Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Tip voor route door Midden Nederland

em
Forum-lid

em 28 jan 2010 16:55

Wie heeft er een tip voor een leuke route die begint en eindigt in Woerden (Vijzelmolenlaan)? De route dient ongeveer 130 km lang te zijn en mag niet door Noord- of Zuid Holland gaan. Het liefst wil ik drukke steden (Utrecht) vermijden.

marsman
Forum-lid

marsman 28 jan 2010 17:12

Erg leuk en rond de 130 km is een rondje Brienenoordbrug - Viaanse lekbrug. Uiteraard in 2 richtingen te rijden en vooral in de lente met de bloesem in de Alblasserwaard erg mooi. Via Googlemaps is wel een route uit te stippelen, maar je kunt ook gewoon de dijken volgen aan beide kanten van de Lek.

Grofweg is het Woerden > Montfoort > IJsselsteijn > Lekbrug Vianen > Lexmond > Ameide > dijk uit helemaal naar Alblasserdam > Brug over de Noord > Ridderkerk > Brienenoordbrug > Krimpen ad IJssel > Bergambacht > Vlist > Oudewater > Woerden.

Vanaf Ameide kun je evtueel de dijk af de Alblasserwaard in. Bij Ridderkerk kun je ook richting Gouda en de Reeuwijkse plassen meenemen. Opties genoeg.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

em
Forum-lid

em 28 jan 2010 17:23

[quote="marsman"]Erg leuk en rond de 130 km is een rondje Brienenoordbrug - Viaanse lekbrug. Uiteraard in 2 richtingen te rijden en vooral in de lente met de bloesem in de Alblasserwaard erg mooi. Via Googlemaps is wel een route uit te stippelen, maar je kunt ook gewoon de dijken volgen aan beide kanten van de Lek.[/quote]

Leuke route, heb een groot deel ervan al wel eens gereden met begin en eindpunt Den Haag. Het lijkt me nu echter een keer leuk om vanuit Woerden wat meer richting het Oosten te gaan (omdat je daar vanuit Den Haag niet zo snel uitkomt voor een tochtje). Heb echter geen idee wat dan een leuke route is dus tips zijn nog steeds welkom.

GastheerG ook bedankt voor de tip. Zal die site dit weekend eens checken. Er moet nu namelijk ook gewerkt worden...;)

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 28 jan 2010 17:36

Vanuit Woerden de lek oversteken, via de brug bij Vianen of een pontje. Dan de dijk richting het oosten affietsen. Je kunt dan bij Rhenen of iets verder bij Heteren weer een brug naar de andere kant pakken, om heen en weer over de Utrechtse heuvelrug te gaan.
- Grebbeberg, Paardenveld, Defensieweg bij Rhenen,
- Bergweg bij Amerongen,
- Scherpenzeelseweg bij Leersum, en
- Hoogstraat/Wijkerweg en Sandenburgerlaan/Maarsbergseweg bij Doorn.
- Terug via de Langbroekerdijk richting Odijk.

Ik weet niet hoeveel km's dat is, maar zulke rondjes kun je denk ik wel terugvinden op de bekende routesites.
Als je alleen bent, en je hebt tegenwind, wordt de Lek/Rijndijk wel erg lang.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

marsman
Forum-lid

marsman 28 jan 2010 17:38

Richting het oosten ligt uiteraard de Utrechtse Heuvelrug. Dan wordt het een 'Rondje Rhenen'. Het leukste is dan wederom bij Vianen de Lekbrug over te gaan en dan de andere kant op richting het oosten (Hagesteijn en Everdingen). Blijf de dijk dan weer helemaal volgen t/m Rhenen. Daar kun je de Rijn/lek weer over en vervolgens de heuveltjes daar pakken. Na Rhenen kun je richting Amerongen en Leersum of de Heuvelrug oversteken richting Veenendaal en dan aan de Noordkant van de Heuvelrug weer richting Maarsbergen en Maarn in de richting van Utrecht en Woerden.

Ook een leuke tocht, vooral vanwege het afwisselende landschap (polder en bos). In de zomer kan het op de heuvelrug erg druk zijn met toeristen en de fietspaden zijn er vaak smal en slecht onderhouden.

Voor de diehards is deze route ook door te trekken naar Arnhem.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 28 jan 2010 22:30

em
Forum-lid

em 01 feb 2010 16:06

Het gaat waarschijnlijk een rondje Rhenen worden incl. een stuk Utrechtse Heuvelrug. Omdat het toch al een behoorlijke route is wil ik niet de hele Heuvelrug gaan doen maar slechts een stuk.

Kan ik daarom het beste gewoon de plaatsjes Remmerden, Elst, Amerongen, Leersum, Darthuizen, Doorn aanhouden? Of kan ik de heuvelrug beter ergens "oversteken" zoals bijv. van Amerongen naar Overberg of van Leersum naar Maarsbergen?

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 01 feb 2010 16:10

Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

marsman
Forum-lid

marsman 01 feb 2010 19:54

[quote="EM"]Het gaat waarschijnlijk een rondje Rhenen worden incl. een stuk Utrechtse Heuvelrug. Omdat het toch al een behoorlijke route is wil ik niet de hele Heuvelrug gaan doen maar slechts een stuk.

Kan ik daarom het beste gewoon de plaatsjes Remmerden, Elst, Amerongen, Leersum, Darthuizen, Doorn aanhouden? Of kan ik de heuvelrug beter ergens "oversteken" zoals bijv. van Amerongen naar Overberg of van Leersum naar Maarsbergen?[/quote]

Maakt qua kilometers niet zoveel uit. Ik vind de route via Maarsbergen wel wat mooier. Het is er ook wat rustiger en de fietswegen zijn beter. Onderlangs moet je al snel langs of op de provinciale weg.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 02 feb 2010 01:13

Die provinciale weg (N225) is niet leuk om te rijden, vooral het stuk tussen Rhenen en Remmerden/Elst niet. Auto's rijden daar hard, en er is geen fietspad. Wel een strook klinkers waar je op kan rijden.

Als je de N225 volgt, kom je ook geen hoogteverschillen tegen, en om de paar kilometer moet je door een bebouwde kom. Dan kun je inderdaad beter naar de andere kant van de heuvelrug rijden, bv bij Amerongen. En vervolgens Haarweg, Altena, Maarnse Grindweg. Dat is een stuk rustiger. Echt verdwalen zul je er niet snel, het is maar een smalle strook tussen de heuvelrug en de A12.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

bartho
Forum-lid

bartho 02 feb 2010 09:49

Langs die N225 zijn ze nu een fietspad aan het aanleggen. Ze zijn er nog mee bezig, dus is het een redelijke puinhoop. Gewoon in Rhenen het Paardenveld omhoog, halverwege de "afdaling" linksaf autoweg/defensieweg nemen. Dat is een veel mooiere manier om in Elst te komen. Of je volgt de oude Veense Grindweg tot net onder Veenendaal en gaat daar via de fietspaden door de bossen richting Amerongen (of verder). Je kunt dan ook de optie zoals kaj1500 die beschreef nemen. Wat bredere wegen...

Ik weet precies wat de huidige status is van dat lange fietspad wat ze hebben aangelegd over heel de heuvelrug. Maar volgens mij is dat (in ieder geval deels) semi-verhard en niet 100% racefiets vriendelijk. Als dat meevalt is dat misschien ook een fraaie optie.

Plaats reactie