Pagina 1 van 7
vervoer carbon fiets
Geplaatst: 15 jan 2010 15:25
door gert-j0
ik lees op de test van Sensa dat je Carbon fietsen eigenlijk alleen in de auto mag vervoeren. Niet op fietsendragers en dergelijk. Ik wil deze op mijnfietsendrager op het dak vervoeren, maar ze geven aan als ik de voorvork vastzet, dat deze kan gaan scheuren.
Hoe vervoeren jullie een carbon fiets
Geplaatst: 15 jan 2010 15:35
door perik
Je moet inderdaad een beetje oppassen met het inklemmen van carbon buizen. Zo'n dakdrager waarbij je de voorvork (zonder voorwiel) vastzet is geen enkel probleem.
Geplaatst: 15 jan 2010 15:42
door Le Grimpeur
Gert-J0 schreef:
Hoe vervoeren jullie een carbon fiets
Ook ik heb "bangmakende" verhalen over dit topic gelezen. Ben mij vervolgens af gaan vragen, waarom het bij de profs (waar "gescheurd" wordt met de ploegleidersauto's, dus er veel torsiekrachten op de fietsen worden uitgeoefend) wèl goed schijnt te gaan.
Zelf heb ik een bestelauto, waarin ik
deze klem heb gemonteerd. Op het rubber in de klem heb ik - meer om de lak te beschermen - zelfklevende teflon plakstrips aangebracht (gekocht in een Franse bouwmarkt).
Ik draai de klem niet al te vast aan en fixeer de linker liggende achtervork en het voorwiel met spanbanden. Alles zo vast aangetrokken, dat het stevig gefixeerd staat, maar ook niet meer dan dat. Ik rijd zo "helemaal" naar Zuid-Frankrijk of Zwitserland. Gaat prima.
Ik heb het idee dat, zolang je e.e.a. met beleid doet, er niet snel iets mis gaat.
Geplaatst: 15 jan 2010 16:16
door japiecarbon
Idd, het kan best wat hebben. Alleen fabrikanten dekken zich in tegen lompe acties, zodat ze geen gezeur krijgen.
Geplaatst: 15 jan 2010 16:29
door foosho
Zou toch uitkijken, carbon is niet gebouwd op belastingen in die richting.
Geplaatst: 15 jan 2010 16:51
door gert-j0
als ik het dus goed begrijp:
kies NIET voor een rail waar de wielen in staan en een klem op het frame
kies WEL voor een voorvorkhouder en een klem aan het achterwiel
Right ??
Geplaatst: 15 jan 2010 17:11
door pfff
Ik heb ook tig van dit soort verhalen gehoord en je hebt dezelfde soort discussies over je fiets in de tacx zetten.
Nou gaat het hier om een klemdruk als je je fiets bijvoorbeeld vast zet op de bovenbuis of zitbuis. Helemaal waar, zijwaarts kan dat materiaal veel minder druk hebben en bij het rijden krijgt het door gehobbel ook vast nog wel eens een extra douw waar het geklemd zit maar ik denk dat het allemaal nog wel een beetje meevalt, die klemmen gewoon niet met lomp geweld aandraaien, vast is vast, dan is het vast wel te overzien.
In dit topic werd het ook al eens behandeld
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=30180
Geplaatst: 15 jan 2010 17:49
door japiecarbon
@Foosho: ga jij nooit zitten op je bovenbuis?? Is ie ook niet echt voor gemaakt lijkt mij.
kijk
hier eens
Geplaatst: 15 jan 2010 17:52
door klaas-kippegaas
tja, ik zet zowel mijn racefiets als mtb in de auto.
is meer uit voorzorg, mogelijk of niet, wil niet het risco lopen dat het misgaat.
daarnaast vind ik fietsedragers ook niet handig als ik even bij een tankstation naar binnen wil lopen of de auto even ergens parkeer.
houd ook van lekker doorrijden en mn gas diep intrappen als het kan, met een fietsendrager op mn huidige auto kan ik mn fietsen binnen 2 weken afschrijven vrees ik.....
Geplaatst: 15 jan 2010 17:53
door foosho
@japie carbon
Da's niet hetzelfde toch?
1. zitten op een buis wordt verspreid over een groter deel van de buis en er komen geen piekkrachten op zoals op de auto. 't Is ook geen klemming.
2. een mtb frame is veel dikker dan een racefietsframe
Sowieso erg belangrijk dat je de klem niet te vast zet overigens..
Geplaatst: 15 jan 2010 17:57
door japiecarbon
Ik wil aangeven dat carbon echt niet zo slap is. En een MTB frame is niet echt dikker dan een race frame hoor.
Geplaatst: 15 jan 2010 18:01
door foosho
Nee, dat weet ik, maar ik denk dat je de krachten boven op zo'n auto ook niet moet onderschatten, denk even dat je op de snelweg rijdt met gierende wind..
Als ik op een gemiddeld carbon MTB frame tik met m'n vinger klinkt dat heel anders (doffer) dan bij m'n racefiets.., ik trok de conclusie dat MTB frames dikker zijn (leek me ook logisch ivm vallen, springen, kuilen, wortels nemen, etc), maar dat is niet zo iha?