Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets voor ongeveer €850

jjr
Forum-lid

jjr 20 mar 2010 11:31

Ik fiets nu ongeveer 2 jaar op een fiets,een Gazelle Champion Mondial, die inmiddels wel ongeveer 30 jaar oud is. Ik toch wel wat vaker gaan fietsen, en ben dan ook aan het rondkijken voor een andere fiets.

De max van mijn budget ligt wel rond de €850,-. Gisteravond bij een aantal FMs in de buurt wezen kijken wat er voor dat geld te krijgen is.

Ik heb de volgende fietsen gezien:
Trek 1.5
Specialized Allez Sport X3
Specialized Secteur Sport X3
Batavus Challenge

Raleigh Team Race

Zelf al opgevallen: Trek heeft een Tiagra groep, de specialized en batavus fietsen een Sora en de Raleigh een 2200 (deze is overigens een stuk goedkopen met €549,-)

Gebruik: Op de zomeravonden en in het weekend regelmatig een rondje touren. Doelstelling is iedere week toch wel 150km rijden.
Ik ben 1.98 en ongeveer 95 kilo.

Het liefst koop ik een fiets bij een fietsenmaker in de buurt (kop van Noord-Holland) omdat je er toch wel een beetje kijk op moet hebben om een fiets op bijvoorbeeld marktplaats te kopen. Ben nog niet zo gevorderd om te kunnen zien hoe de staat van een 2e hands is.

Hebben jullie op of aanmerkingen op bovenstaande fietsen, wellicht nog andere suggesties?

maranello
Forum-lid

maranello 20 mar 2010 12:00

Ik adviseer om voor een iets duurdere racefiets door te sparen (min. EUR 1.000).
Je zoekt in een prijsklasse waarvan de onderdelen minder duurzaam zijn.
Goedkoop wordt zo uiteindelijk toch duurkoop op termijn (snel vervangen van onderdelen e.d.).

Zeker met jouw gewicht heb je juist een degelijke fiets nodig, ga voor minimaal een onderdelengroep van bijv. Shimano 105 of Campagnolo Veloce. Besteed ook m.n. geld aan een deugdelijke wielset, deze heeft bij voorkeur veel spaken (bijv. Mavic CXP 33). Betaal bijv. iets bij voor een duurdere wielset als je er met je FM uit kunt komen. Wielsets zijn vaak (zeer onterecht) de sluitpost bij de aankoop.

Kijk ook eens naar overjarige modellen die FM's nog hebben staan. Bespaart je zo enkele honderden euro's en je hebt een veel betere racer dan je nu op het oog hebt. En welke het moet worden: kies voor de fiets die goed past (opmeten bij de FM) en jijzelf mooi vindt, je moet er immers enkele jaren mee vooruit kunnen.

Succes met je zoektocht, ik ben benieuwd waar je op uitkomt.
"Het mooiste van individueel tijdrijden vind ik dat je altijd je EIGEN tempo kunt bepalen"

stinus
Forum-lid

stinus 20 mar 2010 12:35

Ik heb ooit een keer een raleigh mountainbike gehad, die was nieuw maar na een jaar kon hij op de schroothoop... Wat ik nog weet is dat ze allemaal afwijkende maten bouten gebruiken, daarnaast is die 2200 groep echt troep...
Koop dan liever een Bulls met 105 en sterke wielen oid, dat moet wel lukken voor die prijs! of kijk eens naar goede tweedehands en post hier wat fietsen die je leuk vind, dan krijg je wel oordeel van de reguliere bezoekers... Wat sowieso wel handig is om jezelf even goed op de meten. Kijken daarvoor even op http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO
dan geeft je een goed idee van de framematen ed, al is daar ook genoeg discussie over...

martijn78
Forum-lid

martijn78 20 mar 2010 18:10

Ik weet niet waar je in noord holland woont, maar in noordwijkerhout staat bij keesfiets een mooie colnago, ik geloof 850 euro.2dehands
60 cm
Is een mooie fiets met goede wielen.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

c9
Forum-lid

c9 20 mar 2010 18:50

met 1,98 moet je waarschijnlijk wel op een grotere fiets dan een 60. Maar ik zou of doorsparen voor een fiets met minimaal shimano 105, of een goede 2de hands kopen.
Cannondale Caad 10

gijs01
Forum-lid

gijs01 20 mar 2010 21:12

Voor 850 euro kom je net tekort als je een fiets bij de FM om de hoek wilt halen.

