Pagina 1 van 1
Losse tandwielen?
Geplaatst: 19 jan 2010 14:26
door voorstad
Ik heb een cassette gekocht waarvan ik het laatste tandwiel wil inwisselen door een grotere. Bij het demonteren blijkt nu dat alleen de eerste 3 tandwielen los zitten, de overige 5 tandwielen zitten 'vast' aan elkaar.
Nu vraag ik me af of dat maar zo lijkt en dat ik met wat kracht de tandwielen toch los kan halen of dat dit niet kan. M'n oude krans bestaat wel uit alleen maar losse tandwielen.
Het gaat om shimano 8 speed.
Geplaatst: 19 jan 2010 14:31
door vigoroso
Het klopt dat er tanden zijn die je niet van elkaar kan halen. Ik heb de nieuwe Chorus groep en daar zitten er ook een aantal vast aan elkaar.
Geplaatst: 19 jan 2010 14:39
door richard-w
Ze zitten inderdaad vast. Dus dat word een nieuwe cassette of je kunt zelf 1 samen stellen zodat je in de loopdertijd alleen de tandwielen hoeft te wisselen die versleten zijn.
Geplaatst: 19 jan 2010 14:40
door Zorro
voorstad schreef:Ik heb een cassette gekocht waarvan ik het laatste tandwiel wil inwisselen door een grotere. Bij het demonteren blijkt nu dat alleen de eerste 3 tandwielen los zitten, de overige 5 tandwielen zitten 'vast' aan elkaar.
Nu vraag ik me af of dat maar zo lijkt en dat ik met wat kracht de tandwielen toch los kan halen of dat dit niet kan. M'n oude krans bestaat wel uit alleen maar losse tandwielen.
Het gaat om shimano 8 speed.
Hoi,
Hangt van je cassette af. Neem b.v. een 12/25 Ultegra of Dura Ace. Bij Ultegra zitten de 25/23/21 vast, de rest zijn losse kransjes.
Dura-Ace heeft 25/23/21 vast maar ook de 17/19 kransjes zitten aan elkaar. De rest is vervolgens weer los.
En nee. Kransjes die aan elkaar vast zitten vormen echt 1 geheel en kun je niet van elkaar af halen.
Vraag me niet waarom er een verschil in cassette opbouw zit. Geen idee. Iemand?
Mvg, Zorro
Geplaatst: 19 jan 2010 15:09
door edwin01
Bij wat oudere cassettes (8-speed ook nog dacht ik) zitten de grootste 5 tandwieltjes meestal vast met 3 lange boutjes. Die kun je gewoon los draaien en eruit halen. De kransjes kun je dan los gebruiken.
Geplaatst: 19 jan 2010 15:20
door voorstad
En ik had natuurlijk gewoon op m-gineering moeten kijken:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Daar staat het allemaal. De boutjes (dank Edwino1) en de vaste spider (dank Vigoroso, Richard-w en Zorro).
(Heerlijk zo'n forum waar actief op gereageerd wordt!!)
Geplaatst: 19 jan 2010 15:33
door tommeke14
Edwin01 schreef:Bij wat oudere cassettes (8-speed ook nog dacht ik) zitten de grootste 5 tandwieltjes meestal vast met 3 lange boutjes. Die kun je gewoon los draaien en eruit halen. De kransjes kun je dan los gebruiken.
8-speed cassette's van BBB hebben dat ook. Erg handig als je je cassette eens schoon wilt hebben
Geplaatst: 19 jan 2010 20:09
door spietpiet
ZorroI schreef:
Vraag me niet waarom er een verschil in cassette opbouw zit. Geen idee. Iemand?
Mvg, Zorro
Door de kransjes op een alu spider te monteren wordt de cassette lichter en en als belangrijkste voordeel wordt het ook stijver.
Dit is natuurlijk het eerst te merken bij de grotere kransjes.