Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Losse tandwielen?

voorstad
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 sep 2008 14:41

voorstad 19 jan 2010 14:26

Ik heb een cassette gekocht waarvan ik het laatste tandwiel wil inwisselen door een grotere. Bij het demonteren blijkt nu dat alleen de eerste 3 tandwielen los zitten, de overige 5 tandwielen zitten 'vast' aan elkaar.

Nu vraag ik me af of dat maar zo lijkt en dat ik met wat kracht de tandwielen toch los kan halen of dat dit niet kan. M'n oude krans bestaat wel uit alleen maar losse tandwielen.

Het gaat om shimano 8 speed.

vigoroso
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 13 dec 2005 00:20

vigoroso 19 jan 2010 14:31

Het klopt dat er tanden zijn die je niet van elkaar kan halen. Ik heb de nieuwe Chorus groep en daar zitten er ook een aantal vast aan elkaar.

Gebruikersavatar
richard-w
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 16 aug 2007 21:29

Gebruikersavatar richard-w 19 jan 2010 14:39

Ze zitten inderdaad vast. Dus dat word een nieuwe cassette of je kunt zelf 1 samen stellen zodat je in de loopdertijd alleen de tandwielen hoeft te wisselen die versleten zijn.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 19 jan 2010 14:40

voorstad schreef:Ik heb een cassette gekocht waarvan ik het laatste tandwiel wil inwisselen door een grotere. Bij het demonteren blijkt nu dat alleen de eerste 3 tandwielen los zitten, de overige 5 tandwielen zitten 'vast' aan elkaar.

Nu vraag ik me af of dat maar zo lijkt en dat ik met wat kracht de tandwielen toch los kan halen of dat dit niet kan. M'n oude krans bestaat wel uit alleen maar losse tandwielen.

Het gaat om shimano 8 speed.


Hoi,

Hangt van je cassette af. Neem b.v. een 12/25 Ultegra of Dura Ace. Bij Ultegra zitten de 25/23/21 vast, de rest zijn losse kransjes.
Dura-Ace heeft 25/23/21 vast maar ook de 17/19 kransjes zitten aan elkaar. De rest is vervolgens weer los.

En nee. Kransjes die aan elkaar vast zitten vormen echt 1 geheel en kun je niet van elkaar af halen.

Vraag me niet waarom er een verschil in cassette opbouw zit. Geen idee. Iemand?

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 19 jan 2010 15:09

Bij wat oudere cassettes (8-speed ook nog dacht ik) zitten de grootste 5 tandwieltjes meestal vast met 3 lange boutjes. Die kun je gewoon los draaien en eruit halen. De kransjes kun je dan los gebruiken.

voorstad
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 sep 2008 14:41

voorstad 19 jan 2010 15:20

En ik had natuurlijk gewoon op m-gineering moeten kijken:

http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Daar staat het allemaal. De boutjes (dank Edwino1) en de vaste spider (dank Vigoroso, Richard-w en Zorro).

(Heerlijk zo'n forum waar actief op gereageerd wordt!!)

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 jan 2010 15:33

Edwin01 schreef:Bij wat oudere cassettes (8-speed ook nog dacht ik) zitten de grootste 5 tandwieltjes meestal vast met 3 lange boutjes. Die kun je gewoon los draaien en eruit halen. De kransjes kun je dan los gebruiken.


8-speed cassette's van BBB hebben dat ook. Erg handig als je je cassette eens schoon wilt hebben ;)

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 19 jan 2010 20:09

ZorroI schreef: Vraag me niet waarom er een verschil in cassette opbouw zit. Geen idee. Iemand?

Mvg, Zorro


Door de kransjes op een alu spider te monteren wordt de cassette lichter en en als belangrijkste voordeel wordt het ook stijver.
Dit is natuurlijk het eerst te merken bij de grotere kransjes.

Plaats reactie