Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

In navolging van Danv.: Chineze TT

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 13 feb 2010 20:18

Tsja... Waarmee zal ik eens beginnen?

Toen het topic van Danv (de chineze racefiets) half ontstaan was las ik hem voor het eerst. Mijn 1e gedachte: die jongen is gek! (sorry danny;)) Maar het topic hield me toch wel bezig. Zou wel vet zijn zo'n chineze fiets! Toen hoorde ik dat rijeigenschappen ook nog goed waren en toen was ik ook om. Maarja dan begint het pas. Hoe ga ik dit aan papa lief en mama lief vertellen? Ik heb tenslotte al een mooie koersfiets en ook een pekel fiets. Plek voor nog een racefiets word hem niet. Broer lief(anti beweging met een ronde buik) begon ook al te zeuren alweer een fiets. Staat MIJN kamer nog voller. (ik zet de duurdere fietsen in de winter op zijn kamer, hij is toch bijna het huis uit)

Tijdrijden doe ik nu ongeveer 1.5 á 2 jaar maar er ontbrak altijd nog wat. Die ultime aerohouding en zo'n dikke fiets onder je kont. Ik had afgelopen jaar tegen mezelf gezegt: als je dit jaar een tijdrit rijd met > 40km/h dan geef ik mijzelf een tijdritfiets cadeau. Helaas het werd 39.81 km/h gemiddeld. Achja afgerond 40 toch???;)

Nu nog papa en mama lief nog. Uhm... denk denk MAMA ik heb het schuurtje opgeruimd! PAPA ik heb ook de garage opgeruimd!
En verder met de zoektocht naar een frame + onderdelen. Het is tenslotte een inspiratie van DANV. Ouders wisten nogsteeds niks. Totdat ik op een avond het had allemaal had verteld. Heit, ik wil een tijdritfiets bouwen. Oh hmm waar wil je hem laten?? In de opgeruimde garage! en fietsen die daar in staan kunnen naar het opgeruimde hokje. En vervolgens sprak hij het onvergetelijke woord van 3 letters. OKE
Ze dachten dat ik het toch niet serieus zou nemen en het maar een tijdelijk plan zou zijn. Ondertussen waren ze het allang vergeten. Tot op een gegeven moment de postbode eens in de 2 dagen kwam en het saldo van de bank achteruit ging. Waar ben jij mee bezig vroeg mijn moeder??? zijn alle onderdelen van je racefiets kapot of versleten? Ik: ja en wat extra spullen.
Ondertussen had ik al een frame en onderdelen uit china besteld. Mijn moeder heeft me tot gisteravond voor gek verklaard omdat je nooit weet of het wel aankomt.

Vanochtend was het dus zover. Ik lag nog lekker tring tring de deurbel. Daar kwam een grote doos met mijn vaders naam erop.(ik heb geen paypal/creditcard) Ze vroeg wat heb je nu weer besteld. Jaaa het chineze frame weet je wel??

Tot zover de inleiding

De inhoud van de doos bedroeg:
1 tijdrit frame met tijdrit vork en zadelpen
1 carbon headset
1 voorbouw 100mm
1 carbon zadel 108 gram nagewogen

buiten het project om:
1 carbon zadelpen
caisse d'epargne shirt maat L
2 fietstassen ter bescherming van de fiets

Maar er ontbraken 8 bidonhouders. wat hier mee aan de hand was weet ik ook niet. Dus maar even een mailtje gestuurd. {update: contact gehad en waren idd niet geleverd. Ze waren ook uitverkocht dus mocht ik andere uitzoeken:) deze worden z.s.m. geleverd. Prima service bij de chinezen:)}

Wat ik ondertussen al had opgesprokkeld:
bontrager crank 175mm 53T
dura ace voorderailleur
sram red ketting
look keo carbon pedalen
ultegra? remhoeven
Wrap folie kleur zwart

In de tussentijd dus maar vast de derailleur en crank ''gewrapt''. De remhoeven nog niet. Dat word nog een leuk klusje.

Wat ik nog moet binnenkrijgen:
Deda tijdritstuur met dura ace topshifters en tektro remhendels {update: binnen}
achterderailleur 105 {update: binnen}

Wat ik nog heb:
koolstop remblokken
Hed stinger 60 wielen (later komen er wel andere wielen in daar ben ik nog mee bezig){update: zit weinig schot in de andere wielen. Nog geen reactie gehad dus}

wat ik nog mis:
uhm.. volgens mij niks? op een paar remkabels na + een stuurlintje?

