Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gazelle Champion Mondial 1976

fr@d
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 nov 2006 09:45

fr@d 03 mar 2010 18:03

Graag reactie(s) op deze in oude glorie opgebouwde Gazelle.
Ik ben nl. benieuwd of er nog meer van dit soort fietsen rondrijden en dan ook nog in deze kwaliteit.
Ondanks zijn hoge leeftijd van 34 jaar doet deze fiets, wat stijfheid én rijcomfort betreft echt niet onder voor de huidige generatie fietsen. Misschien wat rijgedrag betreft wel, maar dat is niet anders dan het onderlinge verschil tussen diverse merken.
Wie daar anders over denkt mag het zeggen ;-)
[img=http://www.fivenineclimber.com/images/c ... deview.jpg][img=http://www.fivenineclimber.com/images/c ... /front.jpg][img=http://www.fivenineclimber.com/images/c ... etrain.jpg]

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 03 mar 2010 18:34

Deze is zeker niet van 1976, tenzij bij het overspuiten veranderingen zjjn aangebracht, wat Gazelle wel deed in de jaren 80. 1976 heeft nog geen aanlas voorderailleur en ik twijfel zelfs over nokjes voor de kabel van de achterrem, die dan bovenop hadden moeten zitten. Er zitten geen dopmoeren op de remmen, maar gewone. De remgreeprubbers zijn geen passende. Kleur en stickers zijn zeker ook van een later bouwjaar.

Dat neemt niet weeg dat ik het verder een keurige fiets vind, afgemonteerd met mooie onderdelen en blank alu velgen.

Zelf heb ik er een beetje last van de de voorderailleur snel ontregeld raakt als ik eens ga staan, ik weet nog niet hoe dat komt. Ik ga er dit jaar weer beduidend meer op rijden, afgelopen 10 jaar nauwelijks op gereden vanwege de modernere Gazelle.

fish
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 22 jul 2009 16:53

fish 03 mar 2010 21:06

Het maakt mij niet uit, uit welk jaar hij komt. Ik vind hem prachtig. Is het nog de originele lak? Die ziet er namelijk erg goed uit!
Hij ziet er uit alsof hij altijd in de woonkamer heeft gestaan. Je laat hem af en toe toch wel nog een rondje maken hoop ik? Moet een genot zijn om op te fietsen.
Tegelwijsheid van Harry Nota, fietsenmaker:

\'Als er iets rammelt, is het meestal je pompje\'

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39581
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2010 21:16

Als je hem zo goed vindt, waarom staat ie dan op marktplaats?
Graag zou ik van je vernemen of je hem wilt verkopen of niet.
Less is bore

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 03 mar 2010 21:16

Ziet er netjes uit hoor. Mooie fiets.

Wat betreft je vraag of er meer liefhebbers zijn van stalen fietsen. Kijk eens naar de staalmeetings die via dit forum zijn georganiseerd.

Deze bijvoorbeeld in september: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=31893

Of de Retro Ronde van Vlaanderen in juni: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=29540

De eerstvolgende meeting is gepland voor 21 maart in Brabant bij de Stalen Ros fietsbeurs, zie: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=37065

Dus als je het leuk vind om eens met een groep liefhebbers een blokje om te rijden....

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 mar 2010 21:32

Daniel1975 schreef:Als je hem zo goed vindt, waarom staat ie dan op marktplaats?
Graag zou ik van je vernemen of je hem wilt verkopen of niet.


Het kan natuurlijk ook iemand zijn hobby zijn oude fietsen op te knappen. Dan is, als het mooi gefotografeerd is en er twee keer op gefietst is, de lol eraf. In dat geval staat het hier best goed toch?

Mooie fiets trouwens...

fr@d
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 nov 2006 09:45

fr@d 04 mar 2010 11:18

Bedankt voor alle reacties en complimenten!