Ik geef je daarom de volgende opties in overweging:
- haal inderdaad zo'n (lelijke) Bulls
- haal een occasion (heb ik zelf goede ervaring mee)
- spaar door tot 1100 euro en koop een Trek 2.1 of een Giant TCR
- rijd eens naar Vos fietsen in Zwanenburg maar weet wel wat je zoekt want advies krijg je niet (www.vosjunor.nl)

Vos heeft een Trek 1.7 staan met 105 erop voor €824,-
Camerig is prachtig!

jjr
Forum-lid

jjr 21 mar 2010 20:28

Allen bedankt voor de reacties. Veel meer geld wil ik er op dit moment echt niet aan uitgeven. En ik ga denk ik toch voor een nieuwe fiets ipv 2e hands.

Ik heb oa salden gemaild wat zij voor dit bedrag, en passend bij bovenstaande gegevens aan kunnen bieden. Oa een Trek 2.1T waarvan de prijs rond mijn budget ligt. Dit is de enige met een 105 groep.
Verder nog een Bianchi Via Nirone Tiagra triple 2010 en een Giant Defy 2 triple 2010 welke onder mijn richtprijs liggen, maar deze hebben beide een Tiagra groep.

Tot op heden lijkt me de Trek 2.1 de beste keuze?

roel78
Forum-lid

roel78 21 mar 2010 20:42

Hey Jjr, hoe ziet die Gazelle van jou er nog uit. Als ie nog in redelijke goede staat is heb ik wel interesse om hem van je over te nemen.
Kun je wellicht nog voor de 105-afmontage gaan :)

koersfreak01
Forum-lid

koersfreak01 21 mar 2010 21:22

Kijk ook eens naar de thompson R6000 Alu of de R7000 Alu goed kader met goede afmontage en is belgisch

11847
Forum-lid

11847 22 mar 2010 19:58

als je in de kop van noord-holland woont (doe ik zelf ook :P) is 't misschien een goed idee om een keer bij Verdoes fietsen in Den Helder gaan kijken. die verkopen private label fietsen. 't frame is vaak van Intersens, het bedrijf dat ook de fietsen van Sensa maakt. je kunt 'm dan met een wat oudere versie van een bepaalde groep kopen. alleen de prijzen op de site kloppen niet helemaal meer. volgensmij was de fiets met 105 groep 800 a 850 euro. ik heb zelf ook een fiets met 105 bij hun vandaan. alleen dan van prorace, was een frame wat nog over was. en service is er erg goed, wat voor mij ook een reden was om daar mijn fiets te kopen.

jjr
Forum-lid

jjr 23 mar 2010 14:33

Ik twijfel erg om verder te zoeken bij de lokale fietsenmakers of toch bij een math salden/bikestudio/12gotrading een fiets te halen.

Voor mijn oorspronkelijke budget van ongeveer €850 kan ik bij de grotere (internet) shops een trek 2.1 halen wat ik een erg mooie fiets vindt, en grotendeels 105 is.
(Lokaal staat deze meestal gewoon voor de adviesprijs van €1099 en dan is het prijsverschil wel erg groot)

Hoe vaak ga ik bij de lokale fm komen? Maw waarom te kiezen voor de lokale fm?

twor
Forum-lid

twor 23 mar 2010 14:46

Je lokale fietsen maker kan toch als het nodig is ook naar een fiets kijken die je daar niet hebt gekocht?

Plaats reactie