bandenkeuze en andere aanpassingen
ik ben benieuwd naar jullie keuzes wat betreft banden, bandenspanning en andere fietsinstellingen die jullie doen om je materiaal het beste te laten passen bij je eigen rijstijl.
Ik heb gemerkt dat mijn voorkeuren liggen bij een kruising van cx en downhil. Aangezien ik niet boven aan elke heuvel bijvoorbeeld mn zadel omlaag wil doen, of mn banden een beetje zachter te maken, probeer ik de gouden middenweg te bewandelen...
Ik heb een nobby nic en een racing ralph band erop liggen. Is dit de juiste keuze voor mijn terrein/discipline voorkeur?
Daarnaast ben ik benieuwd welke aanpassingen men doet bij verschillende weerstypen.
Misschien een beetje een warrig verhaal...
Ik heb gemerkt dat mijn voorkeuren liggen bij een kruising van cx en downhil. Aangezien ik niet boven aan elke heuvel bijvoorbeeld mn zadel omlaag wil doen, of mn banden een beetje zachter te maken, probeer ik de gouden middenweg te bewandelen...
Ik heb een nobby nic en een racing ralph band erop liggen. Is dit de juiste keuze voor mijn terrein/discipline voorkeur?
Daarnaast ben ik benieuwd welke aanpassingen men doet bij verschillende weerstypen.
Misschien een beetje een warrig verhaal...
Orbea op de weg en Cube in de modder....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee hoor, heel simpel.
In NL hoef je eigenlijk nooit je zadel te laten zakken tenzij je buiten de routes om naar extremen gaat zoeken. Gewoon 1cm lager dan je wegfiets en klaar.
NN vóór en RR achter is zo'n beetje de standaardcombi in NL. Ik zit meestal rond de 2.1 bar (77kg) en dat gaat perfect. Voor NL hoef je eigenlijk geen andere dingen te doen. Ga je naar het buitenland dan zijn stevigere banden wel aan te raden. Ik heb voor de Ardennen en de bergen een setjes Fat Alberts 2.25 liggen; zwaar maar in rotsomgeving onverwoestbaar en veel grip.
In NL hoef je eigenlijk nooit je zadel te laten zakken tenzij je buiten de routes om naar extremen gaat zoeken. Gewoon 1cm lager dan je wegfiets en klaar.
NN vóór en RR achter is zo'n beetje de standaardcombi in NL. Ik zit meestal rond de 2.1 bar (77kg) en dat gaat perfect. Voor NL hoef je eigenlijk geen andere dingen te doen. Ga je naar het buitenland dan zijn stevigere banden wel aan te raden. Ik heb voor de Ardennen en de bergen een setjes Fat Alberts 2.25 liggen; zwaar maar in rotsomgeving onverwoestbaar en veel grip.
Less is bore
tnx!
Tijdens het rijden op erg modderige hellingen (zuid Limburg) merkt ik dat mn achterband volledig vol zat met dikke plakkerige klei... Vandaar dat ik twijfelde aan de bandenkeuze.
Ik ben het met je eens dat je (in Nederland) geen aanpassingen HOEFT te maken, maar downhil pik ik graag een sprong of een drop mee en dan is een lager zadel wel weer prettig.
Maar je kunt niet het beste van 2 werelden hebben, dus ik ben het idd wel met je eens. Een lager zadel zou veel te veel invloed hebben op alle andere gebieden dan downhil.
Wellicht dat ik beide stijlen maar beter van elkaar kan scheiden: eerst een uurtje lekker DH en wat springen, daarna het conditiewerk...
Tijdens het rijden op erg modderige hellingen (zuid Limburg) merkt ik dat mn achterband volledig vol zat met dikke plakkerige klei... Vandaar dat ik twijfelde aan de bandenkeuze.
Ik ben het met je eens dat je (in Nederland) geen aanpassingen HOEFT te maken, maar downhil pik ik graag een sprong of een drop mee en dan is een lager zadel wel weer prettig.
Maar je kunt niet het beste van 2 werelden hebben, dus ik ben het idd wel met je eens. Een lager zadel zou veel te veel invloed hebben op alle andere gebieden dan downhil.
Wellicht dat ik beide stijlen maar beter van elkaar kan scheiden: eerst een uurtje lekker DH en wat springen, daarna het conditiewerk...
Orbea op de weg en Cube in de modder....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13759
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik rijd zelf met de Racing Ralph achter en nobby nic of Rocket Ron voor.
Redelijk droog is de RoRO en wat natter de NONI. Als mijn Roro's op zijn doe ik voor standaard de NONI zoveel scheelt het niet en de Noni voelt lekkerder aan.
Als het echt heel nat ik wil ik wel eens een nobby nic achter doen
Maat is 2.25, spanning varierend van 1.8 tm 2.2 (nat is laag, droog is hoog). Ik ben tussen de 76 en 80 kilo, 80 in januari 76 in juli, augustus.
