Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tips om een nieuw stuur te kiezen?

remcojan
Forum-lid

remcojan 07 mar 2010 22:29

Momenteel heb ik een vrij standaard rechttoerechtaan stuur op mijn racers zitten, maar ik wil wel eens wat anders proberen.

Wat is de handigste manier om een ander stuur te proberen? Je zet zo'n ding niet "even" op je fiets voor een proefritje. Is het gewoon eentje kopen en proberen of kan het iets intelligenter?

t-kops
Forum-lid

t-kops 07 mar 2010 22:53

ga eens naar een fietsenwinkel waar veel verschillende merken racefietsen in de showroom staan, of waar ze losse sturen verkopen, en probeer eens wat uit, gewoon even met je handen in de beugel rusten, op de shifters, en bovenop het stuur. ga verder voor jezelf na, of wat je nu hebt goed bevalt qua vorm, en zo ja, koop dan iets soortgelijks, anders een andere vorm. waar je uit kunt kiezen:

compact
anatomisch
traditioneel (rond)
platte bovenkant/ronde bovenkant (al dan niet volledig overzised zoals Pro Vibe)
.....

let wel op dat er bijv. tussen anatomische sturen ook veel verschil kan zitten.

zelf ben ik nu in twee jaar aan mijn vierde stuur toe, omdat ik telkens iets tegenkwam wat me toch niet beviel. nu waren het allemaal relatief goedkope aluminium sturen, dus dan maakt het niet zoveel uit. nu ben ik eindelijk mijn ideale stuur tegenkomen. het is ook lastig om in de winkel binnen enkele minuten aan te voelen of een stuur je echt ligt, je moet er eerst enkele keren mee gefietst hebben, om een goed oordeel te kunnen vellen.

Plaats reactie