Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Moeilijke keuze

djave
Forum-lid

djave 30 jan 2010 16:59

Geachte iedereen,

Nu ik deze zomer mijn liefde voor fietsen heb gevonden ben ik nu van plan om ook een redelijke mountainbike aan mijn schuur toe te voegen ( degene die ik nu heb is een oude giant boulder met niet nader te noemen specificaties omdat deze er niet op zitten en tevens te groot frame).

Nu heeft het forum mij geholpen bij het aanschaffen van een racefiets. Ik hoop dat, dat dit keer niet anders zal zijn bij mijn zoektocht naar een mountainbike.

Nu zit ik erg te twijfelen tussen vier fietsen die erg aantrekkelijk zijn qua prijs. Mijn vraag is dan ook of iemand hier ervaring heeft met een van deze fietsen en ik hoop dat men me met argumenten een fiets kan af of aanraden.

Waar ik zelf als leek niet uitkom is het volgende. Is het belangrijker om een betere voorvork te hebben of is het belangrijker om je groep xt te hebben in plaats van slx? En wat is nu het verschil tussen Aluminium 7005 double butted en Alloy 6061 double butted? Kom er niet echt uit.

De vier fietsen waar het om gaat zijn:

http://www.12gotrading.nl/haibike/mtb_h ... edition_rc

http://www.12gotrading.nl/haibike/mtb_h ... edition_rx

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2971

http://www.derks-wielersport.nl/bianchi ... 01280.html

Nu staat mijn budget niet echt vast. Ik zit zelf te denken aan rond de 700 euro. Maar wil niet voor 200 euro meer een stukken betere fiets laten staan. Om tot een eind te komen hoop ik of jullie me kunnen adviseren. Alle extra's als kleding, schoenen en helm kunnen buiten beschouwing worden gelaten. Ik wil wel de fiets ook gebruiken op de weg voor als het slecht weer is.

In de hoop op reacties.

Met vriendelijke groeten,

foosho
Forum-lid

foosho 30 jan 2010 17:07

Ik zou dan de Hai Bike RX doen, heeft beste vork en SLX is gewoon prima.

mulderd
Forum-lid

mulderd 30 jan 2010 17:33

Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan een goede groep dan aan een goede vork. Vooral omdat je in Nederland weinig gebruik maakt van een geveerde vork. Mocht je meer in de heuvels/bergen rijden dan is een goede voorvork denk ik een betere keuze. Indien je niet van plan bent om in de bergen te gaan rijden is ook een vaste vork nog het overwegen waard. Het scheelt veel in gewicht en wat prijs betreft maakt het niet veel uit. Merken waar je nog naar zou kunnen kijken zijn onder andere BeOne en X-Trail. Zij leveren vaak voor een leuke prijs een goede fiets. Succes met zoeken verder.

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 31 jan 2010 08:15

helaas ken ik deze fietsen geen van allen, ze zullen prima eigenschappen hebben maar de hais zijn wel wat zwaar met 12,3 kg. als dat geen punt is voor je en je bent nogal eens in de modder te vinden dan is xt afgemonteerd wel erg prima voor dat geld.
Je hebt nog niet gekozen voor schijf of velg: bij slechte omstandigheden en hard rijden of downhill: schijf remt altijd. als je veel in het zand rijdt heb je wat meer slijtage aan de blokjes maar gelukkig niet aan je velg.
cube biedt ook veel voor weinig: ga niet voor de signaalgroene kleur want dat krast heel vlot.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

timbo16
Forum-lid
Contact

timbo16 31 jan 2010 09:58

Ik ken Haibike niet dus daar kan ik niks over zeggen.
Wat MulderD zegt ben ik niet met hem eens, een goede voorvork, scheelt een heleboel, beïnvloed o.a de stuur eigenschappen & controle van de bike en een hobbelig parcours kan bijv met een mindere vork vermoeiender zijn als met een goede vork, doordat de hobbels e.d beter worden weg gefilterd.
Trek is overigens ook een erg goede bike voor dat geld.
Ook zou je zoals ReinR zegt eens bij een Cube dealer kijken die bieden mooie bikes voor een mooie prijs.
Ik zou wel zorgen dat je frame en vork in orde zijn, een derailleur bijv kan je vervangen bij slijtage en dat kost je een hele duit minder als een betere vork kopen.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

djave
Forum-lid

djave 31 jan 2010 11:24

Iedereen alvast bedankt voor de racties.

