relatief sterke ketting
Als nou de ketting een relatief hogere kwaliteit heeft dan de bladen en de cassette, is de slijtage dan in verhouding minder? Naar mijn idee krijgt de ketting het meest te verduren en is eerder aan vervanging toe dan cassette en bladen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Heeft iemand daar ervaring mee?
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40636
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Op tijd je ketting wisselen. Normaal gesproken doe ik 3x3.500km met een cassette.
Less is bore
Daniel1975 schreef:Op tijd je ketting wisselen. Normaal gesproken doe ik 3x3.500km met een cassette.
Is dat niet veel te weinig naar Campa begrippen?
Edit: sorry, niet in de gaten dat ik in het MTB gedeelte zat (waar ik niks te zoeken heb maar per ongeluk terechtkwam via de lijst 'nieuwe onderwerpen').
Maakt Campa mountainbike groepen dan?
Ketting idd op tijd wisselen. Cassette slijt doordat de ketting langer wordt. Als je op tijd je ketting wisselt gaat het zaakje niet zo zeer inslijten. Ik zelf wissel 3 kettingen om de paar weken. Heb ik altijd een verse schone ketting klaarliggen.
Ketting idd op tijd wisselen. Cassette slijt doordat de ketting langer wordt. Als je op tijd je ketting wisselt gaat het zaakje niet zo zeer inslijten. Ik zelf wissel 3 kettingen om de paar weken. Heb ik altijd een verse schone ketting klaarliggen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Daniel en Pim,
duidelijk dat jullie ervaring is dat je vaker een nieuwe ketting nodig bent. Hebben jullie een relatief sterkere ketting of gewoon passend bij de rest?
heb een kmc gold x9 gekocht om eens te proberen of dit langer meegaat.
Is die 3 x 3500 ook in slechte omstandigheden (moet wel met zoveel km's)?
alvast dank
duidelijk dat jullie ervaring is dat je vaker een nieuwe ketting nodig bent. Hebben jullie een relatief sterkere ketting of gewoon passend bij de rest?
heb een kmc gold x9 gekocht om eens te proberen of dit langer meegaat.
Is die 3 x 3500 ook in slechte omstandigheden (moet wel met zoveel km's)?
alvast dank
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
3500 per ketting zijn geen slechte omstandigheden op een MTB! Dat is zelfs een héél netjes kilometrage IMHO. Nadeel van in het terrein rijden is nou eenmaal dat een ketting harder slijt.
Minder snel slijtende kettingen is allemaal maar relatief. Goede smering en frequent onderhoud doen véél en véél meer. Ik zweer zelf bij XTR's, die zijn niet zo duur als KMC's, zijn prima schoon te houden en roesten niet. Komt door een extra coating t.o.v. de XT ketting.
Mijn 3 kettingen en cassette gaan na een half jaar de oudijzerbak in. Ik gebruik het hele zaakje wel vrij intensief.
Minder snel slijtende kettingen is allemaal maar relatief. Goede smering en frequent onderhoud doen véél en véél meer. Ik zweer zelf bij XTR's, die zijn niet zo duur als KMC's, zijn prima schoon te houden en roesten niet. Komt door een extra coating t.o.v. de XT ketting.
Mijn 3 kettingen en cassette gaan na een half jaar de oudijzerbak in. Ik gebruik het hele zaakje wel vrij intensief.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40636
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Annuleer vorig bericht!!! NIet opgelet dat we in het ATB deel zaten.
Less is bore
Ik vraag me af of D75 wel in de gaten had dat het hier over MTB spul ging. 3500km met 1 ketting en meer dan 10.000 met een cassette red ik in ieder geval niet.
Ik houd het niet precies bij, maar naar schatting is na 1500-2000km de ketting versleten. Ik meet dat met een ketting-checker, die 0.75 tot 1.00% slijtage aangeeft. Dit kun je ook met een schuifmaat doen natuurlijk.
Ik vraag me af of er sterkere 9 speed kettingen zijn. Volgens mij zit het verschil bij duurdere kettingen in de afwerking en vooral het gewicht. Ik heb zelf gereden met SRAM 991, Shimano DA 7701, en KMC 9sl. Bij die laatste had ik wel de indruk dat die ietsje sneller op was, maar dat kan net zo goed aan de omstandigheden liggen.
