vervoer carbon fiets
ik lees op de test van Sensa dat je Carbon fietsen eigenlijk alleen in de auto mag vervoeren. Niet op fietsendragers en dergelijk. Ik wil deze op mijnfietsendrager op het dak vervoeren, maar ze geven aan als ik de voorvork vastzet, dat deze kan gaan scheuren.
Hoe vervoeren jullie een carbon fiets
Hoe vervoeren jullie een carbon fiets
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Ook ik heb "bangmakende" verhalen over dit topic gelezen. Ben mij vervolgens af gaan vragen, waarom het bij de profs (waar "gescheurd" wordt met de ploegleidersauto's, dus er veel torsiekrachten op de fietsen worden uitgeoefend) wèl goed schijnt te gaan.Gert-J0 schreef: Hoe vervoeren jullie een carbon fiets
Zelf heb ik een bestelauto, waarin ik deze klem heb gemonteerd. Op het rubber in de klem heb ik - meer om de lak te beschermen - zelfklevende teflon plakstrips aangebracht (gekocht in een Franse bouwmarkt).
Ik draai de klem niet al te vast aan en fixeer de linker liggende achtervork en het voorwiel met spanbanden. Alles zo vast aangetrokken, dat het stevig gefixeerd staat, maar ook niet meer dan dat. Ik rijd zo "helemaal" naar Zuid-Frankrijk of Zwitserland. Gaat prima.
Ik heb het idee dat, zolang je e.e.a. met beleid doet, er niet snel iets mis gaat.
60 x Ventoux
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Idd, het kan best wat hebben. Alleen fabrikanten dekken zich in tegen lompe acties, zodat ze geen gezeur krijgen.
Ik heb ook tig van dit soort verhalen gehoord en je hebt dezelfde soort discussies over je fiets in de tacx zetten.
Nou gaat het hier om een klemdruk als je je fiets bijvoorbeeld vast zet op de bovenbuis of zitbuis. Helemaal waar, zijwaarts kan dat materiaal veel minder druk hebben en bij het rijden krijgt het door gehobbel ook vast nog wel eens een extra douw waar het geklemd zit maar ik denk dat het allemaal nog wel een beetje meevalt, die klemmen gewoon niet met lomp geweld aandraaien, vast is vast, dan is het vast wel te overzien.
In dit topic werd het ook al eens behandeld
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=30180
Nou gaat het hier om een klemdruk als je je fiets bijvoorbeeld vast zet op de bovenbuis of zitbuis. Helemaal waar, zijwaarts kan dat materiaal veel minder druk hebben en bij het rijden krijgt het door gehobbel ook vast nog wel eens een extra douw waar het geklemd zit maar ik denk dat het allemaal nog wel een beetje meevalt, die klemmen gewoon niet met lomp geweld aandraaien, vast is vast, dan is het vast wel te overzien.
In dit topic werd het ook al eens behandeld
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=30180
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
@Foosho: ga jij nooit zitten op je bovenbuis?? Is ie ook niet echt voor gemaakt lijkt mij.
kijk hier eens
kijk hier eens
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
tja, ik zet zowel mijn racefiets als mtb in de auto.
is meer uit voorzorg, mogelijk of niet, wil niet het risco lopen dat het misgaat.
daarnaast vind ik fietsedragers ook niet handig als ik even bij een tankstation naar binnen wil lopen of de auto even ergens parkeer.
houd ook van lekker doorrijden en mn gas diep intrappen als het kan, met een fietsendrager op mn huidige auto kan ik mn fietsen binnen 2 weken afschrijven vrees ik.....
is meer uit voorzorg, mogelijk of niet, wil niet het risco lopen dat het misgaat.
daarnaast vind ik fietsedragers ook niet handig als ik even bij een tankstation naar binnen wil lopen of de auto even ergens parkeer.
houd ook van lekker doorrijden en mn gas diep intrappen als het kan, met een fietsendrager op mn huidige auto kan ik mn fietsen binnen 2 weken afschrijven vrees ik.....
@japie carbon
Da's niet hetzelfde toch?
1. zitten op een buis wordt verspreid over een groter deel van de buis en er komen geen piekkrachten op zoals op de auto. 't Is ook geen klemming.
2. een mtb frame is veel dikker dan een racefietsframe
Sowieso erg belangrijk dat je de klem niet te vast zet overigens..
Da's niet hetzelfde toch?
1. zitten op een buis wordt verspreid over een groter deel van de buis en er komen geen piekkrachten op zoals op de auto. 't Is ook geen klemming.
2. een mtb frame is veel dikker dan een racefietsframe
Sowieso erg belangrijk dat je de klem niet te vast zet overigens..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik wil aangeven dat carbon echt niet zo slap is. En een MTB frame is niet echt dikker dan een race frame hoor.
Nee, dat weet ik, maar ik denk dat je de krachten boven op zo'n auto ook niet moet onderschatten, denk even dat je op de snelweg rijdt met gierende wind..
Als ik op een gemiddeld carbon MTB frame tik met m'n vinger klinkt dat heel anders (doffer) dan bij m'n racefiets.., ik trok de conclusie dat MTB frames dikker zijn (leek me ook logisch ivm vallen, springen, kuilen, wortels nemen, etc), maar dat is niet zo iha?
Als ik op een gemiddeld carbon MTB frame tik met m'n vinger klinkt dat heel anders (doffer) dan bij m'n racefiets.., ik trok de conclusie dat MTB frames dikker zijn (leek me ook logisch ivm vallen, springen, kuilen, wortels nemen, etc), maar dat is niet zo iha?