Wat betreft het gewicht van de fiets zal ik toch een beetje moeten slikken. Gezien het budget dat ik voor ogen heb moet ik niet verwachten dat ik een veel lichtere fiets kan vinden voor dat geld.

Maar met jullie expertise: Ga ik voor 1000 euro een veel betere fiets vinden dan de fietsen die ik hierboven heb genoemd? Ik heb hier totaal geen zicht op. Ik vraag dit omdat het zo verleidelijk is om telkens 100 euro bocen je budget te gaan omdat dan wel weer ergens een onderdeel beter is. Dit probeer ik voor mezelf zo veel mogelijk tegen te gaan.

Over de schijfremmen heb ik nog wel een vraag. Ik heb de keuze nog niet gemaakt omdat ik las dat schijfremmen weleens aanlopen. Is dit zo?

mvg

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 31 jan 2010 13:01

schijfremmen:
ze lopen wel eens aan, met name goedkopere versies, maar dat is meestal snel weer over tijdens het rijden.
juicy's 7 hebben een stelwieltje om dat nog meer tegen te gaan
vork frame en schrijfremmen zijn beter om bij aanschaf in orde te hebben
succes!
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

timbo16
Forum-lid
Contact

timbo16 31 jan 2010 17:47

Schijfremmen willen als het bijv erg nat of modderig is wel eens een enkele keer aanlopen, maar ik heb er weinig last mee moet ik zeggen.

http://www.12gotrading.nl/haibike/mtb_h ... e_hai_q_sl hier bijv onder de 1000 euro met een Fox voorvork, wel een 80mm versie, maar beter als een recon(als ik de recenties her en der mag geloven), XT afgemonteerd met SLX crank.
Is maar even een voorbeeld, maar rond de 1000 euro heb je wel een mooie bike hoor.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

djave
Forum-lid

djave 03 feb 2010 21:43

Hier ben ik weer terug. Na het internet te hebben uitgepluisd kwam ik nog de volgende fiets tegen.

http://www.fietsgigant.com/gazelle-w8-s ... ition.html

De achtervering is een RS Monarch 4.2

Dit moois kan ik krijgen voor 800 euro nieuw.

Nu ken ik gazelle natuurlijk wel, maar niet in de zin van mountainbikes.

Hoe beoordelen jullie deze fiets?

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 03 feb 2010 22:37

Krijg je voor €800 een W8 met die afmontage? Dat is echt een koopje, ik geloof het bijna niet.

Merk Gazelle
Derailleur (achter) Shimano XTR
Derailleur (voor) Shimano Deore XT
Type rem Shimano XT hydraulische schijfremmen
Shifters Shimano Deore XT
Crank Shimano Deore XT
Voorvork Reba SL
Achtervering Ja
Wielset Shimano XT Lightweight
Zadel Velo
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

djave
Forum-lid

djave 03 feb 2010 22:52

Ja. Helaas is het voor mezelf te mooi om waar te zijn. Heb even contact gezocht met de zaak maar ze hebben alleen nog een 53 cm. Iets te groot voor me met mijn 1.80m.

rubenio
Forum-lid

rubenio 03 feb 2010 23:09

djave schreef:Ja. Helaas is het voor mezelf te mooi om waar te zijn. Heb even contact gezocht met de zaak maar ze hebben alleen nog een 53 cm. Iets te groot voor me met mijn 1.80m.

Volgens mij zou dat wel de juiste maat moeten zijn, 49 (kleinere optie) lijkt me namelijk te klein voor iemand van 1.80.
Verder is het niet zo heel speciaal voor deze prijs, ondanks dat het een nette bike is gaan deze overjarige w8's voor lage prijzen weg..

Plaats reactie