hoe hartslag laag te krijgen
Als ik met de club mee ga dan rij ik heel vaak met een hartslag van 170.
En als ik alleen rij 172 en dan rij ik pas 28 km gemiddeld
Ik fiets 4 x per week maar krijg mijn hartslag niet omlaag.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen.
Ik ben 46 jaar en mijn maximale hartslag is 187 en mijn omslagpunt is 163.
Dit is gemeten tijdens een fietstest door een sportarts.
Mijn conditie is wel redelijk mijn hartslag daalt wel snel als ik stil sta.
Van de week met mijn fietsmaat gefietst hij had een hartslag van 125 en ik zat op 155.
En als ik alleen rij 172 en dan rij ik pas 28 km gemiddeld
Ik fiets 4 x per week maar krijg mijn hartslag niet omlaag.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen.
Ik ben 46 jaar en mijn maximale hartslag is 187 en mijn omslagpunt is 163.
Dit is gemeten tijdens een fietstest door een sportarts.
Mijn conditie is wel redelijk mijn hartslag daalt wel snel als ik stil sta.
Van de week met mijn fietsmaat gefietst hij had een hartslag van 125 en ik zat op 155.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Gewoon alleen gaan trainen en rustiger rijden, je moet 1e een basis conditie opbouwen. Omslagpunt klinkt wel erg laag, zeker met die andere getallen die je noemt. Een omslagpunt rond de 170-175 zou een stuk waarschijnlijker zijn, maar die 163 zou wel kunnen kloppen.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Voel je je goed tijdens de door jouw beschreven ritten? Zo ja, hartslagmeter wegleggen en doorfietsen. Laat je fietsplezier niet vergallen door die quasi-wetenschappelijke onzin.
-
- Forum-lid
helemaal met robbebopper eens!!
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="Robbebopper"]Voel je je goed tijdens de door jouw beschreven ritten? Zo ja, hartslagmeter wegleggen en doorfietsen. Laat je fietsplezier niet vergallen door die quasi-wetenschappelijke onzin.[/quote]
Korte termijn denken;
als TS vooruitgang wil boeken kan ie beter eerst rustiger gaan rijden met een lagere HF.
Fietsplezier staat trouwens los van welke training je doet maar dat zal je wel niet begrijpen gezien je post:D
Korte termijn denken;
als TS vooruitgang wil boeken kan ie beter eerst rustiger gaan rijden met een lagere HF.
Fietsplezier staat trouwens los van welke training je doet maar dat zal je wel niet begrijpen gezien je post:D
Verbetern van je conditie doe je door variatie in je training. Pobleem van ons (meeste fietsers) dat we altijd hard willen. Bouw een paar weken (2-3) in met misschien wat meer kilometers waarbij je jezelf dwingt met een rustiger hartslag te rijden (b.v. rond de 140).
probeer niet 4*per week met dezelfde intensiteit te rijden. Je lichaam heeft een geheugen en gaat dan nauwelijks meer vooruit.
Overigens heeft blij ons mooie maandblad fiets al en paar keer een bijlage gezeten hoe je in de diverse zones kunt trainen. Wel een kwestie van aan houden. Of ( als je wel lekker fietst) het advies van Robbepopper opvolgen.
Als je al langer fietst moet je op jou leeftijd met 4* per week toch relatief gemakkelijk gemiddeldes (op het vlakke) van ruim 30KM met een duidelijk lagere hartslag.
probeer niet 4*per week met dezelfde intensiteit te rijden. Je lichaam heeft een geheugen en gaat dan nauwelijks meer vooruit.
Overigens heeft blij ons mooie maandblad fiets al en paar keer een bijlage gezeten hoe je in de diverse zones kunt trainen. Wel een kwestie van aan houden. Of ( als je wel lekker fietst) het advies van Robbepopper opvolgen.
Als je al langer fietst moet je op jou leeftijd met 4* per week toch relatief gemakkelijk gemiddeldes (op het vlakke) van ruim 30KM met een duidelijk lagere hartslag.
Aan het begin van het seizoen (ik fiets in de winter bijna niet) moet ik me ook inhouden niet te hard van stapel te gaan. Hartslag schiet omhoog op afstanden en intensiteit waar je voorheen fluitend fietste. De eerste paar weken 'op de rem' rijden levert een goed rest van het seizoen op...
