beentempo kan vinden.

Geplaatst: 02 apr 2010 00:21
door krokie
Leuk ik ga ook de ventoux doen. Vorig jaar Huez ook met 30-27..was goed te doen maar ben blij dat ik het meehad. Ik fiets wel vaker maar klim zelden. Ventoux is (veel?) zwaarder..dus compact met 27 achter zou ik alleen doen als je een goede fietser bent met klimervaring.
shimano doet tegenwoordig 11-28. Met campa ga je al tot 29 dacht ik.

Geplaatst: 02 apr 2010 00:26
door daniel1975
SRAM gaat tot 32 ;)

Maar zonder geheid; de ventoux is echt niet zoveel zwaarder dan de alpe hoor. Hij is sowiso veel mooier en leuker om te doen.

Geplaatst: 02 apr 2010 00:41
door prjz
Ik zou zeker een 27 monteren.
Beter nog wat in reserve dan blijven harken.

Geplaatst: 02 apr 2010 00:47
door plantagenet
WilliamvdK schreef:Her en der lees ik dat 27 hier eventueel een optie is. Ben echter geen kenner, maar vroeg me hierbij af of nog kleiner ook mogelijk is, bv. 28 of 30?


Ik weet niet of je een geoefende klimmer bent, maar ikzelf (geen geoefende klimmer) ben toch wel blij met mijn 30x27 configuratie. Als ik lees dat je kleine blad vóór 34 is, dan zou ik toch zeker kijken of je niet een nóg groter blad achter kunt vinden.
Om even zwaar te trappen als de veel voorkomende 30x27 zou je een blad 30 achter moeten hebben.

verzet

Geplaatst: 02 apr 2010 01:29
door lampie3103
sram red 11-28 verzet kun je alles aan

Geplaatst: 02 apr 2010 14:00
door Le Grimpeur
@WilliamvdK. Advies is arbitrair, want hangt (ook) van je conditie en geschiktheid om te klimmen af. Heb je Shimano (wat ik meen te lezen uit je post), zou ik zeker een 27 of 28 monteren, heb je Campa, zet er dan een 29 op. Met die 27, 28 of 29 zul je als je de Ventoux op gaat blij zijn:D. De Ventoux is toch ècht wel lastiger dan Alpe d'Huez (mijn mening/ervaring).

Geplaatst: 02 apr 2010 16:20
door michefwd
@ WilliamvdK ik heb 2 jaar gelden de Alpe beklommen met een 34 voor 28 achter en dat was goed te doen. Alles hangt inderdaad af of je ten eerste een klimmer bent en ten tweede hoe is je conditie? Fiets je sneller op kracht of cadans? Maar met een 34-28 ga je zeker te weten boven komen.

Marchisio

Geplaatst: 02 apr 2010 21:31
door wattoe24
WillimavdK, je vroeg je af of kleiner ook mogelijk is. Dat kan inderdaad. Vorig jaar voor het eerst in de Alpen geklommen, o.a. Huez. Ik ben 1.90m en 85 kg en was blij met de 30 achter. Heb wel veel gefietst in Limburg, maar het hooggebergte is andere koek. Ik heb Ultegra 10 spd met 50/34 voor. Via m'n dealer heb ik bij Marchisio een cassette laten maken met de volgende kransjes: 13-14-15-16-17-19-21-24-27-30. Shimano zegt van niet, maar die 30 kun je gewoon schakelen met de korte achterderailleur. Wel moet je de afstelschroef voor de B-spanning zover indraaien dat de geleidepoelie niet het tandwiel raakt. Ik mis de 11 of de 12 niet, als het hard naar beneden gaat hoef ik toch niet meer bij te trappen om er nog 5 of 10 km/u bij te krijgen. Het voordeel van een Marchisio cassette is dat je elk kransje apart kunt vervangen.
Hier kun je zien waar het om gaat: http://clemenzo.com/index.php/content/v ... 1/lang,en/
Succes

Geplaatst: 02 apr 2010 21:42
door amclassic-fan
50-14 is toch wel een heel lullig verzet, in een Marmotte ga je daar toch niet blij mee zijn als je van de Lauteret afkomt bijv. Dan is een 13 toch wel een stuk fijner trappen.

Geplaatst: 03 apr 2010 11:58
door wattoe24
Amclassic-fan schreef:50-14 is toch wel een heel lullig verzet, in een Marmotte ga je daar toch niet blij mee zijn als je van de Lauteret afkomt bijv. Dan is een 13 toch wel een stuk fijner trappen.


Wel goed lezen MODERATOR !! Ik schrijf dat ik een cassette heb beginnend bij 13. Als je van de Lautaret afkomt heb je de Galibier al gehad en hoef je niet zo nodig meer zo hard te trappen. Je bent blij dat je ff kunt bijkomen. Maar dit zal ook wel weer kritiek opleveren.