Pagina 1 van 1
Klimmeters per uur verhogen
Geplaatst: 17 jan 2010 22:43
door borrie
Hoi mensen,
Afgelopen zomer in Frankrijk (2009) klom ik 1133 hoogtemeters per uur. Dit kan ik in ieder geval 1u30m volhouden. Fiets woog 7,7 kg. Ik zelf 73 kg. Gebruikt verzet was 34x19 t/m 34x25.
Ben 22 jaar oud dus moet nog voldoende kunnen verbeteren. Verbetering t.o.v. het jaar 2008 was 100 hm per uur.
Nu wil ik graag mijn tijden verbeteren! Om mijn doelen voor 2010 te halen moet ik minstens 1300 hoogtemeters/per uur gaan klimmen. De fiets weegt straks 6,9 kg, dus daar haal ik al wat meters voordeel mee, maar ik moet harder omhoog.
Mijn vraag aan jullie:
-> Hoe kan ik het beste trainen om dit aantal hoogtemeters per uur te halen?
Gr
Rob
Geplaatst: 17 jan 2010 23:29
door klaas-kippegaas
beter klimmen = klimmen trainen....
Geplaatst: 17 jan 2010 23:38
door amclassic-fan
Tja, dat is een leuk advies, maar vrij onuitvoerbaar voor de meeste Nederlanders.
Harder klimmen kan je vooral trainen met D3 blokken en duurkracht blokken. D3 blokken zijn waarschijnlijk wel bekend, duurkracht blokken is een kwestie van op 't grootste verzet (wel een verzet wat nog rond te krijgen is met minimaal 50 omwentelingen, een stukje onder omslagpunt) tegen de wind in rijden. Begin met blokjes van bijv 5 minuten en bouw dat langzaam uit tot 15-20 minuten. Tussen de blokjes op een heel klein verzet met veel omwentelingen rijden.
Geplaatst: 18 jan 2010 10:26
door borrie
Ik had even zitten googlen, maar kon niet zo snel het verschil vinden tussen een D3 blok en duurkacht oefeningen.
Kan je dat nog even toelichten aub?
Geplaatst: 18 jan 2010 11:30
door eelcoz
@Amclassic-fan: Zijn duurkracht blokken hetzelfde als gewoon krachttraining op de fiets? Met andere woorden, kan ik m'n krachttraining ook gewoon op een stuk wind tegen uitvoeren (met uiteraard groot verzet en min. 50 omw. etc.) of moet dat wel op een stijl viaduct/helling?
Geplaatst: 19 jan 2010 01:15
door simic
Ja zijn hetzelfde. Die kun je gewoon tegen de wind in doen. Lijkt me in Friesland erg moeilijk om een paar minuten lang op een hellend vlak te fietsen:).
Geplaatst: 19 jan 2010 01:27
door mister_arby
[quote="simic"]Ja zijn hetzelfde. Die kun je gewoon tegen de wind in doen. Lijkt me in Friesland erg moeilijk om een paar minuten lang op een hellend vlak te fietsen:).[/quote]
Ligt er aan. Maar net hoe snel je fietst
Ik denk dat mijn langste klim in Fryslân tegen de 45sec aan zit
Geplaatst: 19 jan 2010 12:03
door frankylupo
Is de Tacx niet een goed hulpmiddel om je klimkwaliteiten te verbeteren?
Geplaatst: 19 jan 2010 13:19
door amclassic-fan
[quote="simic"]Ja zijn hetzelfde. Die kun je gewoon tegen de wind in doen. Lijkt me in Friesland erg moeilijk om een paar minuten lang op een hellend vlak te fietsen:).[/quote]
Nee die zijn niet hetzelfde. Met die klimtraining op een lang viaduct of een natuurlijke helling rij je 10x omhoog en doe je dat met een intensiteit zodat 't wel moeite gaat kosten om de laatste keren nog vol te maken. Dat hoeft dus niet per sé onder omslagpunt te zijn.
Het verschil tussen krachtblokken en D3 is de trapfrequentie en de intensiteit. Bij D3 blokken is het de bedoeling dat je echt net onder je omslagpunt rijdt. Terwijl voor krachtblokken het minder nauw komt, ergens in D2-D3 is prima.
Geplaatst: 20 jan 2010 20:01
door chassepatate
[quote="Franky Lupo"]Is de Tacx niet een goed hulpmiddel om je klimkwaliteiten te verbeteren?[/quote]
Absoluut, omdat je heel gericht kan trainen. Ook kan je op de tacx erg nauwkeurig in de zone's met je hartslag blijven omdat je geen last hebt van wind, stoplichten, overstekende moeders met kinderwagens e.d.