Paar kleine vraagjes
Hallo allemaal,
Ik ga binnekort een nieuwe mountainbike kopen om naast het wielrennen te gaan mountainbiken.
Nou had ik een paar vraagjes: omdat ik pas 15 ben heb ik natuurlijk nog niet zo veel geld.
Als ik dan mijn racefiets verkoop en ik koop een mountainbike met schijfremmen, kan ik daar dan race banden onder doen?
Zoja, heb je dan hele andere velgen nodig, past het met mijn schijfremmen, wat zijn dan ongeveeer de kosten en is het makkelijk om de wielen te verwisselen?
en nog een ander vraagje:
ik heb laatst de kleding van trek leopard aangeschaft, maar ik weet niet zeker of ik een trek mtb ga kopen.
Is het dan raar als ik bijvoorbeeld met mijn leopard tenue op een scott rij?
Denken jullie dan als jullie me zien: wat een mafkees?
groetjes
Ik ga binnekort een nieuwe mountainbike kopen om naast het wielrennen te gaan mountainbiken.
Nou had ik een paar vraagjes: omdat ik pas 15 ben heb ik natuurlijk nog niet zo veel geld.
Als ik dan mijn racefiets verkoop en ik koop een mountainbike met schijfremmen, kan ik daar dan race banden onder doen?
Zoja, heb je dan hele andere velgen nodig, past het met mijn schijfremmen, wat zijn dan ongeveeer de kosten en is het makkelijk om de wielen te verwisselen?
en nog een ander vraagje:
ik heb laatst de kleding van trek leopard aangeschaft, maar ik weet niet zeker of ik een trek mtb ga kopen.
Is het dan raar als ik bijvoorbeeld met mijn leopard tenue op een scott rij?
Denken jullie dan als jullie me zien: wat een mafkees?
groetjes
1: volgens mij is het niet mogelijk racewielen te combineren met schijfremmen.
2: racebanden kunnen niet onder een mountainbike wiel, de banden zijn te smal/wielen zijn te breed
3: volgens mij bestaat het niet
4: wielen verwisselen is gemakkelijk, voorwiel heb je er zo uit, achterwiel is wellicht eventjes oefenen. kun je het beste thuis doen, want stel je rijdt een keer lek in het bos, en je moet je band verwisselen. dan is het makkelijk dat je je wiel er zo uit kan halen.
5: het maakt niets uit waarin je rijdt. het gaat erom wat jij mooi vind en wat jij lekker vind zitten. er zijn voldoende mensen die met bijv. rabobank kleding rijden en op een oldschool koga zitten.
hopelijk heb ik hiermee beetje je vragen beantwoord!
2: racebanden kunnen niet onder een mountainbike wiel, de banden zijn te smal/wielen zijn te breed
3: volgens mij bestaat het niet
4: wielen verwisselen is gemakkelijk, voorwiel heb je er zo uit, achterwiel is wellicht eventjes oefenen. kun je het beste thuis doen, want stel je rijdt een keer lek in het bos, en je moet je band verwisselen. dan is het makkelijk dat je je wiel er zo uit kan halen.
5: het maakt niets uit waarin je rijdt. het gaat erom wat jij mooi vind en wat jij lekker vind zitten. er zijn voldoende mensen die met bijv. rabobank kleding rijden en op een oldschool koga zitten.
hopelijk heb ik hiermee beetje je vragen beantwoord!
Specialized Tarmac Elite Compact
Ja en Nee. Racebanden voor racefietswielen passen niet op een mountainbike wielen. Maar er zijn wel speciale smalle sliks banden te koop voor de mountainbike. Dan heb je ook geen last van de schijfremmen. Ik heb geen idee wat die dingen kosten.Wheely schreef:Als ik dan mijn racefiets verkoop en ik koop een mountainbike met schijfremmen, kan ik daar dan race banden onder doen? Zoja, heb je dan hele andere velgen nodig, past het met mijn schijfremmen, wat zijn dan ongeveeer de kosten en is het makkelijk om de wielen te verwisselen?
