Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

wellicht hele domme vragen van een absolute beginner

ponnepon
Forum-lid

ponnepon 28 feb 2010 12:55

Hoi iedereen,

Wat betreft de fietssport ben ik echt een absolute beginner,....
Ben altijd een fervent hardloopster geweest en wil nu ook , fanatiek, gaan fietsen.
Via een collega een racefiets + mountainbike kunnen kopen voor een heel schappelijk prijsje.
Het begin is er dus. Nu heb ik zelf nog kleding/helm en schoeisel gekocht en nu komt mijn eerste vraag.
* ik heb shumano schoenen gekocht incl. scheoenplaatjes voor bij de shimano pedalen.Nu ben ik gisteren bijna 2 uur (!) bezig geweest om alleen al de schoenen vastgeklikt te krijgen in de pedalen wat niet lukt( 2x heel toevallig)..:-((
Ik weet dat je er handigheid in moet krijgen maar mij lukt het dus gewoon niet.
Het lijkt mij niet dat je heel veel kracht moet gebruiken, toch...? Wie weet kan iemand mij op weg helpen...
* dan vraag 2: bij de racefiets zit ook een handpompje voor de banden. als ik de pomp gewoon op het ventiel plaats en begin te pompen gebeurt er weinig. Althans; er komt geen lucht in de band. Zie ik iets over het hoofd?

Groet:

Yvonne

peter1981
Forum-lid

peter1981 28 feb 2010 13:04

Pedalen kan je meestal strakker en losser zetten en wat betreft het pompen, heb je het ventiel open gedraaid??
Zo ja en het is nog steeds lastig pompen moet je een Lezyne pomp kopen die pompen makkelijk tot 11 bar ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 28 feb 2010 13:05

vraag 1 : op de pedalen zitten een klein inbusboutje die kun je aandraaien zo kun je regelen hoe zwaar het in klikken moet gaan. misschien staat die op het zwaarst. gewoon naar de min draaien kun je later altijd weer strakker zetten als je er aan gewend bend

vraag 2: op het ventiel zit bovenop een draaiding (weet niet hoek het moet noemen) die moet je los draaien, later moet je hem wel weer vast draaien

edit; peter was me voor

comebackkid
Forum-lid

comebackkid 28 feb 2010 13:11

Wat betreft vraag 1: heb je toevallig geprobeerd je schoenen er in te klikken zonder dat je ze aanhad, om te kijken hoe het werkt? Dan heb je heel veel kracht nodig. Als je ze aantrekt is het de bedoeling dat je eerst de voorkant van het plaatje in het pedaal doet, en vervolgens met je gewicht op het pedaal gaat staan. Dan zou het allemaal goed moeten komen.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 28 feb 2010 13:12

En anders You Tube even afzoeken. Staan wel wat filmjes voor je pedalen.
What makes the boat go faster?

pfff
Forum-lid

pfff 28 feb 2010 13:31

Ik denk dat de opmerking van ComeBackKid aardig in de buurt zal komen, ik heb mijn zoontje de eerste paar keer ook met zijn click pedalen bezig gezien en dat ging ook zo, voet er op zetten en naar beneden duwen. In dat geval is het inderdaad toeval dat je vast klikt. Inderdaad eerst met de voorkant van je plaatje op de juiste plaats achter het voorste beugeltje van je pedaal haken en dan je hele voet naar beneden duwen, voor de meeste mensen is het het makkelijkst als je dat doet met het pedaal naar beneden, dan kun je eventueel je lichaams gewicht ook nog gebruiken. De andere tips om je pedaal eerst heeeeel los te zetten zou ik sowieso ter harte nemen, als je plotseling moet afstappen terwijl je er nog niet aan gewend bent, lig je zomaar op je gezicht, wat overigens best een grappig gezicht is voor omstanders, maar niet om zelf te laten zien ;-)

trudie
Forum-lid

trudie 28 feb 2010 13:36

Ik vermoed dat de TS Shimano SPD heeft (geen SPD-SL).
Dan is het niet een kwestie van voorkant en daarna achterkant. Gewoon klikken dus.

elboutero
Forum-lid

elboutero 28 feb 2010 13:38

Maak anders even een foto van de schoenen en pedalen TS, dan weten we zeker wat je hebt
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 28 feb 2010 13:50

Trudie schreef:Ik vermoed dat de TS Shimano SPD heeft (geen SPD-SL).
Dan is het niet een kwestie van voorkant en daarna achterkant. Gewoon klikken dus.

Bij spd moet je toch ook voorkant en dan de achterkant. Zou niet weten hoe ik anders moet in klikken op de mtb.

fish
Forum-lid

fish 28 feb 2010 14:30

@Yvonne: De enige domme vraag is een niet gestelde vraag.

Tav van je ventiel: Waarschijnlijk heb je Frans ventiel op je racefiets? Als je het dopje eraf hebt zie je dan een dun pennetje uit het ventiel steken met daaromheen weer een soort van boutje. Dit kun je omhoog draaien. Hiermee beveilig je je ventiel tegen leeg gaan. Dus omhoog draaien om op te pompen en wel ook weer even vastdraaien na het oppompen.

Tav je handpompje: Vaak kunnen deze niet genoeg druk leveren om je band volledig op te pompen. Ze zijn bedoeld voor gebruik bij pech onderweg. Gebruik voor thuis liever een goede voetpomp met drukmeter.

Tav de pedalen: zorg dat je voet goed recht boven de pedalen zit. Dit kun je het beste bereiken door op je zadel te gaan zitten. Leun bijvoorbeeld eens met je schouder tegen een muur om te oefenen.
Het mag niet te zwaar gaan want dan kun je een probleem krijgen als je onverwachts moet stoppen in het verkeer.

P.s. veel plezier met de start van je niewe hobby en laat je niet ontmoedigen door opstartproblemen.
Tegelwijsheid van Harry Nota, fietsenmaker:

\'Als er iets rammelt, is het meestal je pompje\'

ponnepon
Forum-lid

ponnepon 28 feb 2010 15:45

Hoi iedereen!!

Erg bedankt zover voor de reacties! Met een aantal tips ga ik aan de slag.
En wat betreft de pedalen: het zijn dus wel SPD-SL.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 28 feb 2010 17:47

cool nou het is niet zo moeilijk om in te klikken alleen moet je even voelen.
Wat handig is is om met de fiets bij een muur te gaan staan, dan eerst met het flapje aan de voorkant van het schoen plaatje erin en dan de achterkant klik vast duwen. Eruit gaat door je hak klik naar buiten te draaien, de muur is zodat je stil staand kunt proberen.
Leuk dat je gaat fietsen, Hoi Ik ben Rose :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie