wij hebben thuis een aantal stadsfietsen met van die complete kabels erop. Dus waar de "tonnetjes" aan het einde van de kabel vastgeperst zitten.
Ik heb een manier bedacht om deze kabels goed door te smeren. Misschien dat anderen hier ook hun voordeel mee kunnen doen.
Ik haal de rem/schakel kabel los aan de bovenkant. Dus los van de remhendel of schakelhendel.
Vervolgens zorg ik ervoor dat de kabel zo recht mogelijk omhoog staat. (door hem bv tussen de andere bekabeling te steken)
Met een stukje duct tape maak ik een soort klein trechtertje om de bovenkant van de kabel. Deze laat ik vervolgens vollopen met olie.
Qua hoeveelheid moet je dan bv denken aan een ruime vingerhoed met olie.
nu is het een kwestie van tijd. Geef de olie gewoon de tijd om in de kabel te zakken. Tussendoor kun je regelmatig even de binnenkabel op- en neer bewegen om het proces wat te versnellen.
Zorg ervoor dat de olie niet te dik is. Eventueel de boel een beetje verwarmen met bv een fohn.
Ik verneem graag als iemand deze werkwijze ook gaat proberen en of het naar behoren werkt. Bij mij i.i.g. wel!
ps: ik gebruikte Kroon rijwielolie.
Tip: kabels smeren
Ooit overwogen om het andere einde gewoon los te maken en de binnen kabel even uit de buitenkabel te trekken en deze even door een vette lap te trekken?
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
- daniel1975
- Forum-lid HC
sirbas schreef:Ooit overwogen om het andere einde gewoon los te maken en de binnen kabel even uit de buitenkabel te trekken en deze even door een vette lap te trekken?
En als er dan ook maar één rafeltje aan het uiteinde zit kun je je kabel weggooien.
Ik ga voor die paar euro's echt niet lopen tobben en vervang gewoon de binnenkabels als dat nodig is.
Less is bore
Als ik olie ververs van mijn brommer(s) of motorfiets leg ik de kabels even (een paar dagen) in de bak met oude olie. Zo nu en dan even de binnenkabel bewegen door de buitenkabel . Werkt prima (voor mij)
Mag best een beetje pijn doen.
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
sirbas schreef:Ooit overwogen om het andere einde gewoon los te maken en de binnen kabel even uit de buitenkabel te trekken en deze even door een vette lap te trekken?
Ik zei toch dat het kant en klare kabels waren met aangeperste busjes.