Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

maatstreepjes op zadelrails

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 07 feb 2010 08:17

Veel zadels hebben op (een van) de zadelrails maatstreepjes staan. Zie eerste foto.

Ik vraag me nou al een tijdje af wat die streepjes precies betekenen? Dat het iets met de positie van de zadelklem te maken heeft, snap ik nog wel, maar verder.... Moet het streepjesgebied soms de marge voorstellen waarbinnen het centrum van de zadelklem moet blijven?

[img=http://img695.imageshack.us/img695/8614 ... gepikt.jpg]


In het verleden heb ik weleens een zadel gemold door 'm veel te ver naar voren te schuiven. Iets wat ik liever wil voorkomen nu ik opnieuw sleutel aan m'n positie. Ik heb alleen het idee dat mijn huidige zadel niet ver genoeg meer naar voren kan; ik zit al een paar mm achter de middelste streep.

Zoals hieronder is te zien kunnen sommige zadels blijkbaar veel meer hebben. Heeft iemand hier misschien ervaring met zulke zadels? Kooptips? Ik hoor het graag. :)

[img=http://img168.imageshack.us/img168/189/ ... tclamp.jpg]

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 07 feb 2010 12:00

Volgens mij is het een hulpmiddel om je zadel weer op dezelfde plaats terug te zetten als je hem er om een of andere reden vanaf hebt moeten halen.
Ook kun je binnen de marges experimenteren met het zadel naar voor of achter zetten.
Je hoeft dus niet telkens opnieuw te meten.
De maatverdeling op de rails is voldoende.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

fransiscus40
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2010 09:30

fransiscus40 07 feb 2010 21:22

Ik gebruik deze meestal als ik een ander zadel heb gemonteerd voor de terugstand precies goed te zetten. Soms 1mm naar voor of 1mm naar achter.Bij zadels met een carbon rails zit wel vaak een maximale verstelling aan.
Er was eens....................................en fietste lang en gelukkig

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 07 feb 2010 22:16

Mm ok... het lijkt op zich wel logisch idd om de strepen op die manier te gebruiken.
Het zadel dat ik uiteindelijk heb gekozen (vergelijkbaar model als op tweede foto) heeft voldoende voorwaartse marge dus daar zal ik niet zo op de strepen hoeven letten. Maar toch blijf ik wel benieuwd in hoeverre het iets uitmaakt of het clampgedeelte binnen de streepjeszone blijft...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 feb 2010 22:25

wat staat ie veel naar voren, waarom?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

kooijman
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 okt 2009 18:27

kooijman 07 feb 2010 23:17

Ik zie wel vaak bij die streepjes aan de uiteindes "stop" staan (weet niet of dit bij jou ook zo is), dus dat zal wel betekenen dat dit het aangeraden bereik is van dat zadel.
Bulls DF1 Ambrosio FCS 28

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 07 feb 2010 23:20

Als dat zo zou zijn, dan kan je het zadel van de eerste foto maar een paar mm verstellen.
En hebben de maatvoeringsstreepjes in het midden totaal geen zin.
FacebookS3RSSite

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 feb 2010 23:29

Het ene zadel heeft ze wat enthousiaster staan dan de andere ;), maar 't moet wel enigzins binnen de perken blijven. Zoals in 't onderste plaatje is echt niet de bedoeling. Dat moet je dan met je zadelpen oplossen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 feb 2010 23:51

oooh die onderste was jouw zadel niet
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 08 feb 2010 00:43

Beide zadels heb ik van google geplukt. Het tweede zadel staat zo ver naar voren omdat het onderdeel is van een triathlon-fiets. *klik*
Ook ik betwijfel of het wel zo'n goed idee is om dat ding tot ver voorbij de strepen vooruit te schuiven. Kijk maar naar de positie van de strepen op dat zadel. Zoals die man het doet kan het nooit goed zijn op de lange termijn.

@ Kooijman: ja, als er aan de uiteinden van de streepzone 'stop' staat lijkt het me dat de klem daar niet voorbij mag, vooruit dan wel achteruit. Bij mij staat er geen stop op de rail maar ik neem dan maar aan dat het bovenstaande geldt voor alle zadels met van die streepjes.

Hoewel... als dat echt zo is valt er bij een hoop zadels maar bar weinig te verstellen, zoals danny al zei. Wat blijft er dan aan functionaliteit over. :-/ ik zou eerder denken dat de buitenlijnen alleen de uiterste centrumpositie van de clamp aangeven.

...al geeft ook dát geheid problemen bij extreme zadelposities. Ik snap het echt niet meer nu.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 08 feb 2010 01:51

Gineau schreef:ik zou eerder denken dat de buitenlijnen alleen de uiterste centrumpositie van de clamp aangeven.
Nee, dat zijn echt de randen. Je hebt een paar cm in totaal te bewegen. De rest doe je met de setback van je zadelpen.

Misschien bestaan er sterkere rails voor triathlon enzo (?), maar normaal gesproken zijn dat de grenzen. De belasting wordt meer een draaibelasting ipv loodrecht en daar kunnen ze slecht tegen.

Een lightweight ielig carbon railsje zal eerder knappen dan een dik uitgevoerde alu, maar waarom zou je zoiets riskeren. Op een gegeven moment weet je je setback en koop je het gewoon in 1x goed ;) (de zadelpen dus)

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 08 feb 2010 03:32

Thanks Foosho, da's vrij duidelijk. ^^

Maareh, nog even ter verzekering voor de zekerheid, zodat het zeker is dat ik het zeker weet:

[img=http://img7.imageshack.us/img7/3285/saddlingupklein.png]

Zo bedoel je?

Plaats reactie