Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervelo R3, is dit een scheurtje?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 31 mei 2011 23:59

Ik ghoorde afgelopen weekend een rare tik tijdens het fietsen, vandaag besloot ik de ketting en de rest van de aandrijving te controleren, ik kon niets vinden.
Daarna besloot ik de fiets eens grondig te poetsen en toen zag ik iets net boven het bottom bracket wat me ernstig zorgen maakt. Denken jullie dat dit een scheur in het frame is of ben ik wellicht gelukkiger en is het slechts een lakscheurtje.

[img=http://farm6.static.flickr.com/5070/578 ... 384b_b.jpg]

Het streepje gaat ook 5mm om de bocht van de squoval zitbuis.
Afbeelding

bert01
Forum-lid

bert01 01 jun 2011 00:01

Poeh, ik vind het er wel verdacht uitzien, hoewel het natuurlijk zowel lak als frame kan zijn. Zou zowiezo geen risico nemen en hier goed naar laten kijken!

hanskuijs
Forum-lid

hanskuijs 01 jun 2011 00:03

Als je geen garantie meer hebt, kun je in Heeswijk-Dinther een deskundige hersteller vinden. Repareert ook voor Rabobank, binnen onze groep goede ervaringen mee (kwaliteit en betaalbaar). Adres moet ik even zoeken als je wilt.
Koga Full Carbon Team Edition Ultegra
Trek 6700 SLX

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 01 jun 2011 00:16

Pak een muntje (50 Eurocent) en tik gelijkmatig en voorzichtig rond het scheurtje en er over heen. Hoor je verschil in geluid, dan is de structuur van het carbon onderbroken. Hoor je geen verschil is het de lak. Ziet er niet direct uit als breuk moet ik zeggen.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 01 jun 2011 00:34

Levenslang garantie hebben ze me verteld toen ik hem kocht bijna 4 jaar geleden, en ik leef nog. Dus ga ik ervan uit dat ik nog garantie heb.

Het zal wel niet onmiddellijk breken dus fiets ik er nog een keertje op en bekijk even ik of het groter wordt. Daarna ga ik zowiezo volgende week langs bij de FM
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 01 jun 2011 00:42

[quote="ArnoudRace"]Pak een muntje (50 Eurocent) en tik gelijkmatig en voorzichtig rond het scheurtje en er over heen. Hoor je verschil in geluid, dan is de structuur van het carbon onderbroken. Hoor je geen verschil is het de lak. Ziet er niet direct uit als breuk moet ik zeggen. [/quote]

Tja, ik hoor wel verschil maar net op die plaats begint ook de buis breder te worden voor aansluiting op het BB dus kan ik niet met zekerheid zeggen of het daaraan ligt. Ik wilde ook aan de andere kant tikken maar dan moet ik het crank verwijderen, dat is een beetje veel werk.

Net nog proberen te cleaneren maar dat deed niets. Ik heb er ook met een oppervlakte microscoop naar gekeken maar kon ook daar niets uit opmaken.
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 jun 2011 00:52

Lijkt me dat je een scheur wel zou voelen als je hard in de buis knijpt. Al geprobeerd?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

marsman
Forum-lid

marsman 01 jun 2011 01:07

Lastig te zeggen, maar ik gok op een (onschuldige) paintcrack.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

kenben
Forum-lid

kenben 01 jun 2011 01:08

Wat ik mezelf afvroeg bij het kijken naar het plaatje is dat carbon geweven is..dus een rechte scheur zou dan toch bijzonder zijn ... of vergis ik mij daarin? Kan mij niet voorstellen dat het recht door alle 'banen' carbon scheurt.
Maar wellicht dat iemand daar een (gefundeerd) antwoord op kan geven.

Denk niet dat je carbon kunt induwen of het moet wel heel erg gescheurd/kapot zijn.
Roadbike(s): Switch SPL++ & Switch Naked+/ Dirt: Corratec X-bow 29"

fizik
Forum-lid

fizik 01 jun 2011 02:20

[quote="marsman"]Lastig te zeggen, maar ik gok op een (onschuldige) paintcrack. [/quote]

Dat dacht ik ook van mijn Merida Scultura, tot het frame brak op de plak van de paintcrack. Bleek dus toch een beschadiging van het carbon te zijn. Ik zou er in ieder geval een goede FM naar laten kijken.

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 01 jun 2011 02:29

Dit soort scheurtjes had ik ook bij mijn R3 (aantal jaar geleden), na het opsturen van wat fotomateriaal werd het door Cervelo afgedaan als cosmetische schade omdat (zoals Cervelo zelf aangaf) witte lak kwetsbaarder is ivm bijvoorbeeld zwart.

Ik zou in ieder geval deze "scheur" laten bekijken door je FM en contact op laten nemen met Veltec/Cervelo.
"Try not. Do or do not......there is no try"

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 01 jun 2011 10:57

Dit lijkt mij een paintcrack maar de reden waarom lak scheurt is altijd beweging en kennelijk zit daar bijv. een aansluiiting tussen twee lagen carbon.
Ik ben er altijd heel simpel in, als een merk graag witte fietsen wil leveren dan zullen ze ook voor de gevolgen in moeten staan. Enerzijds kennen donkere frames deze cracks ook maar zie je ze niet. Anderzijds biedt wit heel weinig dekking en zijn er veel lagen (soms met plamuur) nodig.
Canyon (de witte worden soms af fabriek al met scheurtjes uitgeleverd), Willier en look hebben hier er reputatie hoog te houden en eigenlijk zou het argument optisch en geen garantie hier gewoon niet gebruikt moeten worden.

Plaats reactie