Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen racefiets TREK 2.1

rembramt
Forum-lid

rembramt 24 mar 2010 17:29

Afstellen racefiets TREK 2.1

Hoi,

Ik heb recentelijk een Trek 2.1 gekocht bij 12GOtrading, op zich niets mis mee, alleen is er voor een persoonlijke afstelling geen tijd en geen kennis. Nu ben ik in de buurt bij een paar FM'ers geweest en die mopperen dan wat en willen er alleen aan beginnen als ze fiets opnieuw in elkaar mogen zetten, maar dat kost dan weer een paar 100 euro. Concreet is het probleem dat wanneer ik in de beugels ga, mijn knieen zowat tegen mijn kin/armen aankomen. Zadelhoogte kan het probleem niet zijn. Ik ben 1.68, 72 kg en heb een maatje 50, dus dat is ook verder prima. Maar het kan zijn dat dit nou eenmaal de geometrie van een Trek is. Hiervoor reed ik een Orbea.

iemand een idee wat ik hieran kan doen.

in het verlegende van deze vraag: weet iemand of je in de regio brabant ergens een werkshop afstellen/onderhoud kunt doen?

Gr. Bram
Fietsen is gaaf!

rubenio
Forum-lid

rubenio 24 mar 2010 20:26

Past een 50cm wel bij je binnenbeenlengte / armlengte?
Staat je zadel niet veel te hoog t.o.v. je stuur?
Staat je zadel niet te ver naar voren?
Is je stuurpen niet te kort ? Te steile stuurpen?
Te korte cranks?

Als je een fiets bij 12go haalt zou ik sowieso even gebruik maken van het bike fit systeem van shimano wat ze daar hebben... Of gewoon je bike bij een FM kopen als je nog beetje nieuw bent in het sportfietswereldje.
De helft van je fietsplezier begint bij een goede zit, dat is mij althans heel wat waard.
Logisch dat Fm's moeilijk doen want die gaan niet al die internetklantjes verder helpen.

jasperr
Forum-lid

jasperr 24 mar 2010 20:30

Een foto van de huidige afstelling van de fiets maakt veel duidelijk.

rubenio
Forum-lid

rubenio 24 mar 2010 20:35

jasperr schreef:Een foto van de huidige afstelling van de fiets maakt veel duidelijk.

Zonder foto van de eigenaar zal je er nog steeds niet bar veel over kunnen zeggen toch?

jasperr
Forum-lid

jasperr 24 mar 2010 20:42

rubenio schreef:
jasperr schreef:Een foto van de huidige afstelling van de fiets maakt veel duidelijk.

Zonder foto van de eigenaar zal je er nog steeds niet bar veel over kunnen zeggen toch?

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Ik vraag TS om een foto van zijn fiets. Dan kunnen wij namelijk zien hoe de verhoudingen (bijv. zadel en stuur) nu zijn.

rubenio
Forum-lid

rubenio 24 mar 2010 20:44

jasperr schreef:
rubenio schreef:

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Ik vraag TS om een foto van zijn fiets. Dan kunnen wij namelijk zien hoe de verhoudingen (bijv. zadel en stuur) nu zijn.

Sorry, ik bedoel een foto met de eigenaar zelf erop. Niet dat je daar enorm veel meer mee kunt, maar ik doelde meer op de vraag : hoe weet je nou of de TS hele korte armen en enorm lange benen heeft ?

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 25 mar 2010 16:27

rubenio schreef:Logisch dat Fm's moeilijk doen want die gaan niet al die internetklantjes verder helpen.
Waarom niet? Ze kunnen toch gewoon een redelijk tarief vragen voor een fitting en het verstellen van de fiets? 50-100 euro ofzo. Ik begrijp niet waarom winkels geen geld willen verdienen aan mensen die niet alles bij hun kopen. Er is toch ook genoeg geld te verdienen aan internetkopers, tweedehandskopers en zelfsleutelaars. Ik begrijp ook wel dat een FM liever klanten hebben die alles door de FM laten doen en zonder probleem een hoog bedrag betalen voor de door de FM geadviseerde fiets, maar de wereld is gelukkig veel diverser.

Bovendien is het goede reclame om mensen goed te helpen. Zo heb ik zelf ook wel eens een product (geen fiets) bij een dozenschuiver gekocht, het na een lijdensweg (uiteindelijk) door een speciaalzaak gratis laten oplossen (ook al kwam het product niet van hen). Ik ben later dus mooi gaan shoppen in die speciaalzaak en zo hebben ze die gratis service weer terugverdiend.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 mar 2010 23:55

fietsbewegingsanalyse.nl?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

stynomite
Forum-lid

stynomite 26 mar 2010 21:50

google eens rond, er is genoeg te vinden over maten en afstellingen.

Daarmee zou je jezelf zeker een goede start moeten kunnen geven. Als die afstelling niet in de buurt komt, dan gaat de FM het ook niet goed krijgen.

En dan pas zou ik eens kijken naar een bewegingsanalyse (of terug naar Orbea).

Wat zijn de verschillen met die Orbea set-up eigenlijk?

P.S.
het helpt (in ieder geval mij) om het afstellen samen met iemand te doen.
Big... yeah, big bada boom.

dex
Forum-lid

dex 30 mar 2010 02:30

Logisch dat Fm's moeilijk doen want die gaan niet al die internetklantjes verder helpen.
Ik begrijp hiet helemaal waarom TS zonder verstand van afstellingen van een fiets besluit om bij een shop waar men geen tijd en kennis heeft (tekst van TS) zij fiets te kopen. Natuurlijk...de prijs zal de reden zijn, maar vervolgens heb je een fiets die niet datgene brengt wat hij er van had verwacht.

Of je zoekt iemand die de fiets voor je kan afstellen (en maar hopen dat de maat van de fiets dit toelaat) of je gaat alsnog naar de LBS.

Dan rest de vraag of TS dan met een korting bij de LBS en een voor hem juiste fiets niet hetzelfde bedrag had betaald. Inclusief een proefrit, en inclusief een fatsoenlijke service. (om over service en gemak maar niet te spreken....)

Ik vind dit in dit geval verkeerde zuinigheid....sorry.

Plaats reactie