hoeveel nm op een turbomatc zadel
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 18 mei 2010 23:04
Weet iemand hoeveel nm je mag aandraaien op de carbon rails van een sella italia turbomatic ( staat jammer genoeg nergens vermeld )
dddd
Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou het op 5 Nm houden. Dat is een waarde die ik vaak zie op andere carbon onderdelen die moeten worden vastgezet. Met minder dan 5 Nm ben ik bang dat het niet goed vast zit. De site van Selle Italia geeft hier nul info over, helaas
Live fast; die young. mijn blog
Het hangt ook veel af van welke zadelpen je hebt en wat voor klemsysteem deze heeft. Bijvoorbeeld een bevestiging met 1 bout of 2 bouten.
Zelf heb ik een Selle Italia Fibra (dus ook met carbon rails) en een Ritchey WCS carbon zadelpen met 2 boutsbevestiging. Ik heb het zadel vast gezet volgens het principe vast=vast. Ik denk dat beide bouten volgens mijn gevoel op ongeveer 5 Nm staan.
Zelf heb ik een Selle Italia Fibra (dus ook met carbon rails) en een Ritchey WCS carbon zadelpen met 2 boutsbevestiging. Ik heb het zadel vast gezet volgens het principe vast=vast. Ik denk dat beide bouten volgens mijn gevoel op ongeveer 5 Nm staan.
Ben hier indertijd ook naar op zoek geweest voor hetzelfde zadel zonder duidelijk antwoord te krijgen. 5 nm lijkt me echt te weinig voor de meeste zadelpennen om het zadel klemvast te krijgen. Maar daar zit hem ook het probleem. Het hangt heel erg van het type en klemmechanisme van de zadelpen af. Daarom is ook geen algemene richtlijn te geven. Bij 1 boutsbevestiging heb je meer nm nodig dan bij 2 bouten om het zadel goed vast te krijgen. Bedenk wel te los is ook niet goed want dan gaat het zadel "wrikken" en breken de boutjes waarmee het zadel vast zit zeker een keer. Is je zadel nog heel maar je pen niet.
Er is in ieder geval geen gewichtslimiet voor het turbo matic zadel met carbon rails begreep ik. Dat gaf mij in al wel vertrouwen. Denk dat het aloude principe vast is vast hier wel opgaat. Let op dat er geen scherpe randjes aan het klemdeel van je zadelpen zitten die voor kerfwerking kunnen zorgen. En in algemene zin bij carbon rails oppassen bij zadels met een puntbelasting (met zogenaamde yokes) in de bevestiging zoals sommige van tune of kcnc Ti pro lite.
Er is in ieder geval geen gewichtslimiet voor het turbo matic zadel met carbon rails begreep ik. Dat gaf mij in al wel vertrouwen. Denk dat het aloude principe vast is vast hier wel opgaat. Let op dat er geen scherpe randjes aan het klemdeel van je zadelpen zitten die voor kerfwerking kunnen zorgen. En in algemene zin bij carbon rails oppassen bij zadels met een puntbelasting (met zogenaamde yokes) in de bevestiging zoals sommige van tune of kcnc Ti pro lite.