Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB bouwen voor mijn vrouw

ace1978
Forum-lid

ace1978 17 jan 2010 14:54

In een ander topic ben ik bezig de juist spullen bij elkaar te zoeken voor een eerste zelf opgebouwde racefiets die moet gaan dienen als tweede fiets en eventuele wedstrijdfiets bij recreantenrondes in de buurt. Toen ik daar thuis over begon sprak mijn vrouw de magische woorden: "Zal je niet eens een mtb voor mij bouwen?". Goed plan, alleen bevind ik me in de wereld van MTB's nog maar kort en weet ik van alle materialen ook nog niet zo heel veel.

Ik wil uit gaan van een nieuw frame in de prijsklasse rond de 200-300 euro inclusief vork. Dat zal vast een hardtail worden. Of het met schijven of met v-brakes wordt weet ik niet, daarin kunnen jullie vast advies geven.

Qua groep denk ik in eerste instantie aan Deore maar bv SRAM mag ook in die prijsklasse. Mocht Deore echt niet best zijn (heb het zelf ook op mijn mtb en ik moet zeggen dat ik er niet erg kapot van ben, maar dan vergelijk ik het ook met topgroepen op de racefiets waar ik ervaring mee heb en dat is wellicht niet zo eerlijk), dan kan ik het budget voor de groep wel iets opschroeven.

Wielen... In de wat lagere prijsklasse zie ik bij Hopmans instappers als Shimano WH-M505, Mavic Crossride en Fulcrum Red Metal 29. Uiteraard zal ik de zoekfunctie hier nog verder gebruiken, maar wat vinden de kenners de betere keuze? Of is het allemaal niets en zijn er betere alternatieven in die klasse?

Goed, een heel verhaal, maar ik ben op dit gebied echt een leek. Dus als iemand me wat advies kan geven... ;-)

ace1978
Forum-lid

ace1978 17 jan 2010 15:19

Aangezien ik bij die racefiets al met een Poison bezig was, kwam ik deze tegen: http://www.poison-bikes.de/frame.php?Ma ... id=6560-67. Dan moet er nog wel een vork in...

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 17 jan 2010 18:31

Die Fulcrums die je noemt, zou ik niet doen. Tenzij je een 29-er gaat opbouwen.

Als het om betaalbare wielen gaat, kan je ook kiezen voor een handgespaakt setje. XT-naven, een stevige velg, en 32 spaken moet wel te vinden zijn voor rond de €120. Uiteraard eerst beslissen of je met velg- of schijfrem gaat bouwen. Hoewel, je kan ook een velg met remrand op een setje disc-naven laten spaken. Dan kan je twee kanten op.

Als je €200 voor dat frame betaalt, hou je €100 over voor een vork. Verwacht er dan geen wonderen van. Voor dat bedrag zou ik her en der eens rondkijken voor iets tweedehands.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

ace1978
Forum-lid

ace1978 17 jan 2010 19:30

Thanks!

Of het velg- of schijfremmen gaan worden hangt een beetje af van wat de beste keuze is in deze prijsklasse. Ik kan me zo voorstellen dat schijfremmen vooral goed zijn in het wat hogere segment en er in een lager segment misschien beter voor velgremmen gekozen kan worden?

Als het nodig is het budget voor frame/vork wat te verhogen kan dat. Wonderen zijn niet nodig, maar het moet wel degelijk en goede prijs/kwaliteitverhouding zijn. Mijn vrouw zal er niet al te fanatiek gebruik van maken, maar ik liever iets duurder en dan kwaliteit dan goedkoop en vervolgens ellende.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 17 jan 2010 20:07

De Suntour XCR LO is toch wel een redelijke vork? dan heb je voor 209 een frameset plus vork. Lijkt me dat dit voo je vrouw mooi genoeg is. Ws zal ze ook de meeste tijd op de weg rijden, of niet?
Ik denk dat de slx groep een betere keuze is (vrouwen mishandelen dat spul meestal)

Kan je voor haar niet een Nieuw frame kopen en dan de onderdelen van jou mtb daar opzetten? Dan moet jij wel een nieuwe :D

pim3
Forum-lid

pim3 17 jan 2010 20:24

Ehhm... Suntour staat nou niet echt bekend om z'n denderende vorken. Zou ik er nog eerder een starre carbonvork in knikkeren, en dat meen ik serieus. RS Recon is denk ik de eerste goede, betaalbare optie nieuw. Ook een tweedehands Reba behoort tot de mogelijkheden. Tweedehands Foxen gaan het budget denk ik ruimschoots voorbij, en Magura komt bijna nooit tweedehands voorbij. Beter íéts meer investeren in een vork, dat verhoogt het plezier in het mountainbiken aanzienlijk IMHO.

