Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram Apex

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 17 feb 2010 22:51

Op rival niveau komt sram met een nieuwe groep voor de meer toeristische rijders.

Stukje engelse tekst:

Apex delivers trickle down technology from RED, Force, and Rival, including Reach Adjust, Exact Actuation™, ZeroLoss™, and, of course, DoubleTap®. And now we proudly introduce WiFLi technology, which is marked by two chainrings up front and the World’s first 11-32 cassette on the rear for the road, providing significant functional improvement over triples with a Wider gear range, Faster shifting performance, and Lighter weight.

Apex is the perfect blend of technology and performance for wherever the road takes you.
Sram Apex:
Afbeelding
Afbeelding

Bron, vrienden van ww.

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 18 feb 2010 05:46

sorry maar ik kan niks met het plaatje waar juist alle info op staat.

wat is er btw zo speciaal aan 11-32? lijkt me zwaar vervelend schakelen, je kan niet zo accuraat schakelen voor je perfecte cadans, dus toch beter een triple? of zie ik iets over het hoofd?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 18 feb 2010 09:19

Ik denk dat je het goed ziet. Uiteindelijk is voor veel fietsers de triple de beste en makkelijkste oplossing.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 18 feb 2010 11:03

Tja, je haalt de 30 van voren er van af, om hem achterop de cassette te plaatsen. De moeite die wordt gedaan om maar geen triple te hoeven maken... Alsof zo'n frisbee kransje op je achterwiel ineens wel kan en een 30 van voren niet.

Afgezien daarvan: mooi dat SRAM iets aan de onderkant van de markt doet. Valt echt nog wat te halen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 feb 2010 11:49

Dit is voor Sram de goedkoopste oplossing, een triple crankstel, voor-derailleur (en allicht ook shifter) ontwerpen / marken / op voorraad houden is een stuk duurder dan deze oplossing.

Het is mij alleen een volslagen raadsel waarom die cassette met een 11 begint. Waarom niet met een 12 of een 13? En extra kransjes op plekken waar je er wel wat aan hebt.
De X.X cassettes zullen wel minder goed gaan verkopen als deze op de markt komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 18 feb 2010 12:26

Leuk groepje, alleen die mtb derailleur moet ik écht niet

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 18 feb 2010 12:31

Heb jij gellukig geen last van. Jij kent bergen alleen van plaatjes;)

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2025
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 18 feb 2010 12:38

Amclassic-fan schreef:Dit is voor Sram de goedkoopste oplossing, een triple crankstel, voor-derailleur (en allicht ook shifter) ontwerpen / marken / op voorraad houden is een stuk duurder dan deze oplossing.

Het is mij alleen een volslagen raadsel waarom die cassette met een 11 begint. Waarom niet met een 12 of een 13? En extra kransjes op plekken waar je er wel wat aan hebt.
De X.X cassettes zullen wel minder goed gaan verkopen als deze op de markt komen.


Tsja, als je achter een 32 nodig hebt, zal je wel geen 11 gebruiken ;)

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 18 feb 2010 12:42

Jawel, want wie omhoog gaat moet ook weer naar beneden! :)

Wel een goed idee trouwens dit. "Perfecte candans" en kleine verschillen tussen kransjes zijn toch overrated.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 feb 2010 14:54

In dat geval zou ik een 11-36 cassette van Shimano aanraden, komt in de loop van 't jaar op de markt.

10 speed 12-25 is al vervelend als je tegen de max aan zit wat mij betreft. Op 't moment dat ik op 't gemakje aan 't rijden ben, maakt 't pas ik me wel aan aan de 17 of 19. Maar dat wilt niet op 't moment dat ik maximaal aan 't rijden ben.

En hard afdalen doe je door niet in je remmen te knijpen en veel souplesse te hebben. Heb je beide dan zijn er her en der afdalingen waar je voordeel hebt van een 11. Ik koers bijna altijd met 53x12 (ook wel eens 51x12) als zwaarste verzet en ik ben nog nooit in de problemen gekomen omdat andere met een 11 reden. Als je 34-32 nodig hebt om boven te komen, dan heb je die 11 echt niet nodig om weer naar beneden te gaan, dat doet de zwaarte kracht wel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 18 feb 2010 15:04

Dit lijkt me bij uitstek geschikt voor Nederland. Normaal gebruik je een 11-23 of 11-25 cassette en als de fiets meeneemt op vakantie om de bergen in te gaan, zet je er een 11-32 op.

Ik las trouwens dat de prijzen van de andere SRAM groepen omhoog gaan.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 18 feb 2010 15:28

Amclassic-fan schreef:In dat geval zou ik een 11-36 cassette van Shimano aanraden, komt in de loop van 't jaar op de markt.

10 speed 12-25 is al vervelend als je tegen de max aan zit wat mij betreft. Op 't moment dat ik op 't gemakje aan 't rijden ben, maakt 't pas ik me wel aan aan de 17 of 19. Maar dat wilt niet op 't moment dat ik maximaal aan 't rijden ben.

En hard afdalen doe je door niet in je remmen te knijpen en veel souplesse te hebben. Heb je beide dan zijn er her en der afdalingen waar je voordeel hebt van een 11. Ik koers bijna altijd met 53x12 (ook wel eens 51x12) als zwaarste verzet en ik ben nog nooit in de problemen gekomen omdat andere met een 11 reden. Als je 34-32 nodig hebt om boven te komen, dan heb je die 11 echt niet nodig om weer naar beneden te gaan, dat doet de zwaarte kracht wel.


Flauw om dat dan weer in het belachelijke te trekken met die 11-36. Ik wil gewoon aangeven dat je benen eenbehoorlijk bereik hebben qua cadans. Als je jezelf daar maar een beetje aan laat wennen. Voor een krabber en zwalker als mij is een 12-25 wél een heel fijne cassette (overigens met een gewone dubbel).

Wat heeft goed kunnen klimmen eigenlijk met dalen te maken? Volgens mij zijn er zat afdalingen waar het wel lekker is om even na een bocht te kunnen aanzetten of flink door te stampen.

Plaats reactie