Tips trainen in de winter
Ben een beginnend toerfietser op racefiets en heb de afgelopen jaren in de winter geen km gemaakt op de weg. Dit jaar wil ik er toch aan gaan beginnen omdat alleen spinnen niet voldoende (2 uur in de week) is voor de duurconditie. Natuurlijk is er niets mooier dan gewoon buiten km te maken alhoewel spinnen deels een goed alternatief is volgens mij. Wie heeft er tips voor mij mbt: kleding (wat benodigd), onderhoud van de fiets (extra schoonmaken en aandachtspunten in de winter), afstanden, wanneer zeker niet gaan fietsen (bv door weersomstandigheden) enz. Ook andere tips zijn welkom. Alvast bedankt en ik (en misschien ook andere) hoop er mijn voordeel mee te kunnen doen voor de komende weken.
-
- Forum-lid HC
Gewoon veel kleren aandoen, je merkt vanzelf wanneer het te veel of te weinig is
Een thermo shirt is wel fijn.
Ik heb een winterfiets en die maak ik bijna nooit schoon. Als je met water schoonmaakt is er de kans dat je body vast vriest.
2 tot 3 uur trainen moet s`avonds wel lukken.
Zat en/of zon 3 tot 5 uur.
kijk eens met zoekfunctie er is wel wat over te vinden
Een thermo shirt is wel fijn.
Ik heb een winterfiets en die maak ik bijna nooit schoon. Als je met water schoonmaakt is er de kans dat je body vast vriest.
2 tot 3 uur trainen moet s`avonds wel lukken.
Zat en/of zon 3 tot 5 uur.
kijk eens met zoekfunctie er is wel wat over te vinden
japie carbon schreef:2 tot 3 uur trainen moet s`avonds wel lukken.
En als je geen zin hebt om dat in het donker te doen kan dat ook prima met spinnen door een dubbel lesje te volgen. Ik doe dat vaak en dan maak je toch 4 uur op de spinfiets met 2 dagen in de week. Bovendien gaat een tweede les pas echt lekker, doordat je na de eerste les warm getrapt bent. Het gebruik van een hartslagmeter is overigens erg goed voor de effectiviteit van die traingingen! (daarover is genoeg te vinden op internet) succes!
Trainen in de winter voor een gemiddeld nivo is het genoeg 2 x in de week te spinnen of op de tacx voor interval en 1x in het weekeinde bijvoorbeeld een duurtraining. Voor mensen met meer tijd/ambitie is dit misschien weinig.
Voor trainen buiten als je goede thermo onderkleding draagt waardoor het lichaam droog blijft hoef je voor de rest niet zo veel en zeker niet te veel kleding te dragen.
Fiets gewoon elke keer na de training direkt schoonspoelen en afdrogen hierdoor heeft vuil en in de winter zout geen schadelijke werking!
Voor trainen buiten als je goede thermo onderkleding draagt waardoor het lichaam droog blijft hoef je voor de rest niet zo veel en zeker niet te veel kleding te dragen.
Fiets gewoon elke keer na de training direkt schoonspoelen en afdrogen hierdoor heeft vuil en in de winter zout geen schadelijke werking!
No pain no gain, no guts no glory!
Het is nu vaak nog best goed weer om te fietsen. Waar je op moet letten is dat kou nauwelijks een belemmering is om te fietsen. Het gaat namelijk om gladheid, en je kan met -10 nog best grip hebben.
Zelf rij ik ook gewoon door wanneer het vriest, ik probeer wel een inschatting te maken over hoe glad het is. Als het die nacht geregend/gesneeuwd heeft en je ziet dat de straat nat/ijzig is, dan is het niet verstandig te gaan rijden.
Verder, je hebt zoiezo wel minder grip in dit weer, doe dus heel rustig in de scherpere bochten en gewoon vol gas op de open stukken. Misschien een idee om een route te nemen waar je minder bochten hoeft te maken.
Als er gestrooid is, spoel direct je fiets af zodra je thuis komt! (eigenlijk altijd een goed idee, maar zeker nu) Het zout vreet je fiets op! Gelijk zoveel mogelijk afdrogen en dan stallen op een plek waar het niet vriest.
Vergeet niet wat meer dan normaal je ketting te smeren, gaat ook extra hard in dit weer.
Verder is een bril met witte glazen lekker als het hard vriest, ik had soms moeite te knipperen omdat m'n oogleden bevroren waren .
Verdere lekkere (niet perse essentiële) accessoires: meerdere lagen sokken, overschoenen, muts over je oren en goede handschoenen!
