Pagina 1 van 6
Project fixed raleigh (klaar).
Geplaatst: 29 jan 2010 18:00
door c9
Hallo mensen!
Na het bouwen van mn eigen Atala fixed, heb ik de smaak te pakken. Vind het fixed rijden prachtig, en heb mn broertje ook besmet met het virus.
Afgelopen week hebben wij op Marktplaats voor 20 euro een Raleigh fietsje gekocht. Hier even een foto zoals ie was na dat ik een aantal onderdelen verwijdert had:
Vanmiddag hebben we besloten nadat we het frame nog is hebben geïnspecteerd, dat we hem zelf willen gaan overspuiten. We zijn begonnen met schuren en hebben een spuitbus primer gekocht. We vroegen ons alleen af, hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Ik dacht zelf:
* Eerst helemaal schuren.
* Ontvetten met Was bezine
* Spuiten van de Primer. (Hoeveel lagen? 1?. Moet ik tussen de lagen door ook schuren of ontvetten?)
* Dan Hoogglans, we zijn er nog uit welke kleur. (hoeveel lagen? Tussen lagen door schuren/ontvetten?)
Hier een aantal foto's zoals ie nu is:
Zouden jullie dit teken verwijderen voordat ik hem spuit? of goed afplakken?
Ik zou overgens niet weten hoe ik hem netjes los kan maken!
Toen ik vanmiddag de crank demonteerde kwam ik er achter dat het groteblad (52) Vast zit aan de crank zelf. Ik denk dat ik op ebay maar een crank aanschaf. Of heeft iemand anders nog een idee?
Er komt een Sram torpedo naaf in. Dit is de naaf die eerst in de Atala zat. Dit omdat ik een Dpx 18 achterwiel niet mooi vond in de atala, aangezien ik een mavic open pro voorwiel had. Als de miche naaf binnen is. Spaak ik hem zelf in de velg.
Zat zelf te denken aan een 46/18 verzet, dit leek me wel goed!
We gaan proberen morgen de eerste Primer laag op het frame te spuiten. We hebben geen ervaring met frames spuiten dus tips zijn welkom!!
Iemand nog tips voor het verwijderen van de nokjes? Of zal ik ze laten zitten?
Ben er wel achter gekomen dat het schuren niet het leukste werk is^^ maar dit moet ook gebeuren. Ga er nu weer mee verder, als ik nieuws heb laat ik 't weten!
Groeten C9
PS sorry voor de veel te grote foto's, ik weet alleen niet hoe ik dit kleiner kan maken.....
Geplaatst: 29 jan 2010 18:31
door danny1407
Voorzichtig met de schuurmachine!
Zoals je al ziet op je staande buis ga je er onbedoeld vlak mee schuren.
Dat ga je onverbiddelijk terug zien in je lak en metaal primer vult niet genoeg om straks weer wat te schuren over te houden.
Dus aan het eind van het verhaal.....ook nog flink met het handje!
Succes en doorwerken he?
Want we zijn wel benieuwd!
Geplaatst: 29 jan 2010 18:34
door c9
oke bedankt voor de tip! Tot hoever zou jij met de schuurmachine schuren? Tot je het staal ligt ziet?
Geplaatst: 29 jan 2010 18:38
door rubenio
Ahh, jammer dat je deze gaat spuiten!! Lijkt nog mooi in de lak te staan en het design is best tijdloos. Enfin er is al aan geschuurd dus dat is onomkeerbaar.
Technisch ziet het frame er ook nog goed uit, dus voor 20 euro prima koop.
De nokjes kun je zelf verwijderen ( zie mijn fixed topic) alleen kost dit enorm veel geduld en tijd. Meeste tijd gaat zitten in het naschuren van de bobbeltjes etc.
Als je een grover schuurpapier op je machientje zet gaat het sowieso rapper, anders een flexibele opzetschijf + schuurrondje op een haakse slijper. Ergens laten zandstralen is eventueel ook een optie als je het echt goed wilt doen.
Het raleigh balhoofdplaatje is op 3 plekken geponst ( nog fanantieker vastgezet dan bij gazelle want zowel de nagels als de gaatjes zijn groter)
optie 1 , gewoon laten zitten, secuur bijschuren en overig vuil met bv. fijne schroefdraaier verwijderen, en dan zeer netjes spuiten.
optie 2 , met beheerst geweld loshalen , speciale vuller ( ik heb alabastine voor gaten in auto's gebruikt) opvullen, bijschuren, bijspuiten
Persoonlijk vind ik het 1 van de fraaiste headbadges ooit , dus ik zou hem laten zitten. Dan zien mensen tenminste ook nog dat het een kwaliteitsframe is.
Bij de cranks moet je even kijken of de bladen demontabel zijn, indien ze echt geponst zijn zul je naar andere op zoek moeten. Maar volgens mij zijn de bladen van die raleigh crank wel te vervangen.
Als je nog nooit iets gespoten hebt eerst even oefenen op een buisje o.i.d.
Je moet namelijk met beheerste bewegingen te werk gaan. Als je te lang op 1 plek blijft spuiten krijg je druipers dus je moet met gevoel nevelen. Dit vergt wat handigheid maar daarom dus even oefenen.
Probeer zo goed mogelijk te schuren, hoe beter je dat doet, hoe beter het eindresultaat.
Eerst primer en dan de lak plus eventuele beschermlak. Ligt eraan hoeveel je eraan uit wilt geven. (verder zou ik 2 lagen doen van alles, meer zit er namelijk ook gewoon niet in die spuitbus) Tussendoor ontvetten en schuren alleen als het nodig is.
PS , foto's kun je gemakkelijk verkleinen door bv. het programma microsoft office picture manager te gebruiken
Als je meer vragen hebt hoor ik het wel, nogmaals ga rustig te werk en maak er geen haastklus van.
