Pagina 1 van 3

Ultegra 6700 10 speed snelle slijtage

Geplaatst: 11 mar 2010 20:55
door rsantifort
Bij een controle beurt bleek mijn Ultegra ketting al afgesleten (na 1800 km). Ik kreeg ook het advies de cassette meteen te vervangen. De betreffende fietsenzaak gaf aan dat de nieuwe 10 speed Ultegra met zich meebrengt dat de slijtage hoger is.

Ik heb besloten nu alleen mijn ketting te vervangen maar een aantal vragen zijn bij mij gerezen:

- Klopt het verhaal?
- Moet ik iedere 1800-2000 km mijn ketting EN cassette gaan vervangen?
- Gaat mijn fietsen een dure grap worden?

graag wat meningen en tips hierover! Thanks!

Geplaatst: 11 mar 2010 21:00
door c9
Het weer heeft de afgelopen tijd natuurlijk ook invloed gehad op de slijtage van de ketting/cassete. Het zou best kunnen dat het afgesleten is. De ketting lijkt me wel logisch vooral met dit weer. Maar de cassete lijkt me niet.

omstandigheden

Geplaatst: 11 mar 2010 21:15
door mm
Onder welke weersinvloeden heb je gereden?
Veel wintertochten/nat/droog/veldfiets?
Nieuwe ultergra ligt er bij mij al 4800km op en is bijna op, cassette is alleen de 14 en 15 versleten maar die vervang ik met nieuwe ketting samen is 28 euro totaal.
ik alleen in droog/mooi weer gereden
Gr

Geplaatst: 11 mar 2010 22:18
door gijs01
lijkt me een gevalletje weersomstandigheden

Geplaatst: 11 mar 2010 22:44
door lvgh
Kan me bijna niet voorstellen dat de cassette al versleten is. Of je moet een ketting hebben gehad die na een paar honderd km al kapot was en vervolgens je cassette heeft versleten? Alleszins is zo snel onderdelen afschrijven totaal onacceptabel..

Geplaatst: 11 mar 2010 22:53
door Zorro
rsantifort schreef:Bij een controle beurt bleek mijn Ultegra ketting al afgesleten (na 1800 km).


Hoi,

Cruciale vraag is hoe is vastgesteld dat die ketting afgesleten was?

Heb je zelf geen ketting meter? Lijkt me stug dat die ketting na 1800km al te ver opgerekt is.

Mvg, Zorro

Geplaatst: 11 mar 2010 23:10
door niekgeerts
Ik heb ondertussen ook al 2500 km met 6700 gefietst. Maar heb na 1700 km alleen de ketting vervangen. En cassette vertoont nog praktisch geen slijtage. En daar is ook best in slecht weer mee gefietst. Dus ik denk dat alleen een ketting toereikend moet zijn. Mits die 1800km niet onder extreme omstandigheden gefietst zijn.

Geplaatst: 12 mar 2010 00:21
door daj
Als jouw fietsenmaker meent dat de cassette na 1800 kilometer al versleten is, dan zou ik op garantie nieuwe eisen. 1800 kilometer is veel te weinig.

Geplaatst: 12 mar 2010 00:36
door herera
Vreemd.... Afgelopen jaar 9400km gefietst met 1 Ultegra casette en 3 kettingen..

In principe rijd je onder gemiddelde omstandigheden 3000km met één ketting... koop voor alle zekerheid gewoon zelf (cyclus)kettingmeter.

Geplaatst: 12 mar 2010 00:38
door klimmer
Je bent toch niet afhankelijk van een handelaar om vast te stellen of je cassette versleten is, dat kun je toch zelf zien? kettingen is een ander verhaal, maar 1800 km door pekel en geen onderhoud, dan kan alles.

Geplaatst: 12 mar 2010 03:48
door rickyb
Volgens mij slijten de 6700 kettingen sowieso VEEL te snel.
En gaan er ook veel kapot bij een minimaal aantal kilometers
Ik vind 1500 km met een ketting weinig.
Probeer es een ander merk (bv. KMC o.i.d.)
HIER een draadje in het onderdelendeel van het forum over de (slechte kwaliteit) 6700 kettingen.

(snap niet dat die kettingen niet in de re-call gaan, misschien wel het slechtste produkt van shimano de laatste tijd)

Geplaatst: 12 mar 2010 11:41
door rsantifort
Bedankt voor al jullie reacties. Ik zie zelf geen noemenswaardige slijtage aan de cassette en de fietsenmaker geeft alleen maar aan dat een nieuwe ketting vaak slechter loopt op een casette. Mijn gevoel zei me dat een nieuwe ketting voldoende is nu. De slijtage van de ketting is vastgesteld met een langwerpig blok met een wigje erin. Lijkt me dus wel goede apparatuur. Ik zal zelf ook een ketting meter kopen.

Ik heb veel gereden met vochtige weersomstandigheden in de ochtend en mijn ketting was ook erg vaak vies met modder. Ik maak de ketting bijna na iedere beurt schoon met ontvetter, doek erlangs en vervolgens weer opnieuw vetten valk voor het rijden met dry of wet lube afhankelijk van de weersomstandigheden