Vaak worden fietsen aangeboden met verschillende merken onderdelen. Zoals bv deze:
Colnago 2.0 CLX (carbon)
- Tiagra voor en achter derailleur.
- FSA crankstel.
- Colnago remmen.
Wil de fiets met één groep uitrusten. Kom dan met budget uit op een Veloce (2010) groep (is niet de top maar volgens FM gewoon een degelijke groep). Khamsin wielen om het compleet te maken. Wil de fiets later een keer opwaarderen maar eerst km maken. Wat zijn volgens jullie de voor en nadelen.
Camp of variatie aan onderdelen
bike79 schreef:Vaak worden fietsen aangeboden met verschillende merken onderdelen. Zoals bv deze:
Colnago 2.0 CLX (carbon)
- Tiagra voor en achter derailleur.
- FSA crankstel.
- Colnago remmen.
Wil de fiets met één groep uitrusten. Kom dan met budget uit op een Veloce (2010) groep (is niet de top maar volgens FM gewoon een degelijke groep). Khamsin wielen om het compleet te maken. Wil de fiets later een keer opwaarderen maar eerst km maken. Wat zijn volgens jullie de voor en nadelen.
Ik heb nooit met Veloce gereden maar ik lees er zo her en der wel goede verhalen over. Ik zou trachten Centaur erbij te lullen e anders gewoon kopen. Die CLX oogt ook heel strak met Veloce hoor.
Zet je je foto's in het Colnago topic?
Camerig is prachtig!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Zonder twijfel Veloce opzetten en die Khamsin wielen.
Je frame is inderdaad een andere prijsklasse dan je groep en wielen maar als het je bevalt kan je binnen enkele jaren er ook nog een Chorus opzetten en Zonda's bv.
Je gaat uiteraard verlies lijden eens je de upgrade maakt maar je gaat wel al een tijdje gefietst hebben met materiaal waar je geen problemen mee zal hebben en je gaat je budget wat je nu wil spenderen niet overschrijden.
Je frame is inderdaad een andere prijsklasse dan je groep en wielen maar als het je bevalt kan je binnen enkele jaren er ook nog een Chorus opzetten en Zonda's bv.
Je gaat uiteraard verlies lijden eens je de upgrade maakt maar je gaat wel al een tijdje gefietst hebben met materiaal waar je geen problemen mee zal hebben en je gaat je budget wat je nu wil spenderen niet overschrijden.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Wie biedt die fiets zo aan? De CLX 2 wordt normaal toch afgemonteerd met Dura Ace groep en wielen? De genoemde afmontage past eerder bij een aluminium budgetfiets van €699. Jouw alternatief komt echter in de richting van iets dat het frame uit de verf kan laten komen, maar is het nog niet. Ik zal mijn mening even toelichten.
Een licht en stijf frame+vork met relatief zware en/of slappe wielen geeft een zware en slappe fiets. Vervang je alleen de wielen dan heb je wellicht een strakke, maar nog steeds zware fiets.
Ter vergelijking: een wat duurdere onderdelengroep kost tegenwoordig € 1000 a 2000, wat betere wielen ca. € 400 a 800. Dan heb ik nog niet de accessoires, zoals zadel, -pen en stuur gerekend. Voor dat geld koop je ook een fantastisch carbon frame+vork. Eveneens kun je daarvoor een goed kloppende carbon confectiefiets kopen. 't Is maar wat je later wilt opwaarderen.
Het verbaast mij niet dat carbon fietsen die compleet € 1999 kosten, als los frame € 1499 moeten kosten. Daarin zitten natuurlijk allerlei marges van de fabrikant. Maar ga je zo'n frame opbouwen met de spullen die het tot zijn recht doen komen, dan moet je al gauw minstens € 3000 afrekenen.
Er is zoveel meer te koop. Staar je daarom niet blind op een merk of frame en zoek voor het geld een (eventueel zelf samengesteld) totaalplaatje dat klopt.
Een licht en stijf frame+vork met relatief zware en/of slappe wielen geeft een zware en slappe fiets. Vervang je alleen de wielen dan heb je wellicht een strakke, maar nog steeds zware fiets.
Ter vergelijking: een wat duurdere onderdelengroep kost tegenwoordig € 1000 a 2000, wat betere wielen ca. € 400 a 800. Dan heb ik nog niet de accessoires, zoals zadel, -pen en stuur gerekend. Voor dat geld koop je ook een fantastisch carbon frame+vork. Eveneens kun je daarvoor een goed kloppende carbon confectiefiets kopen. 't Is maar wat je later wilt opwaarderen.
Het verbaast mij niet dat carbon fietsen die compleet € 1999 kosten, als los frame € 1499 moeten kosten. Daarin zitten natuurlijk allerlei marges van de fabrikant. Maar ga je zo'n frame opbouwen met de spullen die het tot zijn recht doen komen, dan moet je al gauw minstens € 3000 afrekenen.
Er is zoveel meer te koop. Staar je daarom niet blind op een merk of frame en zoek voor het geld een (eventueel zelf samengesteld) totaalplaatje dat klopt.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
Zoals je zelf aangeeft; eerst km maken. Nou dat kan prima met Veloce icm Khamsin wielen ongeacht keuze frame. Later indien gewenst upgraden naar bv andere wielen. Nodig zal het niet snel zijn... Wat ik altijd veel belangrijker acht is een investering in goede (lees fijner zittende) kleding, schoenen, helm en zadel want dat voel je als eerste.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.