Is het gemakkelijk of m.a.w. mogelijk om een wissel te doen tussen 2 trapstellen van SRAM RED van 53x39 en een 50x34? Trapstel is gemonteerd met BB.
Dit zou voor mij gemakkelijk zijn om mijn fiets in te zetten op verschillende tereinen.
SRAM trapstel gemakkelijk wisselbaar
-
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
Het crankstel vervangen is niet heel veel werk. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je dan ook telkens kettingen moet wissel (compact ketting is korter dan een dubbel ketting). En je zult de voor-derailleur elke keer een stukje bij moet stellen.
Niekgeerts schreef:Het crankstel vervangen is niet heel veel werk. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je dan ook telkens kettingen moet wissel (compact ketting is korter dan een dubbel ketting). En je zult de voor-derailleur elke keer een stukje bij moet stellen.
hoeft niet per se. ik wissel mijn (shimano) cranks zonder afstellen of een andere ketting en zonder probleem. ketting lengte zal bij gebruik van compact ietsje te lang zijn en bij normaal crankstel iets te kort. maar da's geen punt als je niet groot-groot // klein-klein rijdt (moet je imo sowieso niet doen)
-
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
Oke, in de praktijk werkt het dus wel? Ik spreek ook niet uit ervaring hoor. Fiets gewoon altijd met een normale dubbel. Maar officieel zou er wel een andere ketting omheen moeten. Maar in de praktijk dus niet:P
Weer iets geleerd;)
Weer iets geleerd;)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zal het wetboek er eens op naslaan. Kun je overigens beter Campa gaan rijden wissel al jaren regelmatig en heb nooit problemen met de ketting..... (Sram overingens ook niet). Gewoon je ketting strak op Standaard cranks afmeten, gaat compact altijd goed.
Hier op aansluitend, heeft iemand ervaring in het wisselen van dubbel naar compact bij sram foce
met ingeperste lagers (tcr advanced 1). Is dit alleen en kwestie van centrale bout losdraaien de li. crank los en dan drivetrain kant eruit. en vice versa montage?
met ingeperste lagers (tcr advanced 1). Is dit alleen en kwestie van centrale bout losdraaien de li. crank los en dan drivetrain kant eruit. en vice versa montage?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Volgens mij kan dat maar bij zo'n constructie zou ik het eerder laten (om speling op de lagers te voorkomen). In dat geval kun je beter een compact nemen en de bladen wisselen (eventueel stalen bladboutjes nemen)