- robbebopper
- Forum-lid HC
[quote="pinarello"][quote="Robbebopper"]Voel je je goed tijdens de door jouw beschreven ritten? Zo ja, hartslagmeter wegleggen en doorfietsen. Laat je fietsplezier niet vergallen door die quasi-wetenschappelijke onzin.[/quote]
Korte termijn denken;
Fietsplezier staat trouwens los van welke training je doet maar dat zal je wel niet begrijpen gezien je post:D[/quote]
Nee, lang-termijn. Plezier staat voorop voor recreatieve sporters. Als je je gaat blindstaren op je hartslagmeter, en op eventuele progressie, dan kan ik je op een briefje geven dat je daar op "lange termijn" minder gemotiveerd door raakt.
Korte termijn denken;
Fietsplezier staat trouwens los van welke training je doet maar dat zal je wel niet begrijpen gezien je post:D[/quote]
Nee, lang-termijn. Plezier staat voorop voor recreatieve sporters. Als je je gaat blindstaren op je hartslagmeter, en op eventuele progressie, dan kan ik je op een briefje geven dat je daar op "lange termijn" minder gemotiveerd door raakt.
[quote="Robbebopper"]
Nee, lang-termijn. Plezier staat voorop voor recreatieve sporters. Als je je gaat blindstaren op je hartslagmeter, en op eventuele progressie, dan kan ik je op een briefje geven dat je daar op "lange termijn" minder gemotiveerd door raakt.[/quote]
Jij bepaald voor een ander wat plezier is. Jij bepaald voor een ander dat iemand die een hf meter gebruikt zich blindstaard en jij bepaald voor een ander die ie daar minder gemotiveerd door raakt. Vind ik wat raar eigenlijk. Je bedoeld vermoedelijk te zeggen dat het voor jezelf zo werkt.
Maar goed dat je mij geen garantie hebt gegeven want dan had je nu over de brug moeten komen:p
Nee, lang-termijn. Plezier staat voorop voor recreatieve sporters. Als je je gaat blindstaren op je hartslagmeter, en op eventuele progressie, dan kan ik je op een briefje geven dat je daar op "lange termijn" minder gemotiveerd door raakt.[/quote]
Jij bepaald voor een ander wat plezier is. Jij bepaald voor een ander dat iemand die een hf meter gebruikt zich blindstaard en jij bepaald voor een ander die ie daar minder gemotiveerd door raakt. Vind ik wat raar eigenlijk. Je bedoeld vermoedelijk te zeggen dat het voor jezelf zo werkt.
Maar goed dat je mij geen garantie hebt gegeven want dan had je nu over de brug moeten komen:p
- robbebopper
- Forum-lid HC
Eigenlijk heb je wel gelijk dat ik teveel voor een ander bepaal, maar.....de topicstarter lijkt weinig lol te beleven aan z'n hartslagmetertje. Maar goed, inderdaad voor mij persoonlijk is plezier in het fietsen op zich de grootste motivatie. Overigens ben ik wel prestatiegericht bezig, maar ik probeer daarbij plezier voorop te stelen. Ik denk dat je in het algemeen toch wel kunt stellen dat plezier een voorwaarde is voor presteren?
Ik heb dat ook, niets om over in te zitten.
Hartslag is schijnbaar gedeeltelijk erfelijk bepaald, dus trainen kan maar tot een bepaalde mate.
Mijn max is 204 (ben 31) en ik rijd ook 160 als de anderen nog op 140 zitten. Mijn hartslag in rust komt niet snel onder de 55, terwijl ik veel duurtrainingen doe. Ik kan echter wel met hartslagen rijden die anderen niet eens halen en volhouden, zonder me daar slecht bij te voelen. Ik kan met "gemak" enkele minuten 200+ rijden. Ook mijn hartslag zakt van 190 naar 120 in een minuut. Mijn hart is zeg maar een toerenmotor met turbo.
Hartslag is schijnbaar gedeeltelijk erfelijk bepaald, dus trainen kan maar tot een bepaalde mate.
Mijn max is 204 (ben 31) en ik rijd ook 160 als de anderen nog op 140 zitten. Mijn hartslag in rust komt niet snel onder de 55, terwijl ik veel duurtrainingen doe. Ik kan echter wel met hartslagen rijden die anderen niet eens halen en volhouden, zonder me daar slecht bij te voelen. Ik kan met "gemak" enkele minuten 200+ rijden. Ook mijn hartslag zakt van 190 naar 120 in een minuut. Mijn hart is zeg maar een toerenmotor met turbo.
I Am SpeCiAliZed