Instellingen Ibike Powermeter
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 09 jul 2009 11:35
Ik ben al 1.200 km in het bezit van een ibike Powermeter. Ondanks de correcte instellingen blijf ik het gevoel houden meer te presteren dan het aantal watts op het scherm. Heb callibratie al tig keer gedaan en contact gehad met de VS. Nu maar lichaamsgewicht verhoogd om het geprojecteerde aantal Watts op te krikken. Wie heeft ook een Ibike om ervaringen uit te wisselen over de nauwkeurigheid en de instellingen?
Ibike
Ibike
http://twitter.com/P_Simons" onclick="window.open(this.href);return false;
- enrico-s-works
- Forum-lid
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
- Locatie: Ede
Ik ken(de) dit apparaat nog niet voor deze vraag. Heb op de site gekeken en zie niets anders dan één onderdeel/fietscomputer, maar nergens informatie over externe sensoren oid. Hoe zou dit dan moeten werken? Overigens; wat een vage website. Zo goed als geen echte technische informatie te vinden, maar alleen Amerikaans geschreeuw over hoe geod en goedkoop het product is tov concurrentie.
Er zit wel een windsnelheidsmetertje in geloof ik, dus ietsje nauwkeuriger dan alleen maar obv fietssnelheid rekenen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 09 jul 2009 11:35
Het apparaat heeft twee interne sensoren: voor windsnelheid en voor stijging/dalen. Voor ingebruikname moeten deze sensoren met elkaar gecallibreerd worden. Dus het aantal Watt is een berekende combinatie van gegevens over wind, stijging en snelheid. En gewicht natuurlijk. Het totale gewicht van berijder en fiets moet ook ingevoerd worden. Het is een slim apparaatje.
http://twitter.com/P_Simons" onclick="window.open(this.href);return false;
De mechanica van fietsen is ook niet zo heel moeilijk, dus met de juiste algoritmes en ingevoerde variabelen waardes moet je een heel eind kunnen komen. Het apparaat zal je alleen niet bijvoorbeeld het verschil tussen een meer of minder aero houding laten zien, dat maakt 'em voor de serieuze wedstrijdsporter minder interessant zou ik denken. (Dit laatste is waarschijnlijk ook meteen de reden dat je niet altijd het juiste aantal Watts te zien krijgt).
IJkt het ding ook luchtwrijvingsconstante? (dat zou bijvoorbeeld bij benadering kunnen door bij windstil weer op een vlakke weg uit te laten rollen vanaf een hoge snelheid)
IJkt het ding ook luchtwrijvingsconstante? (dat zou bijvoorbeeld bij benadering kunnen door bij windstil weer op een vlakke weg uit te laten rollen vanaf een hoge snelheid)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Een slim apparaatje, maar qua vermogen maakt het dus niet uit of je met de handjes lekker boven op het stuur rijdt of aerodynamisch plat op je fiets ligt als de snelheid gelijkt blijft.
En waarom denk je precies dat je meer vermogen levert dan dat Ibike aangeeft? Dat is denk ik wel een belangrijk gegeven, heb je een keer vergeleken met een SRM of Powertap?
*edit: spellingfoutje gewijzigd
En waarom denk je precies dat je meer vermogen levert dan dat Ibike aangeeft? Dat is denk ik wel een belangrijk gegeven, heb je een keer vergeleken met een SRM of Powertap?
*edit: spellingfoutje gewijzigd
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 09 jul 2009 11:35
Wat de houding betreft: bij de Ibike moet je instellen in welke houding je fietst: bovenop de remkapjes, onderop of in tijdrijdhouding. Dus daar is ook aan gedacht.
Ik rijd zelf zonder hartslagmeting en vind vermogen een indicatie voor het resultaat dat je neerzet. Rijd je met wind mee dan zie je dat je met een vermogen van 100watt of minder ook fikse snelheden behaalt; draai je tegen de wind in en zet je aan, dan zie je het wattage omhoog springen naar 220-260. Omhoog klimmen idem. Het gemiddelde wattage bij mij lijkt op de Ibike rond de 160 te liggen.
Ik denk dat ik in de praktijk meer vermogen lever door vergelijking met spinning apparatuur op de sportschool. Met gemak kan ik daar een half uur lang continu 200 watt draaien, terwijl ik er buiten veel meer moeite voor lijk te moeten doen om dat terug te zien op de Ibike. Ook het calorieverbruik op de ibike is veel lager dan wat m'n GPS weergeeft of websites waarop ik prestaties bijhoud.
Ik rijd zelf zonder hartslagmeting en vind vermogen een indicatie voor het resultaat dat je neerzet. Rijd je met wind mee dan zie je dat je met een vermogen van 100watt of minder ook fikse snelheden behaalt; draai je tegen de wind in en zet je aan, dan zie je het wattage omhoog springen naar 220-260. Omhoog klimmen idem. Het gemiddelde wattage bij mij lijkt op de Ibike rond de 160 te liggen.
Ik denk dat ik in de praktijk meer vermogen lever door vergelijking met spinning apparatuur op de sportschool. Met gemak kan ik daar een half uur lang continu 200 watt draaien, terwijl ik er buiten veel meer moeite voor lijk te moeten doen om dat terug te zien op de Ibike. Ook het calorieverbruik op de ibike is veel lager dan wat m'n GPS weergeeft of websites waarop ik prestaties bijhoud.
http://twitter.com/P_Simons" onclick="window.open(this.href);return false;
En hij weet ook precies hoeveel hoogteverschil je tussen zadel en stuur hebt? En of je een regenjasje aan hebt of een snelpak?Mistervuursteen schreef:Wat de houding betreft: bij de Ibike moet je instellen in welke houding je fietst: bovenop de remkapjes, onderop of in tijdrijdhouding. Dus daar is ook aan gedacht.
- enrico-s-works
- Forum-lid
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
- Locatie: Ede
Leuk ding om bij benadering het vermogen te meten, maar dit kan nooit nauwkeurig zijn. Ik denk dat je maar met deze indicatieve waarde om moet gaan/mee moet leven. De toekomstige kracht toename is zo ook wel te meten. Je moet/mag alleen niet verwachten dat je een echt exacte waarde te zien krijgt. Daar zijn toch echt externe sensoren voor nodig. Maar toch wel een aardig ding.
Volgens mij gaat wat je wilt nooit tot een betrouwbare afstelling leiden.
Je bent een ibike aan het ijken met behulp van een ander ding (spinningfiets) die niet geijkt is (je weet ook niet of die wel klopt). Dus als je het voor mekaar krijgt om de ibike dezelfde meetwaarden als de ibike te laten meten (hoe bepaal je dat?), dan meten ze hetzelfde. En zijn ze waarschijnlijk zijn ze dan alletwee net zo fout.
Je bent een ibike aan het ijken met behulp van een ander ding (spinningfiets) die niet geijkt is (je weet ook niet of die wel klopt). Dus als je het voor mekaar krijgt om de ibike dezelfde meetwaarden als de ibike te laten meten (hoe bepaal je dat?), dan meten ze hetzelfde. En zijn ze waarschijnlijk zijn ze dan alletwee net zo fout.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.