Een meer comfortabele fiets
Hoi,
Nu het fietsseizoen weer is aangebroken een ik de eerste ritjes heb gemaakt, komt de stap om afscheid te nemen van mijn Red Bull Pro SL 3000 weer dichterbij.
Wat mij met name doet denken aan een nieuwe fiets is het gebrek aan comfort (voor zover daar bij een racefiets sprake van is natuurlijk). De Pro SL is naar mijn beleving een bikkelhard frame. Tintelende handen, voeten en edele delen zijn eigenlijk gewoon geworden. Op de Jan Janssen die ik daarvoor had, kende ik deze problemen niet.
Nou ben ik lang en zwaar (2.00 cm + 96 kg). Toen ik 5 jaar geleden de Red Bull kocht, werd Carbon nog afgeraden, maar nu is dat geloof ik anders. Ik ben op zich op zoek naar een fiets die ook het oog streelt met een maximum budget van EUR 3.000,-. Het gaat me met name om algemeen advies over fietsgeometrie en comfort en welke merken dan de moeite waard zijn.
Dank, Martijn
Nu het fietsseizoen weer is aangebroken een ik de eerste ritjes heb gemaakt, komt de stap om afscheid te nemen van mijn Red Bull Pro SL 3000 weer dichterbij.
Wat mij met name doet denken aan een nieuwe fiets is het gebrek aan comfort (voor zover daar bij een racefiets sprake van is natuurlijk). De Pro SL is naar mijn beleving een bikkelhard frame. Tintelende handen, voeten en edele delen zijn eigenlijk gewoon geworden. Op de Jan Janssen die ik daarvoor had, kende ik deze problemen niet.
Nou ben ik lang en zwaar (2.00 cm + 96 kg). Toen ik 5 jaar geleden de Red Bull kocht, werd Carbon nog afgeraden, maar nu is dat geloof ik anders. Ik ben op zich op zoek naar een fiets die ook het oog streelt met een maximum budget van EUR 3.000,-. Het gaat me met name om algemeen advies over fietsgeometrie en comfort en welke merken dan de moeite waard zijn.
Dank, Martijn
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 05 nov 2009 19:15
de trek 4.5? mooie blauwe kleur en gericht op zowel comfort als prestatie. dan hou je nog wat geld over voor een leuke wielset
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Gezien de klachten vraag ik mij af of je wel goed op de fiets zit.
Wil je een comfortabele fiets hebben dan zou ik naar een stalen fiets kijken.
Zelf heb ik zowel een ALU-, Carbon- als stalen fiets. Ik zit overal hetzelfde op en heb op geen van de fietsen klachten. De stalen rijdt echter verreweg het prettigste.
Wil je een comfortabele fiets hebben dan zou ik naar een stalen fiets kijken.
Zelf heb ik zowel een ALU-, Carbon- als stalen fiets. Ik zit overal hetzelfde op en heb op geen van de fietsen klachten. De stalen rijdt echter verreweg het prettigste.
Roos69 schreef:Ik kan mij haast niet voorstellen dat je puur door de stijfheid van het frame zowel last van je handen, voeten en je 'edele delen' krijgt, klopt de maat van het frame wel??
Is die gelijk aan je JJ van vroeger?
Begrijpelijke opmerking. De JJ was echt een instapmodel met een weinig sportieve geometrie. Bij de Red Bull (framemate 66cm) is de zit een stuk sportiever. Gek genoeg denk ik dat het frame prima kleiner kan. Mijn zadelpen kan nog een eind omhoog, het gebruik van spacers is nu minimaal. Ik zie lagere frames met een even lange bovenbuis.
Zou zeggen, begin met uitzoeken waar de geometrie van de Red Bull verschilt met je Jan Janssen. Ik denk namelijk dat als je het meest comfortabele frame neemt dat je kunt verzinnen, maar met dezelfde geometrie/afstelling, je nog precies dezelfde problemen hebt..
En probeer ook oorzaken daarbuiten te zoeken, misschien is het wel wat anders.
Bijv. 'de edele delen' hebben meestal met zadel(afstelling) te maken. Tintelende handen bijv. met te veel druk op de handen (wat dus met je houding te maken heeft, welke oa door je frame bepaald wordt).
En probeer ook oorzaken daarbuiten te zoeken, misschien is het wel wat anders.
Bijv. 'de edele delen' hebben meestal met zadel(afstelling) te maken. Tintelende handen bijv. met te veel druk op de handen (wat dus met je houding te maken heeft, welke oa door je frame bepaald wordt).
Cannondale synapse is een puur comfort frame....
http://www.cannondale.com/gbr/eng/Produ ... 05-Compact
http://www.cannondale.com/gbr/eng/Produ ... 05-Compact
Cannondale Caad 10
dat zou heel goed kunnen, dat je huidige frame te groot is!
Ik koop mijn fietsen tegenwoordig uitgaande van twee waardes:
- Lengte van de bovenbuis
- Lengte van de balhoofdbuis
Meestal kom ik dan uit op een 'comfort' racer (die zijn doorgaans iets korter en hebben een iets hogere balhoofdbuis), maar vanwege mijn lengte en lange benen is mijn zit eigenlijk helemaal niet zo comfy, maar meer een 'gewone' racehouding!
En dan kan de framemaat (hoogte) over de verschillende merken wel zo'n 5 cm variëren!
(en als je ook naar sloping frames kijkt zelfs nog meer!)
Ik koop mijn fietsen tegenwoordig uitgaande van twee waardes:
- Lengte van de bovenbuis
- Lengte van de balhoofdbuis
Meestal kom ik dan uit op een 'comfort' racer (die zijn doorgaans iets korter en hebben een iets hogere balhoofdbuis), maar vanwege mijn lengte en lange benen is mijn zit eigenlijk helemaal niet zo comfy, maar meer een 'gewone' racehouding!
En dan kan de framemaat (hoogte) over de verschillende merken wel zo'n 5 cm variëren!
(en als je ook naar sloping frames kijkt zelfs nog meer!)
Roos69 schreef:dat zou heel goed kunnen, dat je huidige frame te groot is!
Ik koop mijn fietsen tegenwoordig uitgaande van twee waardes:
- Lengte van de bovenbuis
- Lengte van de balhoofdbuis
Meestal kom ik dan uit op een 'comfort' racer (die zijn doorgaans iets korter en hebben een iets hogere balhoofdbuis), maar vanwege mijn lengte en lange benen is mijn zit eigenlijk helemaal niet zo comfy, maar meer een 'gewone' racehouding!
En dan kan de framemaat (hoogte) over de verschillende merken wel zo'n 5 cm variëren!
(en als je ook naar sloping frames kijkt zelfs nog meer!)
Ik heb inderdaad juist het idee dat ik daar op moet letten. Omdat mijn binnenbeenlengte ruim 100 cm is, kom ik uit bij de hoogste frames. Maar hoge frames hebben dan weer een langere bovenbuis waardoor ik gestrekter zit.