Tegenwoordig houd ik het bij de Dura Ace/XTR kettingen, die geeft mij de 'best value for money', namelijk onder de €20.
Edit: ik zie net dat D75 zijn eerdere bericht herroepen heeft.
Ik houd het niet precies bij, maar naar schatting is na 1500-2000km de ketting versleten. Ik meet dat met een ketting-checker, die 0.75 tot 1.00% slijtage aangeeft. Dit kun je ook met een schuifmaat doen natuurlijk.
Ik vraag me af of er sterkere 9 speed kettingen zijn. Volgens mij zit het verschil bij duurdere kettingen in de afwerking en vooral het gewicht. Ik heb zelf gereden met SRAM 991, Shimano DA 7701, en KMC 9sl. Bij die laatste had ik wel de indruk dat die ietsje sneller op was, maar dat kan net zo goed aan de omstandigheden liggen.
Tegenwoordig houd ik het bij de Dura Ace/XTR kettingen, die geeft mij de 'best value for money', namelijk onder de €20.
Edit: ik zie net dat D75 zijn eerdere bericht herroepen heeft.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
nou maar eens achter een kettingchecker aan.
Maar hoeveel slijtage is acceptabel als ik met mijn schuifmaat meet?
mijn huidige sram kettingen roesten ook niet en gaan langer mee als de tandwielen, ik heb alleen liever andersom uiteraard
Maar hoeveel slijtage is acceptabel als ik met mijn schuifmaat meet?
mijn huidige sram kettingen roesten ook niet en gaan langer mee als de tandwielen, ik heb alleen liever andersom uiteraard
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maximaal 1% slijtage. Je meet met een schuifmaat of een lineaal een aantal schakels van een nieuwe ketting, en gebruikt de gemeten waarde als referentie bij het controleren van je gebruikte ketting. Kijk even op m-gineering.
Daar vind je ook de informatie waarom het gunstiger is de ketting op tijd te vervangen.
Overigens kun je er in de winterperiode met slechte omstandigheden best voor kiezen om je hele aandrijving 'op' te rijden, als de onderdelen toch al veel slijtage vertonen.
Daar vind je ook de informatie waarom het gunstiger is de ketting op tijd te vervangen.
Overigens kun je er in de winterperiode met slechte omstandigheden best voor kiezen om je hele aandrijving 'op' te rijden, als de onderdelen toch al veel slijtage vertonen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Heb dit jaar zo'n 6 kettingen "versleten" op een XT cassette en cranck.
Eentje was na 400km in zuid afrika al aan zijn marge.
Waren allemaal XTR kettingen. Volgend jaar ga ik eens een 9 speed record ketting gebruiken op mijn mountainbike. Op de racefiets slijt het record spul niet hard dus ik hoop dat het op de mtb ook wel mee zal vallen.
Eentje was na 400km in zuid afrika al aan zijn marge.
Waren allemaal XTR kettingen. Volgend jaar ga ik eens een 9 speed record ketting gebruiken op mijn mountainbike. Op de racefiets slijt het record spul niet hard dus ik hoop dat het op de mtb ook wel mee zal vallen.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
bedankt voor de goede tips collega-bikers!
oprijden doe ik bijna altijd anders wordt het mij helemaal te dol, voor een grote wedstrijd plan ik vervanging wel. thnx kaj voor het linkje: leuke site op in te gasduinen maar kan het kettingonderwerp niet zo snel vinden, de 1% regeling is duidelijk: je weet het wel zeker neem ik aan. ben ondertussen overtuigd geraakt dat sneller vervangen van de ketting goed is, dat gaan we dus doen.
oprijden doe ik bijna altijd anders wordt het mij helemaal te dol, voor een grote wedstrijd plan ik vervanging wel. thnx kaj voor het linkje: leuke site op in te gasduinen maar kan het kettingonderwerp niet zo snel vinden, de 1% regeling is duidelijk: je weet het wel zeker neem ik aan. ben ondertussen overtuigd geraakt dat sneller vervangen van de ketting goed is, dat gaan we dus doen.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;