lengte maximale lengte trainingsritten voor Styrkeproven
Ha,
Met een vriendje heb ik een discussie hoe lang je trainingsritten idealiter moeten zijn - of hoe je training er moet uitzien - als je de Styrkeproven (500+ km) lekker wilt rijden.
Natuurlijk ligt de focus op duurtraining duurtraining duurtraining...
Maar hoe zinvol is het om eens per week écht lang te fietsen, bv trainingen van 10 uur? Dan maak ik nog steeds slechts ruim de helft van de Styrkeprovenafstand en dat is wellicht te weinig als training voor de Styrkeproven.
Anderzijds, ook al bij een training van 10 uur ben ik misschien wel een week lang aardig moe en kan ik de dagen erna minder goed duurtrainingen doen.
Dat zou er dus voor pleiten gewoon maximaal 4 uur te trainen zodat ik ca twee dagen erna weer een nieuwe duurtraing kan doen.
Enfin, is het:
1. wekelijks een training van 10 uur of meer met wat hersteltrainingen eromheen, of
2. driewekelijks duurtraingen van 2 a 4 uur?
3. of iets er tussenin, met ook tempotrainingen voor de afwisseling en misschien elke maand of een keer echt lang fietsen.
Ik bedoel het overigens puur fysiologisch. Het mentale effect dat je voelt hoe het is om langer dan een middag op het zadel te zitten speelt natuurlijk ook mee, maar dat is weer een ander verhaal.
Met een vriendje heb ik een discussie hoe lang je trainingsritten idealiter moeten zijn - of hoe je training er moet uitzien - als je de Styrkeproven (500+ km) lekker wilt rijden.
Natuurlijk ligt de focus op duurtraining duurtraining duurtraining...
Maar hoe zinvol is het om eens per week écht lang te fietsen, bv trainingen van 10 uur? Dan maak ik nog steeds slechts ruim de helft van de Styrkeprovenafstand en dat is wellicht te weinig als training voor de Styrkeproven.
Anderzijds, ook al bij een training van 10 uur ben ik misschien wel een week lang aardig moe en kan ik de dagen erna minder goed duurtrainingen doen.
Dat zou er dus voor pleiten gewoon maximaal 4 uur te trainen zodat ik ca twee dagen erna weer een nieuwe duurtraing kan doen.
Enfin, is het:
1. wekelijks een training van 10 uur of meer met wat hersteltrainingen eromheen, of
2. driewekelijks duurtraingen van 2 a 4 uur?
3. of iets er tussenin, met ook tempotrainingen voor de afwisseling en misschien elke maand of een keer echt lang fietsen.
Ik bedoel het overigens puur fysiologisch. Het mentale effect dat je voelt hoe het is om langer dan een middag op het zadel te zitten speelt natuurlijk ook mee, maar dat is weer een ander verhaal.
- daniel1975
- Forum-lid HC
10 uur trainen is een veel te grote aanslag op je lichaam. Je doet er veel te lang over om te herstellen. Max 4-5 uur en met enige regelmaat langere ritten inplannen. Een paar 250km toertochten oid. Daar zul je als het goed is maximaal 8.30 over doen.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
[quote="Daniel1975"]10 uur trainen is een veel te grote aanslag op je lichaam. Je doet er veel te lang over om te herstellen. Max 4-5 uur en met enige regelmaat langere ritten inplannen. Een paar 250km toertochten oid. Daar zul je als het goed is maximaal 8.30 over doen.
[/quote]
Maar is het herstel niet even lang of je nu 10 uur of 8.30 fietst? En wat is met enige regelmaat? 1x per maand of 6 weken?
[/quote]
Maar is het herstel niet even lang of je nu 10 uur of 8.30 fietst? En wat is met enige regelmaat? 1x per maand of 6 weken?
What makes the boat go faster?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Gokje; 1x maand?
En ik weet toch wel vrij zeker dat 8.30 of 10 uur een aardig stukje verschil maakt in je herstel.
Althans bij mij wel.
En ik weet toch wel vrij zeker dat 8.30 of 10 uur een aardig stukje verschil maakt in je herstel.
Althans bij mij wel.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
[quote="Daniel1975"]Gokje; 1x maand?
Althans bij mij wel.[/quote]
Bij mij dus niet. Breekpunt ligt bij mij ongeveer rond 7 uur. Meer dan 7 uur merk ik dat het herstel toch langer duurt.
Althans bij mij wel.[/quote]
Bij mij dus niet. Breekpunt ligt bij mij ongeveer rond 7 uur. Meer dan 7 uur merk ik dat het herstel toch langer duurt.
Of het nou 7, 8,5 of 10 uur is, wat is het extra fysiologisch nut van zulke trainingen boven die van 4 uur? Het gaat er toch om je lichaam (=spieren en stofwisseling) te laten wennen aan duurinsapanningen? Is het dan niet voldoende hooguit een keertje zo'n echt lange training te doen, maar dan meer om te kijken hoe het dan werkt met lichamelijke ongemakken, hoe je je voeding dan nog vindt etc? De rest van de weken gebruik je dan gewoon om lekker duurtrainingen tot 4 a 5 uur te doen.
-
- Forum-lid HC
[quote="rembem"]Of het nou 7, 8,5 of 10 uur is, wat is het extra fysiologisch nut van zulke trainingen boven die van 4 uur? Het gaat er toch om je lichaam (=spieren en stofwisseling) te laten wennen aan duurinsapanningen? Is het dan niet voldoende hooguit een keertje zo'n echt lange training te doen, maar dan meer om te kijken hoe het dan werkt met lichamelijke ongemakken, hoe je je voeding dan nog vindt etc? De rest van de weken gebruik je dan gewoon om lekker duurtrainingen tot 4 a 5 uur te doen.