Geplaatst: 29 jan 2010 18:39
door bibske
Ik zou alles met de hand doen, het is monnikenwerk maar het heeft een soort van therapeutische werking. Ik ben ooit 40 dagen (ja, echt precies 40 dagen, alsof het zo moest zijn!) aan het schuren geweest voor de mal van mijn afstudeerproject.
Geplaatst: 29 jan 2010 18:40
door danny1407
Moeilijk te zeggen.
Persoonlijk had ik ervoor gekozen om zoveel mogelijk de originele lak te laten zitten.
Te schuren en plamuren waar nodig, dan het geheel met de hand opschuren en er een laagje of 3 primer overheen zetten. (mocht dat nodig zijn qua vulling)
Die lak zit er al zolang op en is zo doorgehard, zo'n hechting krijg je niet snel meer!
(had je vast al gemerkt met schuren
)
Maar ik weet natuurlijk niet hoe de lak eruit zag.
Als je gaat schuren tot je bijna staal ziet en dan het vlak schuren er nog eens uit moet schuren, betekend dat dat je waarschijnlijk je staal gaat afschuren.
Zal niet veel zijn, maar zover zou ik persoonlijk niet gaan.
Ik denk niet dat het veel kwaad kan, maar je schuurt je het apenzuur!
Geplaatst: 29 jan 2010 18:40
door rubenio
Schuren hoeft niet per se tot blanke metaal. Als de vuile gebruikte toplaag er maar af is , bij gebruik van een goede primer kan er dan niets mis gaan.
Geplaatst: 29 jan 2010 18:41
door Erik
Jammer van het balhoofdplaatje dat je gaat spuiten... Je zou het heel zorgvuldig af kunnen plakken, eraf halen is eeuwig zonde (vind ik). Maar goed, die primer kan er in principe in 1 laag op en voor het schuren ervan moet je even op de bus kijken. Let er wel goed op dat je de juiste primer hebt, want als je het frame helemaal kaal hebt gemaakt is een metaalprimer wel aan te raden. Spuiten zou ik een laag of 4 doen, om de lak voldoende dik en sterk te krijgen. Ik heb inmiddels een paar frames gelakt (met de kwast, wordt net zo mooi en je hebt er veel minder zooi van) en met 1 of 2 lagen heb je niet echt genoeg. Tussendoor licht schuren met heel fijn papier en vooral geduld hebben - niet gaan schuren voordat de lak 100% droog is.
Die crank kun je rustig weggooien en 46 x 18 is vrij klein... Ik rij zelf met 46 x 15 en dat is al aardig doortrappen (om even een woordspeling erin te gooien...). De nokjes kun je verwijderen met een haakse slijper, maar doe dat wel heel voorzichtig en schiet vooral niet uit... Daarna even plamuren om de boel mooi glad te krijgen en je ziet er niks meer van. Zorg er trouwens bij het spuiten ook voor dat je het bracket en de balhoofdbuis afgeplakt hebt, anders kun je alsnog met de boel naar de FM om het draad na te laten tappen...
Geplaatst: 29 jan 2010 18:48
door rubenio
Dat is trouwens nog een leuke trapas om te verwijderen, zowel de borgring als de stelcup als de vaste cup zijn best onbekende soorten. Geloof dat er een SR trapas in zit, evenals het balhoofd met kleine kogels.
Geplaatst: 29 jan 2010 18:50
door danny1407
Eeehm, even reageren.....
Rubenio is DE fixie man hier op het forum, dus wat hij zegt over aanpassingen en tips daar geloof ik heilig in.
Zeker zijn mening over het balhoofdplaatje deel ik helemaal, behouden dat ding!
(denk aan een T.I. Raleigh team, met balhoofd in afwijkende kleur.....zou dat wat zijn? kan je die van jou wit laten)
Verder.....1 laag primer op blank staal: niet doen.
Een metaal primer is een etsende primer zonder vullend vermogen.
1 laagje is zelfs met een staalwolletje niet te behouden tijdens schuren.
Op de kruisingen van de buizen en in de randjes van de lugs schuur je dat er zo af......zonder moeite.
Gewoon een aantal dunne laagjes, rustig opbouwen zodat je nog wat te schuren hebt en kleine oneffenheidjes en nevel er rustig af kan schuren.
Kleur kan je in principe met 2 lagen volstaan. (mits je blank af gaat lakken en dekkend bent)
Aflak in blank......hoe meer lagen, hoe meer glans, hoe meer diepte.
Dus dat is aan jezelf!
Alleen de primer ga je tijdens spuiten nog schuren en dan alleen de laatste laag.
Stofjes in de kleur kan je met korrel 1000 of hoger nog voorzichtig schuren, maar liever niet.
Geplaatst: 29 jan 2010 18:53
door c9
Ik laat uiteraad het balhoofdplaatje zitten, dit zou eeuwig zonde zijn om te verwijderen. Verder heb ik inmiddels al gemerkt dat het schuren een kl*te werkje is. Maarja we gaan natuurlijk voor een goed resultaat.
Nu heb ik dus in al mn enthousiasme de zitbuis al helemaal kaal geschuurt. Zouden jullie nu de rest gewoon zo opschuuren dat ik alleen de toplaag er af haal? dus dat je nog gewoon wit ziet? Ik vraag me af of dit genoeg is.
Ik was trouwens niet van plan om de trapas te verwijderen rubenio, ik wou het gewoon afplakken. Of is dit toch beter om wel te doen?
Geplaatst: 29 jan 2010 19:02
door danny1407
Moelijk te beoordelen zonder live te zien.
Maar probeer zoveel mogelijk te volstaan met wegschuren van plekjes en het schuren van de toplaag van de rest van het frame.