Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB aanschaf, graag tips

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 17 mar 2010 17:45

Hallo forummers,

Totnutoe heb ik vooral op het racefietsforum meegediscussieerd. Echter, na veel aandringen van clubgenoten en lang nadenken, ga ik me toch eens oriënteren op een MTB (of heet het ATB?).

Ik zou naast de racefiets ook in de bossen of op andere onverharde paden willen rijden en af en toe met de groep MTB-ers van onze club meerijden. Op racefietsgebied vben ik aardig op de hoogte van wat er te koop is aan frames en onderdelen, maar op MTB gebied ben ik nog een leek.

Ik ben wel gevoelig voor een merknaam, maar wil niet zoveel besteden. Ik denk nu aan € 1000 a 1500, maar dat hangt ook af van wat je daarvoor kunt krijgen. Ik wil in ieder geval geen tweedehands fiets.
Maar daarnaast moet je zoveel keuzes maken:
wel/geen schijfremmen?
wel/geen voor- en/of achtervering?
welke wielen?
welke banden?
welke groep is middenklasse, welke hoger?
waarop nog meer letten?
Graag tips!
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 17 mar 2010 18:01

In die prijsklasse een mooie hardtail uitzoeken bijv met Shimano XT.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 17 mar 2010 18:01

Word het puur een winterfietsje of ook om wedstrijden te rijden. Wil je er ook meer naar het buitenland etc.?

Remmen
Schijfremmen zijn erg prettig in gebruik. Goed te doseren etc.
Even de zoek functie gebruiken.

Afmontage
Minimaal Shimano SLX of vergelijkbaar van Sram.

Fully of Hardtail
Een hardtail volstaat om hier in Nederland lekker te kunnen fietsen.

Bijv.
Trek
Scott
Of een van de Santos Specials.

jell-ee
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 jun 2009 21:14

jell-ee 18 mar 2010 01:06

wel schijfremmen

geen achtervering

er zijn wel 100 goede wielen, kijk welke fiets jou aanspreek en dan kan je zonodig met je lbs je wielsetje upgraden, maar in mtb-en word die veel minder gedaan als race-fiets

Banden, tja, hier koop je geen fiets op. Voor 50E heb je een nieuw setje

Shimano:
- Aliveo
- Deore
- Deore SLX
- Deore XT
- XTR

Sram
- x5
- x7
- x9
- x0
- xx

Kijk naar de shimano XT of sram x9 groep. Dat is kwalitatief gewoon goed spul

Je vergeet nog de voorvork. FOX maakt supervorken maar zijn wat duurder. Over het algemeen zal je rock shox tegenkomen

- dart 1
- dart 2
- dart 3
- tora
- recon
- reba = fox r
- sid = fox rl/rlc

Binnen de vorken zijn weer verschillende uitvoeringen van de types, dus controleer dat wel. Zelf zou ik zowiezo voor een luchtgeveerde vork gaan! = Recon of beter

Trek bijvoorbeeld 8000 2010, of 8500. Als je naar een grotere zaak gaat hopmans of 12go krijg je over trek wel 20% Dus een 8500 zit dan nog maar iets boven budget, verhogen:D

btw, als je naar 12go gaat check dan de 2009 haibikes die ze in de aanbieding hebben, 2009 is nu sowiezo heel goedkoop overal!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mar 2010 13:02

Ik zou voor een hardtail gaan met minimaal:

-XT/SLX of verglijkbaar sram afmontage
-Fox of RS reba
-Wielen is lastig zijn vele goeden.

Kijk eens naar de duiste merken die hebben veel voor een nette prijs zeker in deze klasse. Bulls, canyon, cube

thunderstorm
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 apr 2009 11:43

thunderstorm 19 mar 2010 13:17

Er staat deze maand een stukje in de 'Fiets' over MTB's tot 1500, misschien heb je daar wat aan.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4602
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 mar 2010 13:27

Lijkt mij heerlijk lekker googlen wat er te koop is voor welk geld. Voor mij was er maar 1 merk mtb (past ook heel goed bij jouw forum naam) Veel is er al geschreven over de onderdelen, ga eerst wel even kijken waar en wanneer je de fiets gaat gebruiken. Ga je hem alleen in de nederlandse winter gebruiken, dan raad ik je aan geen schijfremmen te nemen. In jou prijsklasse worden veel fietsen met gemengde groepen afgemonteerd. Kijk daarbij goed welke onderdelen belangrijk zijn. zeer vaak word er bv bezuinigd op de cassette, terwijl een goede cassette (XT of vergelijkbaar) essentieel is voor schakel genot.

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 06 apr 2010 18:52

Hardtail, HS33 en XT afgemonteerd met een fatsoenlijke luchtvork. Moet kunnen binnen jouw budget en dan heb je een hele fijne fiets voor vele jaren fietsplezier.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 11 apr 2010 19:27

vandaag eerste rondje gemaakt op mijn zelf gebouwde cube reaction! ook voor rond de 1500 in de winkel te koop met goede set-up. heerlijke strakke fiets. hij verbaasde mij echt
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

woogs
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:18

woogs 12 mei 2010 14:28

Leuk om te lezen dat de Reaction goed bevalt. Na een aantal jaar van niet fietsen wil ik weer opstappen maar mijn oude fiets is ver over zijn datum.

Op advies van een vriendin ben ik ook eens gaan kijken naar Cube en ik ben erg gecharmeerd van de Reaction Elixir CR.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 14 mei 2010 10:12

wel/geen schijfremmen?
Ik zou gaan voor schijfremmen. Prettig in gebruik en gewoon van deze tijd.

wel/geen voor- en/of achtervering?
Hangt er vanaf. Wil je veel comfort, dan kun je er prima voor kiezen. In jouw prijsklasse wordt de fiets wel flink zwaarder en lever je in op alle andere onderdelen.

welke wielen?
Er zijn veel goede wielen. Handgespaakt met naven vanaf SLX, Crossmax is goed, DT-naven zijn prima. Zorg dat je hier niet op inlevert! Beter een iets mindere groep en goede wielen dan andersom.

welke banden?
Ga je alleen in de winter rijden, kies dan voor een goede band met flinke noppen. Nobby Nick is bijvoorbeeld een prettige band.
Een tussenband is bijvoorbeeld de Racing Ralph (kan ik bijna overal mee uit de voeten).
Voor lekker droge omstandigheden kies je het beste een semislick als Fast Fred.

welke groep is middenklasse, welke hoger?
Shimano
Deore (eigenlijk niet geschikt voor fanatiek biken, voor wat toeren wel)
Slx (mooiste basisgroep)
XT (goede groep, beter kan alleen door lichter en mooiere materialen)
XTR (topgroep van Shimano, met jouw budget niet in beeld)

Sram
X9 (vergelijkbaar met SLX-XT)
X0 (XT-XTR)
XX (Nieuwe topgroep van Sram, 10 speed! met jouw budget niet in beeld)

plopmobiel
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 apr 2010 13:20

plopmobiel 20 mei 2010 12:42

Ben uitermate tevreden over de Sensa Merano. Voordeel van deze fiets is dat je vooraf al kunt zien wat een upgrade gaat kosten. Bijvoorbeeld andere voorvork, andere banden, andere banden etc.
Zodoende kun je ook redelijk makkelijk binnen je budget blijven. Standaard wordt deze fiets geleverd met XT groep en tegen meerprijs de magura of xt schijfsetje.

Plaats reactie