[/quote]
Zijn de meningen over verdeeld. Voor een deel is het ook meer mentale zaak. Daarnaast wil je meer lange tochten rijden of focus je op 1 tocht per jaar? Hoe meer trainingsarbeid (uren/km's) hoe makkelijker het doel bereikt kan worden en is het herstel sneller.
[/quote]
Zijn de meningen over verdeeld. Voor een deel is het ook meer mentale zaak. Daarnaast wil je meer lange tochten rijden of focus je op 1 tocht per jaar? Hoe meer trainingsarbeid (uren/km's) hoe makkelijker het doel bereikt kan worden en is het herstel sneller.
Ik heb 1x 200km gereden als voorbereiding (Hel van Wageningen), 2x145km en 3x 100. Dat was voldoende om deze rit uit te rijden in mijn geval; nooit het idee dat ik het niet zou halen ondanks de urenlange stortbuien. Omdat ik slechts 2000km in de benen had wel met beleid gereden en erg rustig aangedaan.
Het enige nadeel van de matige voorbereiding is dat het volledige herstel nadien wel even gaat duren (lees paar maanden).
Dus ik zou meer inzetten op vaker trainen dan op extreem lange ritten.
Het enige nadeel van de matige voorbereiding is dat het volledige herstel nadien wel even gaat duren (lees paar maanden).
Dus ik zou meer inzetten op vaker trainen dan op extreem lange ritten.
Ik zou zeker regelmatig een rit van 10uur en langer inplannen.... Het probleem is niet zozeer de fysiologische aanslag waar je aan moet wennen, maar veelal de duur van de rit. Je zult juist te maken krijgen met pijn waar je in kortere ritten van 4 a 5 uur niet aan toe zult komen, namelijk zitvleespijn, pijn in je polsen, pijn in je longen, je nek, je enkels, je zolen, je onderrug, etc.
Dat is iets wat je zou kunnen ondervangen door al regelmatig eens in contact te komen met de duur van je uiteindelijke inspanning.
Om je aerobe conditie te verbeteren hoef je het natuurlijk niet te doen, maar juist om gewend te raken aan de mentale aanslag en andere onverwachte pijntjes. Niet dat ik maar enig verstand heb hoe het is om 540km achterelkaar te fietsen, maar heb wel eens ongetraind de elfstedentocht geschaatst..... met mijn conditie was niks aan de hand, maar mijn botten en gewrichten vielen zowat uitelkaar. Kan me voorstellen dat het voor deze monsterrit ook een beetje geldt.
Dat is iets wat je zou kunnen ondervangen door al regelmatig eens in contact te komen met de duur van je uiteindelijke inspanning.
Om je aerobe conditie te verbeteren hoef je het natuurlijk niet te doen, maar juist om gewend te raken aan de mentale aanslag en andere onverwachte pijntjes. Niet dat ik maar enig verstand heb hoe het is om 540km achterelkaar te fietsen, maar heb wel eens ongetraind de elfstedentocht geschaatst..... met mijn conditie was niks aan de hand, maar mijn botten en gewrichten vielen zowat uitelkaar. Kan me voorstellen dat het voor deze monsterrit ook een beetje geldt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik zou het toch zeker niet te vaak 10+ uur op een fiets gaan zitten. De aanslag is gewoon veel te groot op 't lichaam en de aerobe conditie wordt er niet meer beter van. Duurtrainingen langer dan 6-7 uur hebben niet meer effect dan gewoon stoppen na 6-7 uur.
Ik zou niet meer dan een keer of 2-3 echt veel langer rijden dan die 7 uur.
Ik zou niet meer dan een keer of 2-3 echt veel langer rijden dan die 7 uur.
Beste mensen, bedankt voor het meedenken.
Het lijkt me inderdaad handig te ervaren wat 10 uur fietsen met je lijf doet. Daarvoor kan ik dan misschien nog oplossingen vinden.
Verder houd ik het dan bij de gewone en langere (tot va 7 uur) duurtrainingen. Is ook veel leuker.
Het lijkt me inderdaad handig te ervaren wat 10 uur fietsen met je lijf doet. Daarvoor kan ik dan misschien nog oplossingen vinden.
Verder houd ik het dan bij de gewone en langere (tot va 7 uur) duurtrainingen. Is ook veel leuker.
Hmm, zelf moet ik zeggen dat ik helemaal geen last heb van langdurige vermoeidheid na ritten van 250-300km.
Maar, ik begin pas aan deze ritten als ik een zeer goede basisconditie heb, en dan rijd ik die 300km wel aan een gemiddelde hartslag van 135-140 (voor mijn leeftijd van 19 dus zeer laag).
Ik denk dat je wel om de 2 weken een rit van 10u mag rijden, als je er maar aan denkt dat je zeeeker niet te hard doorrijdt en voldoende eet en drinkt tijdens deze lange trainingsritten, zodat je lichaam zeker niet in zijn reserves moet tasten.
Maar, ik begin pas aan deze ritten als ik een zeer goede basisconditie heb, en dan rijd ik die 300km wel aan een gemiddelde hartslag van 135-140 (voor mijn leeftijd van 19 dus zeer laag).
Ik denk dat je wel om de 2 weken een rit van 10u mag rijden, als je er maar aan denkt dat je zeeeker niet te hard doorrijdt en voldoende eet en drinkt tijdens deze lange trainingsritten, zodat je lichaam zeker niet in zijn reserves moet tasten.
Stockie