Snel lossen uit het peleton
Hey allemaal,
Ik doe nu ongeveer 1 jaar wielrennen en ik zit ook op een club: Drc de mol.
Ik ben nu 16 jaar, 1e jaars junioor. en ik rijd ook sinds vorig jaar die trainingswedstrijden mee. maar al gauw na 2-3 rondes los ik omdat ik dan gewoon in ademnood kom. ik train wel aardig veel, interval niet. ik ga nu deze week interval trainen. Vorig jaar precies hetzelfde als het gewoon te hard gaat zit ik al snel aan mijn limiet. en dan herstel ik weer en dan ben ik gedubbeld en dan weer na 1-2 rondes los ik weer. ik heb bij de huisarts, en ik kreeg een een puf geval ding mee. Het helpt wel een klein beetje maar dan nog los ik snel.
iemand die wat tips heeft?
ik wil echt graag mee kunnen rijden.
Ik doe nu ongeveer 1 jaar wielrennen en ik zit ook op een club: Drc de mol.
Ik ben nu 16 jaar, 1e jaars junioor. en ik rijd ook sinds vorig jaar die trainingswedstrijden mee. maar al gauw na 2-3 rondes los ik omdat ik dan gewoon in ademnood kom. ik train wel aardig veel, interval niet. ik ga nu deze week interval trainen. Vorig jaar precies hetzelfde als het gewoon te hard gaat zit ik al snel aan mijn limiet. en dan herstel ik weer en dan ben ik gedubbeld en dan weer na 1-2 rondes los ik weer. ik heb bij de huisarts, en ik kreeg een een puf geval ding mee. Het helpt wel een klein beetje maar dan nog los ik snel.
iemand die wat tips heeft?
ik wil echt graag mee kunnen rijden.
Waarom kreeg je dit mee?ik heb bij de huisarts, en ik kreeg een een puf geval ding mee
Wat constateerde de huisarts?
't is te gemakkelijk om hier een oordeel over te geven. Je huisarts zal iets geconstateerd hebben, anders zou hij je geen medicatie hebben gegeven....
Opletten dat je niet positief bevonden wordt met dat "puf geval".
'k denk dat wat meer interval en snelheidstraining ( achter bromfiets of wagen)kan helpen. Het wedstrijdritme krijg je wschlk pas na een zeker aantal wedstrijden.'t kan ook zijn dat je niet goed traint of gewoonweg niet genoeg talent hebt.
In elk geval niet te snel opgeven en zoek een goede begeleider.
Succes!
'k denk dat wat meer interval en snelheidstraining ( achter bromfiets of wagen)kan helpen. Het wedstrijdritme krijg je wschlk pas na een zeker aantal wedstrijden.'t kan ook zijn dat je niet goed traint of gewoonweg niet genoeg talent hebt.
In elk geval niet te snel opgeven en zoek een goede begeleider.
Succes!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
[quote="fiedoo"]Opletten dat je niet positief bevonden wordt met dat "puf geval".[/quote]
Gecontroleerd worden als je bij trainingskoersjes al moet lossen? :p, maar dat terzijde.
Wedstrijden moet je ook leren rijden. Het best lijkt mij inderdaad een trainer te vinden die jou wil begeleiden om stapsgewijs jezelf te verbeteren zodat je beter mee kunt komen in het peloton.
Gecontroleerd worden als je bij trainingskoersjes al moet lossen? :p, maar dat terzijde.
Wedstrijden moet je ook leren rijden. Het best lijkt mij inderdaad een trainer te vinden die jou wil begeleiden om stapsgewijs jezelf te verbeteren zodat je beter mee kunt komen in het peloton.
Nog even los van je conditie (intervaltraining is een must) is het ook belangrijk goed voorin te zitten in het peloton. Wat ik vaak zie bij nieuwelingen en junioren is dat het vaak hollen of stilstaan is. Deze tempowisselingen zijn beter te volgen als je voorin zit, dan wanneer je achteraan aan het elastiek zit. Je moet dan altijd meer vermogen leveren omdat je altijd later reageert op tempowisselingen. Dan wordt je wel gedwongen in het rood te fietsen. Een soort omgekeerd demareren eigenlijk. En dat houdt geen paard continue vol.
Probeer gewoon eens van begin af aan voorin te blijven. Desnoods wat extra op kop. Beter het tempo te bepalen dan het tempo van een ander te volgen.
Succes!
Probeer gewoon eens van begin af aan voorin te blijven. Desnoods wat extra op kop. Beter het tempo te bepalen dan het tempo van een ander te volgen.
Succes!
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
En train met een hoge trapfrequentie. Misschien schort het daar wel aan.
En oefen wat meer met intervallen. Sprint een brug op, ga eens een paar kilometer op een rustige weg voluit enz.
En vooral geef de moed niet op; alle begin is moeilijk. Je fietst nog maar een jaar.
En oefen wat meer met intervallen. Sprint een brug op, ga eens een paar kilometer op een rustige weg voluit enz.
En vooral geef de moed niet op; alle begin is moeilijk. Je fietst nog maar een jaar.
prj
Ik train wel aardig veel, vandaag ge intervalt. van de week nog een keer. me trainer zei probeer is meer interval dus dat ga ik ook zeker doen, ( met schema ), en ik ga aanstaande maand achter een brommer rijden.
en MBL ik heb dat afgelopen zaterdag gedaan en datging aardig goed want dan blijf ik 1 tempo rijden. maar als er heel hard word overgenomen dan wil ik er tussen maar dan moet ik echt moeite doen om er bij te kome en dan ja dan merk ik het al en dan los ik.
maar ik ga mijn best doen met intervallen/achter een brommer rijden.
Bedankt voor de tips
en MBL ik heb dat afgelopen zaterdag gedaan en datging aardig goed want dan blijf ik 1 tempo rijden. maar als er heel hard word overgenomen dan wil ik er tussen maar dan moet ik echt moeite doen om er bij te kome en dan ja dan merk ik het al en dan los ik.
maar ik ga mijn best doen met intervallen/achter een brommer rijden.
Bedankt voor de tips
- erikvdmaat
- Forum-lid
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 28 jun 2004 15:55
- Contact
In plaats van op een viaduct te sprinten kan je er ook van af sprinten (niet te verwarren met springen). Probeer een versnelling te draaien waardoor je snel om +40 km/h kan komen en dit ook ongeveer 10 seconden na het viaduct nog vol kan houden. Hierdoor wen je aan de hoge snelheden. Herhaal dit een paar keer, en probeer dit wekelijks uit te breiden.
Ook domweg rondjes rijden op een wielerbaan helpt. Hier rijden de renners al een stuk sneller als op de weg, en je train gelijk een stukje souplesse.
Succes!
Ook domweg rondjes rijden op een wielerbaan helpt. Hier rijden de renners al een stuk sneller als op de weg, en je train gelijk een stukje souplesse.
Succes!
Ook ik fiets: http://www.erikvandermaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;