Ik sluit me wel aan bij de keuze voor SLX. Heel wat hoogstaander qua afwerking dan Deore, en ook de prestaties liggen aanzienlijk hoger. Voor de remmen zou ik SLX, Magura Julie, of een tweedehands set nemen. Juicy three's zijn in deze prijsklasse ook mogelijk, maar IMHO niet echt een aanradertje...

+1 Voor de wielen die kaj1500 voorstelt.

Op forum.mountainbike.nl staan altijd -tig zadelpennen, stuurpennen en sturen die nét niet de juiste maat zijn voord de gebruiker, dus daar kun je voor een klein bedrag het hele spul bij elkaar halen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2010 20:28

Kun je niet beter een complete fiets kope als je alles bij elkaar moet verzamelen?
Zoiets: http://www.bike2build.nl/product/details/number/BK6288
Less is bore

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 17 jan 2010 20:42

japie carbon schreef: (vrouwen mishandelen dat spul meestal)
Scussi??

[img=http://cdnet.myxer.com/tn/c/348723/big/ ... 0228144220]
;);)
1: Met wat voor vrouwen ga jij om?
2: Wanneer gaan we een keertje in het bos fietsen?
~live fast, die young ~

ace1978
Forum-lid

ace1978 17 jan 2010 20:51

@japie: ik heb even zitten zoeken, maar het frameset los kost 199 euro of met een Suntour XCM ofzo 229 euro en met een XCO iets van 269 euro. Of kijk ik niet goed? Ze zal het meest op de weg rijden en verder af en toe keertje in Oosterhout ofzo. Duidelijk voor wat betreft die groep, dan gaan we voor SLX. Dat overbouwen is een heel goed idee :D Maar ik wil eigenlijk zelf pas einde van het jaar over mijn eigen mtb na gaan denken en aangezien ik mijn huidige mtb nog wel wil gebruiken, is dat dan beetje lastig.

@PIM: bedankt! Deze bijvoorbeeld? http://www.futurumshop.nl/product/6096- ... ploc.phtml Past zo'n vork in ieder frame of moet ik nog op allerlei lengtes, diameters etc letten? Tweedehands is ook een goed idee, zal voor pennen en sturen enzo in ieder geval eens op die site kijken! Wielen heb ik bij bikexperto bv voor rond de 150 euro gezien. Mavic velgen met een XT-naaf heb je dan. Is er een groot verschil tussen al die types velgen van Mavic? Ze zijn ongeveer even duur, echt veel zegt het me niet.

@Daniel1975: ik zou met een complete fiets waarschijnlijk weinig duurder uitkomen, maar ik vind het wel leuk om alles bij elkaar te zoeken/verzamelen en daar wat van te bouwen. Dat is dan een mooie oefening en dan kan ik het echt goed doen bij mijn eigen mtb (A) :D

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 17 jan 2010 21:06

girlinred schreef:
japie carbon schreef: (vrouwen mishandelen dat spul meestal)
Scussi??

[img=http://cdnet.myxer.com/tn/c/348723/big/ ... 0228144220]
;);)
1: Met wat voor vrouwen ga jij om?
2: Wanneer gaan we een keertje in het bos fietsen?

1: Met vrouwen die dat spul mishandelen :D
2: Ik ben vanochtend nog geweest, maare volgende week?

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 17 jan 2010 21:10

Ik denk dat je naar het duurdere frame kijkt. Dezedeze is goedkoper.

Mijn maat had onlans in Duitsland een bike gehuurd en daar zat die xrc in. En hij was er tevreden mee, en kon aardig omlaag komen met die fiets. Je vrouw zal ook niet echt een snelheidsduivel zijn, of wel?

ace1978
Forum-lid

ace1978 17 jan 2010 21:29

Ik zit idd naar die duurdere te kijken. Dat is wel een mooi prijsje met die vork erbij. Als het echt helemaal niets blijkt na een tijd kan die vervangen worden, maar voor zo ziet het er wel goed uit. Ze is idd geen snelheidsduivel, maar wil af en toe met een vriendin ook eens een rondje gaan crossen. Moet ik bij velgen en naven voor handgespaakte wielen nog leggen op disc of v-brake? Denk het wel he? Zo te zien is SLX er alleen als disc? Dan is die keuze iig snel gemaakt...

Plaats reactie