Zoals men hieronder kan lezen is deze beginner op zoek naar een fiets. Nu loop ik vast op wat voor velen het allerbelangrijkste is aan een fiets. Het frame.
Nu is mijn vraag hoe je kan bepalen of een frame goed is? Ik zit zelf te twijfelen tussen twee fietsen. Een haibike en een commencal. Maar hoe kom ik erachter welk frame beter is?
Weet iemand misschien wat ze bij commencal met NEC+Ultra bedoelen?
frame kwaliteit
In drie of meer stukken daar en tegen... (Sorry volledig of-topic, maar ik kon het niet laten)Jell-ee schreef:Ik dat je van geen van beide meer als 0.1% kans heb dat je frame in 2 stukken breekt (..)
-
- Forum-lid
djave schreef:Maar hoe kom ik erachter welk frame beter is?
Testrijden, en dan bepalen welke fiets lekker rijdt (stuurgedrag, comfort, klimt 'ie fijn, daalt 'ie fijn af enz. enz.).
Kwaliteitsverschil zal er niet echt zijn lijkt me, verschil qua rijgedrag wel.
djave schreef:Weet iemand misschien wat ze bij commencal met NEC+Ultra bedoelen?
Dat is niet meer dan een blitse naam waarmee ze aangeven dat hun framebuizen per framemaat verschillend zijn.
Om mezelf geld te besparen ben ik eigenlijk aan het zoeken op het internet. Nu heb ik bij wrench science mijn maten ingevoerd.
WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 17 in
Frame Size center-to-top: 18 in
Overall Reach: 69.25 cm
Saddle Height: 72.41 cm
Handlebar Width: 0 cm
Your Measurements
Height: 178.00 cm
Sternum Notch: 149.00 cm
Inseam Length: 82.00 cm
Arm Length: 63.50 cm
Shoulder Width: 45.00 cm
Flexiblity: 8
Weight: 82.00 kilo
Foot Size: 44.00 EURO
Gaat een frame met maat 47 cm en een bovenbuislengte van 594 mm te groot zijn of is dit een goede maat voor mij? De maat kleiner is gelijk 43 cm en dat lijkt me met mijn 1.80 wel erg klein.
Kent iemand verder deze crank: Truvativ Firex Giga X Pipe. En de mening daarover.
Bedankt voor alle reacties
WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 17 in
Frame Size center-to-top: 18 in
Overall Reach: 69.25 cm
Saddle Height: 72.41 cm
Handlebar Width: 0 cm
Your Measurements
Height: 178.00 cm
Sternum Notch: 149.00 cm
Inseam Length: 82.00 cm
Arm Length: 63.50 cm
Shoulder Width: 45.00 cm
Flexiblity: 8
Weight: 82.00 kilo
Foot Size: 44.00 EURO
Gaat een frame met maat 47 cm en een bovenbuislengte van 594 mm te groot zijn of is dit een goede maat voor mij? De maat kleiner is gelijk 43 cm en dat lijkt me met mijn 1.80 wel erg klein.
Kent iemand verder deze crank: Truvativ Firex Giga X Pipe. En de mening daarover.
Bedankt voor alle reacties
De Aldi/Lidl/Halfords aanbiedingen daargelaten denk ik dat er niet echt slechte frames meer zijn. Tenzij je echt voor top performance wilt gaan denk ik dat de keuze dus te maken is met waar jouw voorkeuren naar uitgaan (kleur, afwerking etc..), maar zeker ook geometrie voor wat rijhouding straks aangaat (sportief, comfort, maten) en het bij jouw lichaamsbouw passen (cijfers zijn een indicatie, geen keiharde regel).
Probeer eens iets uit in de winkel, laat je daar desnoods nog eens meten. Zoek daarvoor een gerenommeerde handelaar, niet een dozenschuiver die je vertelt dat hij denkt dat het wel goed zit (zoals in mijn woonplaats, grrr...).
Truvativ cranks lijken mij prima. Ik had ze kortstondig op mijn MTB, maar heb deze doorgeschoven naar mijn vrouw (in ruil voor XT ), geen problemen mee gehad.
Mijn lengte is overigens ook 1.80m. Het frame van mijn MTB meet 530mm bovenbuis met een 18" (45cm) framemaat.
Probeer eens iets uit in de winkel, laat je daar desnoods nog eens meten. Zoek daarvoor een gerenommeerde handelaar, niet een dozenschuiver die je vertelt dat hij denkt dat het wel goed zit (zoals in mijn woonplaats, grrr...).
Truvativ cranks lijken mij prima. Ik had ze kortstondig op mijn MTB, maar heb deze doorgeschoven naar mijn vrouw (in ruil voor XT ), geen problemen mee gehad.
Mijn lengte is overigens ook 1.80m. Het frame van mijn MTB meet 530mm bovenbuis met een 18" (45cm) framemaat.
Cube AMS Comp 2010
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??