Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Assos broek kopen ja/nee?

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 26 mar 2010 11:40

Goedemorgen!

Ik sta op het punt om naar Amsterdam te rijden, Presto daar schijnt Assos broeken te verkopen en ik hoor hier gemengde verhalen over. Wil het toch zelf ervaren.

Zelf heb ik namelijk last van het zitvlak en edele delen tijdens ritten van langer dan 1,5 uur.
Sinds kort heb ik mijn banden op de juiste druk, rond de 9 bar, dit was altijd een stuk minder en ik rijd al een tijdje niet meer met boxershorts. Wellicht dat dit voor de problemen hebben gezorgd. Boxershorts dragen verhelpt het probleem echter niet. Mijn huidige broeken zijn van Santini en op de zeem staat Gel Intech Santini, geen idee of dit redelijke zemen zijn of dat deze van mindere kwaliteit zijn. Ze lijken mij vrij dun.

Als zadel heb ik een Specialized Phenom 130, deze:
[img=http://www.bike24.com/images/products/p016752.jpg]
Heeft altijd redelijk goed gezeten, dus zou ik het raar vinden als dit nu ineens een probleem kan veroorzaken.

Is het verstandig om een Assos broek aan te schaffen, de T FI.13 S5 bibshort kost namelijk wel eventjes € 211.50 bij Presto. Of moet ik nog enkele weken door fietsen en hopen dat het overgaat (omdat ik bandenspanning heb verhoogd en dergelijke)?

Graag jullie mening, bij voorbaat dank!

Groet Arie

Edit:
Ik wacht jullie mening nog even af, ik vind ruim 200 euro erg veel geld voor een broek. Heb nu ook de Sugoi : RS Bibshort op het oog.
Maar ik sta open voor alle suggesties!

lancer
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jul 2005 19:13

lancer 26 mar 2010 11:52

Ten eerste zal het verhogen van de bandenspanning juist een averechts effect hebben op je zitproblemen. Hoe harder de band des te meer trillingen worden doorgegeven aan je fiets. Als je meer comfort wilt kun je beter een bredere band op minder druk gaan rijden. Maar dit is natuurlijk geen directe oplossing voor je zitprobleem.

Assos is een topmerk waar bijna iedereen tevreden over is. Maar ook met goedkopere broeken kun je gewoon goed fietsen. Zadel en broeken zijn heel persoonlijk en je zult zelf moeten uitvinden wat voor jouw werkt.

Hoe lang fiets je al met huidige zadel en broeken? Misschien zijn ze gewoon op en is het tijd voor nieuwe.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 26 mar 2010 12:00

TiTaTovenaar schreef:Is het verstandig om een Assos broek aan te schaffen, de T FI.13 S5 bibshort kost namelijk wel eventjes € 211.50 bij Presto.
Je zoekt nu wel meteen de duurste Assos uit ;)
De FI.Uno S5 kost de helft..

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 26 mar 2010 12:02

TiTaTovenaar schreef:
Zelf heb ik namelijk last van het zitvlak en edele delen tijdens ritten van langer dan 1,5 uur..... en ik rijd al een tijdje niet meer met boxershorts. Wellicht dat dit voor de problemen hebben gezorgd. Boxershorts dragen verhelpt het probleem echter niet.

Is het verstandig om een Assos broek aan te schaffen, de T FI.13 S5 bibshor


Lees ik nu dat je onderbroeken draagt tijdens het fietsen of niet? In het geval van 'ja': elke extra laag kan gaan schuren, zeker bij naden, en voor problemen zorgenen de absorbtie van transpiratie verloopt anders (natter!).
Ik fiets, met mijn blote biletjes natuurlijk, in de mille versie met dezelfde zeem. Heerlijke broek en never last.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 26 mar 2010 12:03

Ik ben zelf hel tevreden over Assos,maar ik zou niet meteen een broek van ruim € 210 kopen.
Ik ben begonnen met de Uno s5 (rond de 125 euro) en daarna de Mille S5 (150). IK rijd nu wat meer met clubkleding en daarin mis ik wel mijn Assos Zeem.
Waar je ook nog eens aan kan denken is de Sugoi RS BiB.
Ik heb er geen ervaring mee, maar van horen zeggen dat deze broek niet onder doet voor een goede Assos.

Ik zou eerst gaan voor een Uno s5 om Assos uit te proberen
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 26 mar 2010 12:05

@lancer: Ik weet dat het verhogen van de bandenspanning minder comfort levert, maar mijn bandenspanning was (denk ik) te laag, dus daarom moet ik hier wellicht gewoon weer aan wennen. Ik heb de fiets 2de hands gekocht dus ik heb geen idee hoe oud het zadel is. Mijn broeken zijn ongeveer een half jaar oud en ik heb er denk ik rond de 3500km in gereden.

@Farelli: Ik droeg inderdaad altijd onderbroeken, maar sinds Januari ben ik daar mee gestopt en sinds kort heb ik dit probleem.

@roro27: Ja het is misschien niet slim om direct voor de duurste te gaan, ik ga nu die kant op en zal er een aantal gaan passen.
De Uno S5 is goedkoper dan de Sugoi, dus dat is wel een optie.

Bedankt allen voor de reacties. Ik zal na de middag wel laten weten wat het geworden is!

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 26 mar 2010 12:10

De T FI.13 S5 kost bij Salden momenteel € 189.90
Jan

titatovenaar
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02

titatovenaar 26 mar 2010 12:48

Dank Kweekel, heb daar even gekeken en heb toch maar de Uno besteld, vertrouw erop dat het goed zit. En kost nog net geen 100 euro, dat scheelt toch weer bijna 20 euro en een ritje naar Amsterdam :-D

epotheker
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:15
Locatie: Lonneker

epotheker 26 mar 2010 12:55

Wel goed opletten voor de maat. Assos valt klein uit....of is scherp gesneden...hoejetwilt....

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 26 mar 2010 13:00

Ik zou zo'n dure broek eerst passen. Als je geen sportlijf hebt kun je Assos sowieso vergeten en 't valt vrij klein qua maatvoering waardoor je misschien een maatje groter moet nemen (of misschien niet).
Soms 'klopt' een broek niet bij een bepaald lijf en kan een ander merk zomaar als gegoten zitten...

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 26 mar 2010 13:05

Ik heb er een paar. Zitten prima, goede zeem. Ik vindt echter de prijs-pret verhouding niet meer kloppen.

Ze gaan bij mij ook allemaal stuk (stiksels waarmee de zeem is vastgezet). Wordt op zich wel steeds weer opgelost, maar valt wel tegen.

Vorige jaar een Campagnolo broek gekocht. Aanmerkelijk goedkoper en zit ook uitstekend! Zeem zit bij deze broek nog vast.

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 26 mar 2010 13:07

Foosho schreef:Ik zou zo'n dure broek eerst passen. Als je geen sportlijf hebt kun je Assos sowieso vergeten en 't valt vrij klein qua maatvoering waardoor je misschien een maatje groter moet nemen (of misschien niet).
Soms 'klopt' een broek niet bij een bepaald lijf en kan een ander merk zomaar als gegoten zitten...


Ik ben (nog) niet echt gezegend met een sportlijf, maar een XLG van Assos past(e) mij prima. Ik ben redelijk wat afgevallen en daardoor zit deze maat mij nu te groot. Ik moet nu ook op zoek naar een nieuwe broek, maar ik neig nu meer naar de Sugoi.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

Plaats reactie