ultegra vs force
Voor mijn aanstaande nieuwe fiets ben ik aan het rondkijken met welke groep ik deze ga laten afmonteren, mijn keuze heb ik hierbij verkleint tot shimano ultegra of sram force.
Wat zijn de voor en nadelen van deze 2 groepen, ultegra ben ik wel mee bekend want daar rij ik momenteel ook al een aantal jaren mee. Maar hoe zit het bv met de force groep zoals het dubbeltap systeem ofzoiets?? Graag info en gebruikers ervaringen!! Alvast bedankt!
Wat zijn de voor en nadelen van deze 2 groepen, ultegra ben ik wel mee bekend want daar rij ik momenteel ook al een aantal jaren mee. Maar hoe zit het bv met de force groep zoals het dubbeltap systeem ofzoiets?? Graag info en gebruikers ervaringen!! Alvast bedankt!
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..
.......\\<,
....( )/ ( )..
Dan zou ik kiezen voor Force! Het ziet er sowieso een stuk mooier en professioneler uit. Ook de carbon onderdelen maken je fiets een stuk strakker! Ultegra is niets mis mee maar vind de Force groep wel wat exotischer. Aan het schakelen met het dubbeltap systeem schijn je zo te wennen.. een groot aantal profploegen zullen dit jaar ook met SRAM rijden, zullen ze niet voor niets doen
- daniel1975
- Forum-lid HC
tweety schreef: een groot aantal profploegen zullen dit jaar ook met SRAM rijden, zullen ze niet voor niets doen
Klopt, dat doen ze met een hele goede reden: ze worden gesponsord door SRAM....
Less is bore
Als je Ultegra gewend bent, wordt Force behoorlijk wennen. Het ziet er mooi uit, de remschakelgrepen zijn goed qua ergonomie, maar na een jaar ben ik nog steeds niet echt gewend. Voor schakelt het als een mountainbike van de jaren 90, knal beng. Achter gaat het afschakelen super snel, maar het doordrukken van de double tap voor het opschakelen mislukt vaak. Je begint te drukken om op te schakelen, maar het systeem doet er eentje af, je drukt door en voelt een klik, en bent weer bij dezelfde versnelling als je begon.
Maar luister vooral niet naar mij want ik ben de enige op dit forum die er niet mee overweg kan.
Maar luister vooral niet naar mij want ik ben de enige op dit forum die er niet mee overweg kan.
-
- Forum-lid
Ultegra dan, absoluut. centaur is ook een optie met deze prijs.
Pinarello fp3,Chorus 11- Token c50a
-
- Forum-lid HC
Force, zeker weten. Maar ik gok dat deze een behoorlijke slag duurder is.
ciclista schreef:Maar luister vooral niet naar mij want ik ben de enige op dit forum die er niet mee overweg kan.
Ben blij dat je het zelf weet. Ik rijdt met shima 105 op mijn winter fiets en force op mijn goed weer fiets dus met andere woorden met 2 systemen door elkaar en moet zeggen dat de overstap bij mij elke keer redelijk automatisch gaat! Ben wel een persoon die snel aan nieuwe manieren van bediening kan wennen. Het verschil in bedienen is juist niet groot omdat je voor opschakelen bij beide een lange slag maakt en voor afschakelen een kort tikje. Het enige verschil is dus dat je dit bij SRAM met hetzelfde handeltje doet.
No pain no gain, no guts no glory!
Force is mooier dan Ultegra (ok, subjectief)
Force is lichter dan Ultegra
Force werkt beter dan Ultegra (behalve bij ciclista)
Force zit niet op vrijwel alle fietsen
Hoe moeilijk kan het zijn? Ok, prijs is nog een punt. Los is Force duur, maar wat zegt een adviesprijs?
Force is lichter dan Ultegra
Force werkt beter dan Ultegra (behalve bij ciclista)
Force zit niet op vrijwel alle fietsen
Hoe moeilijk kan het zijn? Ok, prijs is nog een punt. Los is Force duur, maar wat zegt een adviesprijs?
Ja iets uiteenlopende reacties zie ik al maar genoeg om weer even verder te denken. Maar zoals iemand vermelde is ook de centaur groep wel een optie. Omdat ik een matzwarte Canyon Ultimate CF op het oog heb vind ik er een donkere crank persoonlijk toch wel iets mooier bij staan.
Ik zat ook nog aan de combinatie te denken van een ultegra groep met een fulcrum crank. Toch maar weer even brainstormen.
Ik zat ook nog aan de combinatie te denken van een ultegra groep met een fulcrum crank. Toch maar weer even brainstormen.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..
.......\\<,
....( )/ ( )..