Oke genoeg eerst maar eens vast een paar start foto's:

Eerst even deze al is hij voor de koersfiets
Afbeelding

Voor deze fiets dus (foto even geplaatst vanwege de HED wielen die ik in eerste instantie meeneem naar de tijdritfiets:
Afbeelding

Het plaatje waarvan ik hem kocht:
Afbeelding

het frame in NL
Afbeelding

En wat doe je dan? KNUTSELEN!! (even snel voor de 1e impressie)
Afbeelding

Hoe ik het project tot nu toe in gedachte heb:
Het word een blackdevil dus alles word volledig zwart. Mooi alles in 1 kleur. Blijkt het dat ik niet tevreden ben, dat het saai word of is. dan komen er denk ik nog wel wat decals bij. Zit te denken aan witte of of blauw in de kleur van de ploeg.

Deze kleur blauw dus:
Afbeelding
Ik neem het aeropak en de helm uiteraard mee naar deze fiets. Tevens is dit ook de wedstrijd van 39.81 km/h;)


Enne... ik maak het niet zo bont als danny hoor. Ik ga zelf geen aerovoorvork maken o.i.d. want die van mij is al aero:-P


EDIT:::
BIJ ELKE POST MET FOTO'S STAAT ONDERAAN BEWERKT MET DE DATUM 20-03 DIT OMDAT ALLE FOTO's NIET ZICHTBAAR WAREN EN IK DEZE POSTS DUS HEB BEWERKT;)
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 13 feb 2010 20:30

plaatjes...! ;)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 13 feb 2010 20:34

Leuk verhaal, ga het topic echt wel volgen want ik ben benieuwd naar het eind resultaat. Laat de plaatjes maar komen :)
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 13 feb 2010 20:55

Dat ziet er al snel uit Geert Jan!

Snel bouwen, veel plaatjes en nog meer van die leuke verhalen graag. ;)

Succes ermee en als ie klaar is gaan we die snelheid afronden naar de 45 toch?
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 13 feb 2010 21:00

Volgens mij is dat een baanframe?
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 13 feb 2010 21:09

Al een aantal reacties leuk!

Zal nog even wat meer plaatjes schieten morgen. De gewrapte onderdelen zijn niet zo professioneel als die van jou hoor danny;-) Her en der zitten nog wat luchtbelletjes maar dat is het voordeel van een sticker die kan er zo weer af;-)
Hoop dat we hem kunnen opschoeven naar de 45. Maar denk dat dat pas over een jaartje zal zijn?:(

@ andromeda
Hoe zie je dat het een baanframe is? In de omschrijving stond dat het een tijdritfiets was. Zouden er nog gebreken op kunnen treden als het een baan is? En anders moet ik maar de baan in;)
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 13 feb 2010 21:12

Er zit geen derailleurhanger op?
"Try not. Do or do not......there is no try"

uphillonly
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2005 21:02

uphillonly 13 feb 2010 21:12

Als het een baanframe is zit er sowiezo geen derailleuroog aan. Toch lastig op tijdritfiets

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 13 feb 2010 21:19

Dat lijkt inderdaad zo te zijn. Moet er straks een Rohloff-naaf in.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 13 feb 2010 21:23

Het is namelijk onderstaand frame, baanframe waar Leon van Bon mee is gaan rijden dit jaar.

Afbeelding
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 13 feb 2010 21:27

@ andromeda, uphill only en fizik
er zit wel een derailleur oog aan(voorderailleur) en een achterpad (achterderailleur) op de foto is het niet te zien.. maar heb hem vanmiddag zelf nog gemonteerd. Dom van me had kunnen weten dat dat het verschil is tussen tijdrit en baan. Zijn er verder nog dingen waar ik nu ook even niet op kom?
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 13 feb 2010 21:32

Als je een achterderailleur kunt monteren is het goed, het oog is niet te zien op jouw foto en ook niet op de foto van de chinees, vandaar.

Aandachtspunten bij dit frame:

- Extreem lage balhoofdbuis (ik dacht zo rond de 8-9 cm)
- Brede achtervork (kijk uit als je de crank voor de eerste keer ronddraait dat je ze niet raakt)
- Heel erg voorzichtig zijn met de zadelpenklem, klemt slecht en als je verder draait breekt hij. Carbon montagepasta gebruiken!
- Hou de uitvalpadden op de voorvork in de gaten, ik heb ze al zien loskomen namelijk.

Ik wil je niet ontmoedigen met deze punten maar let er wel even op.
"Try not. Do or do not......there is no try"

Plaats reactie