(er zijn ook nog zat andere merken die prima banden leveren)
Ik doe niet echt speciale dingen als het nat is. behalve bandenspanning en dikkere olie op mijn ketting.
Redelijk droog is de RoRO en wat natter de NONI. Als mijn Roro's op zijn doe ik voor standaard de NONI zoveel scheelt het niet en de Noni voelt lekkerder aan.
Als het echt heel nat ik wil ik wel eens een nobby nic achter doen
Maat is 2.25, spanning varierend van 1.8 tm 2.2 (nat is laag, droog is hoog). Ik ben tussen de 76 en 80 kilo, 80 in januari 76 in juli, augustus.
(er zijn ook nog zat andere merken die prima banden leveren)
Ik doe niet echt speciale dingen als het nat is. behalve bandenspanning en dikkere olie op mijn ketting.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Oja, en om het zadel omhoog en omlaag te zetten heb ik deze: [urlhttp://www.bike-components.de/products/info/p2 ... -2010.html[/url]
In NL. gebruik ik hem niet, maar voor de Ardennen en Alpen is het dé oplossing. Middels de remote ff je zadel laten zakken, volle bak naar beneden en dan middels de remote zadel weer omhoog. Werkt perfect!
In NL. gebruik ik hem niet, maar voor de Ardennen en Alpen is het dé oplossing. Middels de remote ff je zadel laten zakken, volle bak naar beneden en dan middels de remote zadel weer omhoog. Werkt perfect!
Less is bore
Daniel1975 schreef:Oja, en om het zadel omhoog en omlaag te zetten heb ik deze: [urlhttp://www.bike-components.de/products/info/p2 ... -2010.html[/url]
In NL. gebruik ik hem niet, maar voor de Ardennen en Alpen is het dé oplossing. Middels de remote ff je zadel laten zakken, volle bak naar beneden en dan middels de remote zadel weer omhoog. Werkt perfect!
hahaha Dat bestaat dus al... dacht ik een tijdje geleden een helder moment te hebben.. hahaha
Zo zie je maar, als je denkt iets nieuws bedacht te hebben, bestaat het in 99,9% van de gevallen al (lang).
Wel een erg mooi ding, en volgens jou werkt het ook nog eens goed?
Misschien ooit, als de financieen het toestaan!
Orbea op de weg en Cube in de modder....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Er zijn er meerdere. Andere bekende (en goede!) is de GravityDropper.
Dit systeem werkt echt perfect. Pas als je het ooit hebt gebruikt weet je wat je mist
Dit systeem werkt echt perfect. Pas als je het ooit hebt gebruikt weet je wat je mist
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Daarom zit ie er alleen op in de Ardennen of de Alpen.
Het verschil in gewicht kost minder tijd naar boven dan de tijd die je nodig hebt om elke keer af te stappen om je zadelpen omhoog en omlaag te doen
Het verschil in gewicht kost minder tijd naar boven dan de tijd die je nodig hebt om elke keer af te stappen om je zadelpen omhoog en omlaag te doen
Less is bore
inferno schreef:tnx!
Tijdens het rijden op erg modderige hellingen (zuid Limburg) merkt ik dat mn achterband volledig vol zat met dikke plakkerige klei... Vandaar dat ik twijfelde aan de bandenkeuze.
Ik ben het met je eens dat je (in Nederland) geen aanpassingen HOEFT te maken, maar downhil pik ik graag een sprong of een drop mee en dan is een lager zadel wel weer prettig.
Maar je kunt niet het beste van 2 werelden hebben, dus ik ben het idd wel met je eens. Een lager zadel zou veel te veel invloed hebben op alle andere gebieden dan downhil.
Wellicht dat ik beide stijlen maar beter van elkaar kan scheiden: eerst een uurtje lekker DH en wat springen, daarna het conditiewerk...
Mijn mening is dat schwalbe de modder niet zo goed lost.
Zelf rij ik alles op Black panther achter en black panther xtrac voor.
Marathon's in het buitenland, cape epic in zuid afrika, xc wedstrijdjes etc.
Alles gewoon op 2 bar.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
er zijn nogal wat lichtlopende banden. de omstandigheden bepalen ook de keuze zoals al gemeld. in lelystad heb ik soms wat grip nodig als er modder is maar ik wil ook snelheid. ik kies vaak voor meer bandenspanning: 3,5 bar. mijn roro's pakken minder modder mee vanwege de grote afstand tussen de noppen en zijn 390 (of zoiets) gram. de nn's -en andere echt noppenbanden- zijn gewoon zwaarder, pakken meer modder mee en hebben een fikse rolweerstand, ze geven volgens mij meer vertrouwen dan snelheid.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;