Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Keuze wielset/Tacx

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 15 feb 2010 17:08

Onlangs een Tacx Satori aangeschaft. Nu de vraag, waar doe ik goed aan:
1. huidige wielen (standaard Shimano bij CAAD 9 model 2010) behouden en gewoon rijden
2. huidige wielen behouden en trainingsbandje kopen
3. achterwiel met toebehoren/trainigsbandje kopen
4. nieuwe wielset kopen en huidig achterwiel gebruiken voor Tacx

Keuze 1 wordt me al ontraden. Achterband zouden erg snel aan vervanging toe zijn. Is dat zo en wat is dan snel?

Keuze 2 vind ik te omslachtig, iedere keer weer een band omleggen is niks voor mij, dat duurt me te lang.

Keuze 3: Goede optie als het verwisselen van het achterwiel niet teveel tijd in beslag neemt.

Keuze 4: Komt in beeld als ik een mooi setje kan kopen wat qua prijs nog aanvaardbaar is

Jullie input wordt gewaardeerd!
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

4kids
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 16 aug 2009 19:41

4kids 15 feb 2010 17:16

Ik heb op mijn Tacx een goedkoop tweede achterwiel gekocht met daarop de speciale Tacx-band. Optie 3 dus. Via Marktplaats is dat niet zo duur.
Gelet op het loopvlak van de aandrijfrol van de Tacx is er aanmerkelijk minder slijtage met deze speciale band dan met mijn gewone band.
In eerste instantie wisselde ik steeds van band omdat ik maar één achterwiel had maar op den duur is dat zo'n gedoe dat het je de zin om te gaan Tacxen al ontneemt. Met een tweede achterwiel gaat het veel simpeler. Bovendien kan je het betreffende wiel erin laten zitten mocht het weer niet beter worden en je nog steeds op de Tacx wilt fietsen. Succes!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 15 feb 2010 17:20

Ik ben ook voor optie drie gegaan. Verreweg het makkelijkst. Optie één lijkt me de tweede keuze.

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 15 feb 2010 17:23

Voorlopig 2-0 voor optie 3 dus! Misschien kunnen jullie me nog een stukje verder helpen ... ik vraag mij namelijk af wat voor wiel dan geschikt is (ik weeg nu rond 87 kg)? Kan ik ook alleen een achterwiel kopen of zijn het altijd wielsets? Als dat kan, een enkel wiel kopen, is dat dan erg onvoordelig t.o.v. een complete wielset? Sorry voor de stortvloed aan vragen!
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

rockhopper
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 12 feb 2006 23:09

rockhopper 15 feb 2010 20:31

keuze 5: (heb ik gedaan)
Voor 25-30 euro een fietsje kopen op MP kopen.

-Tacx staat altijd kant en klaar
- Racefiets staat klaar zodat je zo weg kan

Nadeel: fiets is meestal qua maten etc net anders.
Ik heb op beide wel het zelfde zadel

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 15 feb 2010 21:12

optie 3 heb ik gedaan... voor 70 euro heb je een Shimano WH-R500 wielset en voor 20 euro een Tacx band. dus voor 90 euro ben je klaar..

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 17 feb 2010 14:29

Van mijn FM het advies gekregen toch maar iedere keer een Tacx bandje om te leggen. Tandwielen slijten namelijk in op de ketting en bij het wijzigen van de tandwielen (bij het insteken van een ander achterwiel) verander je het - ik noem het maar - "slijtagepatroon". na 1000/2000 km heb je dan een ketting die doortrapt, aldus mijn FM. Dat wordt dus oefenen op het bandjes omleggen ... :-(
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

Gebruikersavatar
richard1974
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2010 11:51

Gebruikersavatar richard1974 17 feb 2010 14:32

Je kan ook een ergens een oud barrel op de kop tikken en die altijd op de Tacx laten staan, dan heb je helemaal geen gedoe meer :)

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 17 feb 2010 14:36

Ik zou me niet al te druk maken over de ketting. Na 2500 à 3500 km zou er toch wel een nieuwe op moeten. Het lijkt me dat steeds wisselen je zo gaat tegenstaan dat je uiteindelijk je Tacx niet meer gebruikt.

Zelf heb ik gewoon een ander wiel genomen uit m'n vaders racefiets, die toch maar stof staat te happen. Maar misschien dat een oud fietsje er speciaal voor apart houden nog wel sneller en uitnodigender is.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 660
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 17 feb 2010 14:39

Dus je moet je ketting wat rapper vervangen dan normaal (3.000-4.000 km), big deal!
..... of je koopt gewoon een goedkope extra ketting met een quick-link-achtig systeem, dat lijkt me handiger dan continu bandjes wisselen. Hoeft geen dure ketting te zijn, want binnen heeft ie stukken minder te lijden, lijkt me. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je in de praktijk elke keer dat Tacx bandje erom gaat leggen voor een uurtje op je Satori?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 17 feb 2010 14:43

Ketting zal wel meevallen toch, of zit je zo vaak op de tacx.

Ik heb zelf nieuwe wielen aangeschaft en mn oude gebruik ik nu voor de tacx. Incl. blauwe tacxband.

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 18 feb 2010 11:27

Ok, dus mijn FM overdrijft? Dat is niet in zijn belang (portemonnee). Ik zou liever een wielsetje erbij hebben en een wiel verwisselen dan iedere keer weer een bandje. Twijfel, twijfel ...

Hoe vaak ik overigens gebruik ga maken van de Tacx weet ik zo niet. Ik hoop dat ik mijzelf zo ver krijg er - in aanvulling op het "normale trainingsprogram" - 1-2 keer p/wk ca. 1 uur per keer op te rijden, dus zoveel is dat niet.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

Plaats reactie