Pagina 1 van 1

SRAM trapstel gemakkelijk wisselbaar

Geplaatst: 01 apr 2010 14:45
door daddyyoyo
Is het gemakkelijk of m.a.w. mogelijk om een wissel te doen tussen 2 trapstellen van SRAM RED van 53x39 en een 50x34? Trapstel is gemonteerd met BB.
Dit zou voor mij gemakkelijk zijn om mijn fiets in te zetten op verschillende tereinen.

Geplaatst: 01 apr 2010 14:49
door niekgeerts
Het crankstel vervangen is niet heel veel werk. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je dan ook telkens kettingen moet wissel (compact ketting is korter dan een dubbel ketting). En je zult de voor-derailleur elke keer een stukje bij moet stellen.

Geplaatst: 01 apr 2010 16:11
door skimons
Niekgeerts schreef:Het crankstel vervangen is niet heel veel werk. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je dan ook telkens kettingen moet wissel (compact ketting is korter dan een dubbel ketting). En je zult de voor-derailleur elke keer een stukje bij moet stellen.


hoeft niet per se. ik wissel mijn (shimano) cranks zonder afstellen of een andere ketting en zonder probleem. ketting lengte zal bij gebruik van compact ietsje te lang zijn en bij normaal crankstel iets te kort. maar da's geen punt als je niet groot-groot // klein-klein rijdt (moet je imo sowieso niet doen)

Geplaatst: 01 apr 2010 17:35
door tiest
@Niek, dat hoeft allemaal niet hoor. Gewoon bout los, crank wisselen, bout vast en scheuren maar!

Ik heb het ook al vaker zo gedaan en monteer in de zomer ook weer gewoon een compact ipv de 53/39 van nu.

Geplaatst: 01 apr 2010 20:22
door niekgeerts
Oke, in de praktijk werkt het dus wel? Ik spreek ook niet uit ervaring hoor. Fiets gewoon altijd met een normale dubbel. Maar officieel zou er wel een andere ketting omheen moeten. Maar in de praktijk dus niet:P

Weer iets geleerd;)

Geplaatst: 01 apr 2010 22:32
door tiest
Niekgeerts schreef:Maar officieel zou er wel een andere ketting omheen moeten.


Zegt de bycicle pope dat ofzo?

Geplaatst: 01 apr 2010 23:33
door sharkman113
Zal het wetboek er eens op naslaan. Kun je overigens beter Campa gaan rijden wissel al jaren regelmatig en heb nooit problemen met de ketting..... (Sram overingens ook niet). Gewoon je ketting strak op Standaard cranks afmeten, gaat compact altijd goed.

Geplaatst: 01 apr 2010 23:49
door bleutrek
Hier op aansluitend, heeft iemand ervaring in het wisselen van dubbel naar compact bij sram foce
met ingeperste lagers (tcr advanced 1). Is dit alleen en kwestie van centrale bout losdraaien de li. crank los en dan drivetrain kant eruit. en vice versa montage?

Geplaatst: 01 apr 2010 23:55
door sharkman113
Volgens mij kan dat maar bij zo'n constructie zou ik het eerder laten (om speling op de lagers te voorkomen). In dat geval kun je beter een compact nemen en de bladen wisselen (eventueel stalen bladboutjes nemen)