Pagina 1 van 2

maatstreepjes op zadelrails

Geplaatst: 07 feb 2010 08:17
door gineau
Veel zadels hebben op (een van) de zadelrails maatstreepjes staan. Zie eerste foto.

Ik vraag me nou al een tijdje af wat die streepjes precies betekenen? Dat het iets met de positie van de zadelklem te maken heeft, snap ik nog wel, maar verder.... Moet het streepjesgebied soms de marge voorstellen waarbinnen het centrum van de zadelklem moet blijven?

[img=http://img695.imageshack.us/img695/8614 ... gepikt.jpg]


In het verleden heb ik weleens een zadel gemold door 'm veel te ver naar voren te schuiven. Iets wat ik liever wil voorkomen nu ik opnieuw sleutel aan m'n positie. Ik heb alleen het idee dat mijn huidige zadel niet ver genoeg meer naar voren kan; ik zit al een paar mm achter de middelste streep.

Zoals hieronder is te zien kunnen sommige zadels blijkbaar veel meer hebben. Heeft iemand hier misschien ervaring met zulke zadels? Kooptips? Ik hoor het graag. :)

[img=http://img168.imageshack.us/img168/189/ ... tclamp.jpg]

Geplaatst: 07 feb 2010 12:00
door marcvmegroot
Volgens mij is het een hulpmiddel om je zadel weer op dezelfde plaats terug te zetten als je hem er om een of andere reden vanaf hebt moeten halen.
Ook kun je binnen de marges experimenteren met het zadel naar voor of achter zetten.
Je hoeft dus niet telkens opnieuw te meten.
De maatverdeling op de rails is voldoende.

Geplaatst: 07 feb 2010 21:22
door fransiscus40
Ik gebruik deze meestal als ik een ander zadel heb gemonteerd voor de terugstand precies goed te zetten. Soms 1mm naar voor of 1mm naar achter.Bij zadels met een carbon rails zit wel vaak een maximale verstelling aan.

Geplaatst: 07 feb 2010 22:16
door gineau
Mm ok... het lijkt op zich wel logisch idd om de strepen op die manier te gebruiken.
Het zadel dat ik uiteindelijk heb gekozen (vergelijkbaar model als op tweede foto) heeft voldoende voorwaartse marge dus daar zal ik niet zo op de strepen hoeven letten. Maar toch blijf ik wel benieuwd in hoeverre het iets uitmaakt of het clampgedeelte binnen de streepjeszone blijft...

Geplaatst: 07 feb 2010 22:25
door superrose
wat staat ie veel naar voren, waarom?

Geplaatst: 07 feb 2010 23:17
door kooijman
Ik zie wel vaak bij die streepjes aan de uiteindes "stop" staan (weet niet of dit bij jou ook zo is), dus dat zal wel betekenen dat dit het aangeraden bereik is van dat zadel.

Geplaatst: 07 feb 2010 23:20
door danny1407
Als dat zo zou zijn, dan kan je het zadel van de eerste foto maar een paar mm verstellen.
En hebben de maatvoeringsstreepjes in het midden totaal geen zin.

Geplaatst: 07 feb 2010 23:29
door foosho
Het ene zadel heeft ze wat enthousiaster staan dan de andere ;), maar 't moet wel enigzins binnen de perken blijven. Zoals in 't onderste plaatje is echt niet de bedoeling. Dat moet je dan met je zadelpen oplossen.

Geplaatst: 07 feb 2010 23:51
door superrose
oooh die onderste was jouw zadel niet

Geplaatst: 08 feb 2010 00:43
door gineau
Beide zadels heb ik van google geplukt. Het tweede zadel staat zo ver naar voren omdat het onderdeel is van een triathlon-fiets. *klik*
Ook ik betwijfel of het wel zo'n goed idee is om dat ding tot ver voorbij de strepen vooruit te schuiven. Kijk maar naar de positie van de strepen op dat zadel. Zoals die man het doet kan het nooit goed zijn op de lange termijn.

@ Kooijman: ja, als er aan de uiteinden van de streepzone 'stop' staat lijkt het me dat de klem daar niet voorbij mag, vooruit dan wel achteruit. Bij mij staat er geen stop op de rail maar ik neem dan maar aan dat het bovenstaande geldt voor alle zadels met van die streepjes.

Hoewel... als dat echt zo is valt er bij een hoop zadels maar bar weinig te verstellen, zoals danny al zei. Wat blijft er dan aan functionaliteit over. :-/ ik zou eerder denken dat de buitenlijnen alleen de uiterste centrumpositie van de clamp aangeven.

...al geeft ook dát geheid problemen bij extreme zadelposities. Ik snap het echt niet meer nu.

Geplaatst: 08 feb 2010 01:51
door foosho
Gineau schreef:ik zou eerder denken dat de buitenlijnen alleen de uiterste centrumpositie van de clamp aangeven.
Nee, dat zijn echt de randen. Je hebt een paar cm in totaal te bewegen. De rest doe je met de setback van je zadelpen.

Misschien bestaan er sterkere rails voor triathlon enzo (?), maar normaal gesproken zijn dat de grenzen. De belasting wordt meer een draaibelasting ipv loodrecht en daar kunnen ze slecht tegen.

Een lightweight ielig carbon railsje zal eerder knappen dan een dik uitgevoerde alu, maar waarom zou je zoiets riskeren. Op een gegeven moment weet je je setback en koop je het gewoon in 1x goed ;) (de zadelpen dus)

Geplaatst: 08 feb 2010 03:32
door gineau
Thanks Foosho, da's vrij duidelijk. ^^

Maareh, nog even ter verzekering voor de zekerheid, zodat het zeker is dat ik het zeker weet:

[img=http://img7.imageshack.us/img7/3285/saddlingupklein.png]

Zo bedoel je?