Pagina 1 van 5
Dakdrager
Geplaatst: 07 feb 2010 09:28
door rookie77
Hoi,
Juni naar de Alpe met mijn Carbon fiets, gelukkig gaat de hele familie mee en past de fiets dus niet achterin de station.
Er zijn al vele discussies gaande geweest over de dakdrager. Heb gelezen dat je bij Rose voor niet al te veel geld eentje kan vinden waarbij de voorvork het montage punt is. Mocht je er een krachten calculatie op los laten, zal dit statisch gezien een hele goede oplossing zijn, doch heb mijn vraagtekens met dynamische krachten verdeling. Vibratie tijdens de rit bijv.
Nu heb ik op de Thule site zitten kijken en zie nog meer oplossingen. Ik had graag jullie mening gezien en welke van de 3 de voorkeur zou hebben.
klikkie op
Thule dakdragers
Tot lezens,
Michel Wouters
Geplaatst: 07 feb 2010 11:31
door tomkolkman
Wij thuis hebben zelf de thule freeride 530, goede dakdragers hoor alleen bij een raar vorm frame wil het wel eens dat de klem niet helemaal goed sluit. Als je naar de alpe gaat, maak je fiets goed vast met extra shorbanden; bijvoorbeeld boven de BB langs en dan vast aan de dak drager.
Afgelopen vakantie ingehaald door deze auto met fiets; hij reed ongeveer 130/140, niet veel later stond hij op de vluchtstrook omdat zijn fiets in stukken op het asfalt lag. Het was ook nog erg druk op de weg en gelukkig reed ik op de goede rijbaan om de fiets te ontwijken.
[img=
http://img268.imageshack.us/img268/282/onderweg5.jpg]
Wat ik hiermee wil zeggen is, rijd niet te snel en maak je fiets goed vast, voor je het weet ligt er voor heel wat euro's op straat.
Geplaatst: 07 feb 2010 11:34
door marsman
WHOOO. Echt waar?? Ik zou echt niet weten waarom dat gebeurd is. Hooguit omdat hij hoge carbonwielen heeft. Er gaan op deze wijze honderden auto's via de route du soleil naar de Franse Alpen.
Geplaatst: 07 feb 2010 12:19
door nespresso
Ik heb zelf afgelopen zomer de 561 gehuurd (bij:
HB Dakdragers, iets van 13 euro voor een week), want zoals je al schreef: i.v.m. carbon frame wilde ik perse geen klem om het frame heen. Ging perfect, op de péage rond de 140km/u gereden en in de bochtige binnenwegen tussen de 60-100: fiets staat stabiel op dak, geen rare trillingen of vibraties, wel meer windgeruis.
[img=
http://www.hbdakdragers.nl/nieuw/data/a ... s/s_28.jpg]
p.s. wel oppassen bij de tolpoortjes: je hebt nu wat op dak staan... :/
[img=
http://www.journaldunet.com/management/ ... /peage.jpg]
Geplaatst: 07 feb 2010 13:03
door rookie77
Dank Nesresso,
De bordjes zijn er gelukkig op aangepast
Geplaatst: 08 feb 2010 00:58
door gamiel
Ik gebruik al jaren de Proride 591, topdrager. Ook vier keer mee op vakantie geweest (3x Italie, 1x Franktijk), geen probleme op de snelwegen bij +/- 130 km/u.
De drager is supersnel te monteren, zonder enig gereedschap. De frameklem is bekleed met rubber, maar ik schuif altijd (voor de zekerheid) een stuk buisisolatie om mijn framebuis heen voordat ik de klem vastzet, dan heb je minder puntbelasting op je frame. Ik zie in ieder geval geen klem"littekens" op mijn onderbuis (dunwandig alu - Principia).
De 561 spreekt me minder aan omdat je zo je carbon voork en je balhoofd wel degelijk (relatief zwaar) belast.
En inderdaad opletten dat je hoog bent met je fiets op het dak, heb al wel eens een nachtmerrie over een parkeergarage gehad .....
Geplaatst: 08 feb 2010 15:52
door hm2694
Ik gebruik ook de proride 591. Idd een prima dragers, snel te monteren. Afgelopen weekend fiets op het dak en naar Vaals gereden. 125 km gereden en geen last van de fiets op het dak. Naar het buitenland nog niet geprobeerd.
Komende zomer wel dan gaat we de alpe op dus dan moet de fiets op het dak. Ik moet nog even ilosatiemateriaal kopen is wel handiger, nu een doek er tussen gedaan dat werkt ook wel.
Afgelopen zomer drager gebruikt voor 2 dagelijks fietsen, en 3e voor racefietst ging ook goed.
Geplaatst: 08 feb 2010 16:05
door danny1407
Na het lezen van dit stukje vraag ik me toch iets af......
Als ik naar bijvoorbeeld Italie of Frankrijk zou rijden met de auto, moet ik er dus echt niet aan denken dat ik maar zo'n 140 op de teller kan zetten.
Daar ben ik veel te opgefokt en onrustig voor....te ongeduldig.
Anyway, oplossing is de fiets in de auto.
Vraag ik me af hoe hard je kan met vrouwlief op het dak.......
Geplaatst: 08 feb 2010 16:18
door amclassic-fan
Met een goede drager kan je gewoon 200 rijden, mits de auto genoeg vermogen heeft (en bij voorkeur groot genoeg is ivm stabiliteit). Steentjes komen alleen wel wat hard aan
Dragers waar het voorwiel uit moet zijn meestal een stuk stabieler en hebben dus de voorkeur.
Geplaatst: 08 feb 2010 16:27
door bongo
Als je een station heb komt bij mij de vraag op waarom je de fiets niet op de achterklep doet...Ik heb er eentje van Thule en dat werkt perfect...mag ook een ander merk..keuzes zat
Geplaatst: 08 feb 2010 16:34
door hm2694
Heb dat ook overwogen rijd ook een station, maar ben persoon tegen een auto welke ver naar achteren hangt ivm de bagage in de kofferbak, fietsen en 2 c.q. 3 fietsen.
Nu kan ik een redelijk vlakke auto blijven rijden en heb ik dus grip op de voorwielen zonder een ver naar achteren hangende auto te rijde.
Ik heb jaren met een fietsdrager op de trekhaak gereden en ben daarvan af gestapt,
Nu heb vrij zicht naar achteren, kan genoeg meenemen en heb geen last van de fietsen op het dak. Je moet altijd blijven opletten op de auto en achter de aut.
Geplaatst: 08 feb 2010 16:39
door danny1407
Hoe zit dat eigenlijk met een hapje eten onderweg?
Zuid Frankrijk of Spanje vraagt er toch om, om minimaal een pitstopje te maken bij een (weg) restaurant.
Losse sloten achterin gooien en op slot zetten als je uitstapt?
Of is er op dragers al enige beveiliging aanwezig?