Wheely schreef: ik heb laatst de kleding van trek leopard aangeschaft, maar ik weet niet zeker of ik een trek mtb ga kopen. Is het dan raar als ik bijvoorbeeld met mijn leopard tenue op een scott rij? Denken jullie dan als jullie me zien: wat een mafkees?
Nee, dat is niet raar. Ik rij ook doodleuk met een Cervelo tenu op een Stevens rond. Het zal me jeuken wat anderen er van vinden
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Er zijn slicks verkrijgbaar voor MTBs, zoals de Schwalbe Kojak.
Qua kleding zou ik me geen zorgen maken over wat een ander denkt, als JIJ het maar fijn vindt.
Qua kleding zou ik me geen zorgen maken over wat een ander denkt, als JIJ het maar fijn vindt.
wellicht dit iets voor je?
http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=178
"laagste rolweerstand" maar dan wel met de perfecte bandendruk en terrein. lekbestendigheid en levensduur zijn dan vaak ook minimaal. en in mul zand zul je het moeilijker hebben dan met de "tractorbanden"
http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=178
"laagste rolweerstand" maar dan wel met de perfecte bandendruk en terrein. lekbestendigheid en levensduur zijn dan vaak ook minimaal. en in mul zand zul je het moeilijker hebben dan met de "tractorbanden"
hier een site die semi-slick banden aanbied voor 25 euro per stuk,
http://www.gustavsport.nl/schwalbe-samm ... -mtb-band/
valt dus wel mee qua prijs. wat betreft de wielen maakt het vrij weinig uit. je kunt wielen kopen variërend van 100 euro tot een dikke 2000 euro.
hier een vrij degelijke en betaalbare wielset van Fulcrum:
http://www.futurumshop.nl/product/6168- ... lset.phtml
http://www.gustavsport.nl/schwalbe-samm ... -mtb-band/
valt dus wel mee qua prijs. wat betreft de wielen maakt het vrij weinig uit. je kunt wielen kopen variërend van 100 euro tot een dikke 2000 euro.
hier een vrij degelijke en betaalbare wielset van Fulcrum:
http://www.futurumshop.nl/product/6168- ... lset.phtml
Op mtb.nl staat een interessant draadje: How to: speedwheels, op het forum Reviews & Reports. Vergeef me dat ik er geen link bij geef.
Het gaat over 28inch wielen met racebanden op discnaven. Goed leesvoer.
Haal nou eerst maar die MTB, een standaard band als een RacingRalph doet het ook prima op asfalt.
Haal nou eerst maar die MTB, een standaard band als een RacingRalph doet het ook prima op asfalt.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
- superrose
- Forum-lid
- Contact
En over de kleding, ja natuurlijk is het prachtig als alles er top uiziet, maar wat nog veel prachtiger is, is hoe iemand rijdt. Ik rijd het lekkerste in het pakje wat ik het mooist vind, goed voor de moraal!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
kaj1500 schreef:Op mtb.nl staat een interessant draadje: How to: speedwheels, op het forum Reviews & Reports. Vergeef me dat ik er geen link bij geef.
Een standaard band als een racinralph doet het ook prima op asfalt
Dat denk ik ook wel maar slijt zo'n band dan niet sneller als je ermee op het asfalt rijdt?
groetjes
De noppen op het loopvlak van je (achter)band slijten op asfalt, net zoals een slick een vlakke kant krijgt.
Maar in mijn ervaring is de slijtage op het profiel van de 'snelle offroad-bandjes' niet zodanig dat je er in Nederlandse omstandigheden mee in problemen komt. Ik heb het dan wel over droge tot vochtige omstandigheden, niet over volledig doorweekte ondergrond.
Ik zou het dus eerst proberen met 1 setje banden, in plaats van te investeren in andere wielen, banden, schijven.
Maar in mijn ervaring is de slijtage op het profiel van de 'snelle offroad-bandjes' niet zodanig dat je er in Nederlandse omstandigheden mee in problemen komt. Ik heb het dan wel over droge tot vochtige omstandigheden, niet over volledig doorweekte ondergrond.
Ik zou het dus eerst proberen met 1 setje banden, in plaats van te investeren in andere wielen, banden, schijven.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.