Het frame is wel degelijk van 1976 hoor!
Wat je echter niét op de foto's kunt zien is bijv. het framenummer en de X-mannetjes in de liggende en staande achtervork. Typisch voor de framebouw van Gazelle in de jaren zeventig. Het "ROTO Italy microfusion-bracket" werd toen gebruikt voor de betere frames. (Zie bijgevoegde foto's)

Inderdaad is het frame bij Gazelle opnieuw gelakt. Gazelle gaf in die tijd levenslang garantie op hun frames. Ik weet niet of dat nog zo is?
Omdat er zich na negen jaar(!) een lasbreuk in de staande achtervork openbaarde viel dat onder die garantieregeling.
Het frame werd in 1985 gratis en voor niets gerepareerd en opnieuw gelakt en voorzien van de op dat moment gangbare transfers. (Het is dus de originele lak, Fish, maar dan wel sinds 1985!) Tevens is er toen de steun voor de voorderailleur aangebracht en de remkabelnokjes aan de bovenbuis. In die tijd was dat nieuw.(Goed opgemerkt, Ciclista!) Die dopmoertjes voor de remmen ben ik idd nog naar op zoek. Evenals de originele remgreeprubbers van Campagnolo. Dus als iemand die mij nog kan leveren, graag!?
ciclista schreef:Zelf heb ik er een beetje last van de de voorderailleur snel ontregeld raakt als ik eens ga staan, ik weet nog niet hoe dat komt.

Komt misschien doordat de versteller van de voorderailleur te los staat, vet is of mss verkeert in elkaar zit.
Daniel1975 schreef:Als je hem zo goed vindt, waarom staat ie dan op marktplaats?
Graag zou ik van je vernemen of je hem wilt verkopen of niet.

Goed gezien Daniel! Maar toch ook wel 'n beetje vragen naar de bekende weg, vindt je niet?
Trouwens, waarom zou je over je fiets geen positief oordeel mogen hebben én 'm eventueel tóch wel willen verkopen?

"Bottecchia", bedankt voor de ‘links’ ;-)

Met sportieve groet,
Fr@d
[img=http://www.fivenineclimber.com/images/c ... w/roto.jpg][img=http://www.fivenineclimber.com/images/c ... attube.jpg]

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 04 mar 2010 13:19

Nette fiets! Ik heb ook zo'n Mondial staan, echter staat hij bij mij op de tacx. Deze ziet er niet zo sprankelend meer uit, wegens een heftig wedstrijdverleden....
Bliede met mien fietse

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39581
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2010 21:11

fr@d schreef:
Daniel1975 schreef:Als je hem zo goed vindt, waarom staat ie dan op marktplaats?
Graag zou ik van je vernemen of je hem wilt verkopen of niet.

Goed gezien Daniel! Maar toch ook wel 'n beetje vragen naar de bekende weg, vindt je niet?
Trouwens, waarom zou je over je fiets geen positief oordeel mogen hebben én 'm eventueel tóch wel willen verkopen?


Omdat het op deze manier wel een heel slinks verkooptopic wordt.....
Less is bore

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 04 mar 2010 21:22

Kabelgeleiding onder de bracket is kennelijk ook aangebracht bij de reparatie. En er horen ook remmen op met moeren in plaats van imbus. Zo, nou ben ik wel uitgezeurd, want eigenlijk vind ik dat niet zo nuttig.

fr@d
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 nov 2006 09:45

fr@d 05 mar 2010 00:30

Daniel1975 schreef:
fr@d schreef:
Daniel1975 schreef:Als je hem zo goed vindt, waarom staat ie dan op marktplaats?
Graag zou ik van je vernemen of je hem wilt verkopen of niet.

Goed gezien Daniel! Maar toch ook wel 'n beetje vragen naar de bekende weg, vindt je niet?
Trouwens, waarom zou je over je fiets geen positief oordeel mogen hebben én 'm eventueel tóch wel willen verkopen?


Omdat het op deze manier wel een heel slinks verkooptopic wordt.....


Uhh, heb ik de link naar MP gelegd? Of soms iets gemeld dat daar de schijn van heeft?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 05 mar 2010 00:33

fr@d schreef: Ondanks zijn hoge leeftijd van 34 jaar doet deze fiets, wat stijfheid en rijcomfort betreft echt niet onder voor de huidige generatie fietsen. Misschien wat rijgedrag betreft wel, maar dat is niet anders dan het onderlinge verschil tussen diverse merken.
Wie daar anders over denkt mag het zeggen ;-)


Ooit op een moderne fiets gezeten?

Plaats reactie