Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Slaap na het fietsen

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 06 feb 2010 21:47

Het verbaast me dat dit onderwerp niet eerder is gepost.
Vandaag maar weer eens een training ritje van 75km gemaakt, niets bijzonders tot zover maar de rest van de middag moet ik tegen m,n slaap vechten (zoals vaak). Ik loop maar een grote boog om de bank heen, want als ik ga liggen dan ben ik binnen 2 minuten onder zijl.
Vraag ik teveel van me lichaam?, hoort het er bij?
wat is jullie bevinding?
Gr. van een slaperige Lex

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 06 feb 2010 21:51

Ik denk dat het normaal is na een rit van 75 km, niet zo lekker weer vandaag (althans hier was het koud en mistig).
Dan kom je binnen en is het lekker warm, een lekkere warme douche en dan slaat de loomheid toe.
Volgens mij gewoon normaal, als je morgen of overmorgen weer dezelfde training kunt doen, heb je niks abnormaals gedaan.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

rubenio
Forum-lid

rubenio 06 feb 2010 22:11

[quote="mao"]Het verbaast me dat dit onderwerp niet eerder is gepost.
Vandaag maar weer eens een training ritje van 75km gemaakt, niets bijzonders tot zover maar de rest van de middag moet tegen m,n slaap vechten (zoals vaak). Ik loop maar een grote boog om de bank heen, want als ik ga liggen dan ben ik binnen 2 minuten onder zijl.
Vraag ik teveel van me lichaam?, hoort het er bij?
wat is jullie bevinding?
Gr. van een slaperige Lex [/quote]

Dat heb ik de laatste tijd ook last van. Voor mij is het denk ik de combinatie van : veel trainen + huidige weersituatie + niet helemaal lekker slaapritme.

Ik ga proberen het op te lossen door wat te proberen met dextro, ribose of caffeine..

perik
Forum-lid

perik 06 feb 2010 22:20

Ik heb er ook wel eens last van. Maar dan vooral na een echt zware inspanning. Na de Marmotte en Tilff-Bastogne-Tilff (langste afstand) bijvoorbeeld. Tijdens het eten na afloop kon ik gewoonweg mijn ogen niet open houden. Verder vind ik een aangenaam rozig gevoel na een lange training wel lekker! :)

nieuweling
Forum-lid

nieuweling 06 feb 2010 22:27

ik heb het vandaag ook na een training van 90 km

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2010 22:46

Ik heb vandaag lekker 1,5 uur geslapen, nadat ik wat gegeten had en gedouched had nadat ik 178 km weg getrapt had. Op de fiets sloeg het laatste uur de vermoeidheid toe, met een blikje cola werd ik weer wakker. Als ik niet was gaan slapen had ik de hele avond moeten vechten om wakker te blijven, nu ben ik ook wel moe, maar wel productief geweest.

Na 75 km duurtraining lijkt het me niet helemaal goed als je daarna in slaap valt. Maar als je 75 km vollebak gereden hebt is 't een ander verhaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

roro27
Forum-lid

roro27 06 feb 2010 22:46

bekend probleem. Ik heb mij er nu op ingesteld om na een flinke inspanning (meer dan 60 KM) minimaal een half uurtje plat te gaan met de oogjes dicht. Daarna kan ik er weer helemaal tegen aan. (advies: zet wel de wekker!!!)
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 06 feb 2010 22:49

Ik vecht er niet meer tegen. Gewoon ff een uurtje snurken en dan weer fit de rest van de dag door.

roro27
Forum-lid

roro27 06 feb 2010 23:56

[quote="Amclassic-fan"]

Na 75 km duurtraining lijkt het me niet helemaal goed als je daarna in slaap valt. Maar als je 75 km vollebak gereden hebt is 't een ander verhaal.[/quote]

hangt er vanaf wat je voorafgaand aan het fietsen voor activiteiten hebt gehad
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

simic
Forum-lid

simic 07 feb 2010 01:45

Ik slaap bijna nooit overdag na een zware inspanning. Het probleem bij mij is dat als ik daarna wakker word, ik echt helemaal brak ben en de rest van de dag/avond dat blijf. Het eerste kwartier na wakker te zijn geworden ben ik licht misselijk en daarna heel erg duf en moe (nog meer dan ervoor). Dus voor mij; bijna nooit slapen na zware inspanning meer.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 feb 2010 09:47

Slaap hebben na een training komt me redelijk bekend in de oren. Of dat nu na 178 km, 125 km, 75 of 60 km zich voor doet, hangt denk ik een beetje van je conditie af. In het voorjaar heb ik ook slaap na een ritje van 100 km; in de zomer pas na 150 km.

Gewoon een uurtje op de bank en liggen (en idd wekker zetten). Daarna echt weer actief worden en niet duf blijven rondlummelen. 's Nachts slaap je dan weer gewoon goed. Vechten tegen de slaap en/of caffenie en dextro slikken, lijkt me niet goed. Het lichaam geeft aan rust te willen en je moet goed naar je lichaam luisteren.
Live fast; die young. mijn blog

johoop
Forum-lid

johoop 07 feb 2010 11:13

Slaap na een ritje, heerlijk.
Elke Zaterdag moet mijn vrouwtje werken,dus voor mij genoeg tijd om even te A.t.b,en
Maar! als ik na 50 km thuis gedouche heb, is er ook nog genoeg tijd om even de binnenkant van mijn oogjes te bekijken.
Ik moet wel zeggen dat dit iets is van de laatste twee jaar .
Daarvoor sliep ik nooit overdag,s , ook niet doordeweeks na het eten.
Maar ja de leeftijd slaat toe.
En rusten is net zo belangrijk als training Hahahah.
Afbeelding

Plaats reactie