Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

nieuwe vorkpijp plaatsen

pietr
Forum-lid

pietr 21 jan 2010 23:01

Ik heb een mtb op het oog met daarin een Reba vork. De vorkpijp is eigenlijk 2 cm te kort voor mij. Ik zou 2 cm meer spacers willen plaatsen (nu zit er een 1 cm spacer op). Is het mogelijk om ergens een nieuwe, langere vorkpijp te laten monteren?

Ik heb gezocht op het forum, maar kwam maar 1 treffer tegen waar iets gezegd werd over € 65,-, maar er stond niet bij waar dat kon.

Ik wil weten of dit kan, dus geen andere oplossingen van een extender of een steilere stuurpen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

rubenio
Forum-lid

rubenio 21 jan 2010 23:42

Beste Pietr,

Bekend probleem. Volgens mij is het onmogelijk.

Ik heb dit ook wel eens gehad alleen in vrijwel alle gevallen is de vorkpijp als het ware vastgewalst door hem aan het eind, onderaan de vorkkroon, te vervormen.
Rose versand heeft vorkpijpen voor 20 euro, tenminste in de catalogus van 2 jaar geleden had ik ze toen gezien. Waarschijnlijk hebben ze die nu nog wel, alleen hoe de huidige vorkpijp te verwijderen zou ik echt niet weten. Dat ding zit er ook niet zomaar losjes in want anders zou er zomaar speling op je vorkkroon komen. Misschien dat er hier iemand meer van weet, of je FM raadplegen.

Verder snap ik, ondanks je opmerking, toch echt niet waarom niet van stuurpen te wisselen.
Dan kom je zonder problemen tot hetzelfde resultaat..

pietr
Forum-lid

pietr 21 jan 2010 23:57

Die vorkpijp staat ook in de Rose catalogus van 2009.

Als het (vrijwel) onmogelijk is om de vorkpijp te monteren en/of het wordt onevenredig duur, dan zal ik de stuurpen kunnen wisselen en een riserbar kunnen monteren. Voor hetzelfde geld was het een fluitje van een cent geweest om die pijp te wisselen, vandaar mijn vraag.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

michon
Forum-lid

michon 24 jan 2010 11:49

Als rose die vorkpijpen verkoopt, zullen zij ook de wissel wel voor je kunnen uitvoeren lijkt me.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

pietr
Forum-lid

pietr 24 jan 2010 12:00

Michon schreef:Als rose die vorkpijpen verkoopt, zullen zij ook de wissel wel voor je kunnen uitvoeren lijkt me.

Dat dacht ik ook, maar vrijdag sprak ik een man die jarenlang vorken heeft geserviced en hij beweerde me dat dat bij Rock Shox niet kan. Alleen bij vorken met een draad is het mogelijk. Nu denk ik: alles kan, maar dan is de prijs ws. hoger dan een nieuwe kopen.

Misschien moet ik naar plan B gaan: fiets kopen, vork eruit en verkopen, geld bijleggen en een nieuwe kopen.

Ik weet het, ik kan ook met een steile stuurpen werken, met een riserbar etc., maar ik wil toch plan B niet zonder meer verwerpen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

rubenio
Forum-lid

rubenio 24 jan 2010 12:00

Michon schreef:Als rose die vorkpijpen verkoopt, zullen zij ook de wissel wel voor je kunnen uitvoeren lijkt me.
Misschien dat die voor dubbelkroons vorken bedoelt zijn? Die kun je namelijk wel makkelijk wisselen d.m.v. inbusjes.

tati
Forum-lid

tati 24 jan 2010 18:04

Vorkbuis zit er gewoon in geperst, moet je er gewoon uit kunnen persen met een hydraulische pers en een nieuwe erin persen. (zo is hij er ook in gekomen)

Om je kroon niet te beschadigen zu je waarschijnlijk een teflon/kunstof adaptor moeten frezen. Al met al niet echt interesant als je het uit moet besteden maar als je de materialen bij de hand hebt kan het wel interesant zijn.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

twentebike
Forum-lid

twentebike 24 jan 2010 21:30

Hoi Pietr,

Iemand die goed kan alu lassen kan je er zo een stukje vorkbuis bij aan lassen.
Plaats maar een zoekertje op mountainbikeforum.nl en ik weet zeker dat er iemand is die dat voor je kan regelen.
De wijzen komen uit het oosten...

pietr
Forum-lid

pietr 25 jan 2010 14:11

twentebike schreef:Hoi Pietr,

Iemand die goed kan alu lassen kan je er zo een stukje vorkbuis bij aan lassen.
Plaats maar een zoekertje op mountainbikeforum.nl en ik weet zeker dat er iemand is die dat voor je kan regelen.

Bedankt voor je tip. Dat zal dan ook wel stevig genoeg zijn. Maar het is niet meer nodig.

Het gaat waarschijnlijk als volgt: ik koop de mtb waar deze vork in zit. De RS Reba SL gaat in de verkoop en er komt een andere vork in.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 25 jan 2010 14:35

pietr
Forum-lid

pietr 25 jan 2010 15:45

Zie eerste post:
Pietr schreef:... Ik wil weten of dit kan, dus geen andere oplossingen van een extender of een steilere stuurpen.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Plaats reactie