Succes en veilige kilometers gewenst!
Zelf rij ik ook gewoon door wanneer het vriest, ik probeer wel een inschatting te maken over hoe glad het is. Als het die nacht geregend/gesneeuwd heeft en je ziet dat de straat nat/ijzig is, dan is het niet verstandig te gaan rijden.
Verder, je hebt zoiezo wel minder grip in dit weer, doe dus heel rustig in de scherpere bochten en gewoon vol gas op de open stukken. Misschien een idee om een route te nemen waar je minder bochten hoeft te maken.
Als er gestrooid is, spoel direct je fiets af zodra je thuis komt! (eigenlijk altijd een goed idee, maar zeker nu) Het zout vreet je fiets op! Gelijk zoveel mogelijk afdrogen en dan stallen op een plek waar het niet vriest.
Vergeet niet wat meer dan normaal je ketting te smeren, gaat ook extra hard in dit weer.
Verder is een bril met witte glazen lekker als het hard vriest, ik had soms moeite te knipperen omdat m'n oogleden bevroren waren .
Verdere lekkere (niet perse essentiële) accessoires: meerdere lagen sokken, overschoenen, muts over je oren en goede handschoenen!
Succes en veilige kilometers gewenst!
Bulls DF1 Ambrosio FCS 28
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als je 't risico wilt lopen om je voeten eens goed in te vriezen. Dit gaat alleen goed als je geen zweet voeten hebt, anders worden je voeten vochtig. Vocht kan niet weg door de zakjes en koelt wel af.
Meerdere sokken over elkaar aantrekken kan alleen als je veel ruimte in je schoenen hebt. Er moet namelijk wel lucht over blijven, als je voeten klem zitten krijg je ook ijskoude voeten.
Wat ik een betere tip vind is winterschoenen. Maar voor een ieder die dat te duur vind scheelt 't al een hoop om met tape de gaten aan de voorkant van je schoenen dicht te tapen. Een laagje duct tape doet wonderen.
Meerdere sokken over elkaar aantrekken kan alleen als je veel ruimte in je schoenen hebt. Er moet namelijk wel lucht over blijven, als je voeten klem zitten krijg je ook ijskoude voeten.
Wat ik een betere tip vind is winterschoenen. Maar voor een ieder die dat te duur vind scheelt 't al een hoop om met tape de gaten aan de voorkant van je schoenen dicht te tapen. Een laagje duct tape doet wonderen.
Winterschoenen of overschoenen + zomerschoenen (of voor de koukleum winterschoenen + overschoenen, of voor de echte echte koukleum winddichte, ademende, dikke sokken (gore etc) + winterschoenen + overschoenen).
Overschoenen heb je in verschillende warmte-varianten, dus iha kun je het daar mee prima redden.
En heeeel belangrijk, de rest van je lichaam warm houden!! Als bijv. je hoofd het koud krijgt gaat het bloed daarheen (prioriteit) en weinig meer naar je voeten, gevolg: koude voeten (!).
Overschoenen heb je in verschillende warmte-varianten, dus iha kun je het daar mee prima redden.
En heeeel belangrijk, de rest van je lichaam warm houden!! Als bijv. je hoofd het koud krijgt gaat het bloed daarheen (prioriteit) en weinig meer naar je voeten, gevolg: koude voeten (!).
in volgorde om de voet doen:
skisokken (zijn je kuiten gelijk lekker warm) - boterhamzakjes - normale fietschoenen (gaten dichttapen) - overschoenen.
dan hou je het prima uit.
die plastic zakjes kun je evt over je schoenen doen ipv over je sokken (en dan je overschoenen erover.)
skisokken (zijn je kuiten gelijk lekker warm) - boterhamzakjes - normale fietschoenen (gaten dichttapen) - overschoenen.
dan hou je het prima uit.
die plastic zakjes kun je evt over je schoenen doen ipv over je sokken (en dan je overschoenen erover.)
accepteren kun je leren!
Meerdere laagjes aantrekken. Zelf heb ik een thermo shirt een gewoon wielershirt met korte mouw en een winddichte jas van shimano met windtex. Meer niet, ook niet bij extreem koud weer. Een muts en handschoenen, gewone sokken en mijn normale wielerschoenen met neopreen overschoenen. Tot 2 uur redelijk warm, maar goed dan kun je toch 50 tot 60 km weggetrapt hebben. Als je de fout maakt te veel aan te doen dan kan je door overmatig zweten ook juist afkoelen.
Succes
Succes
Met Craft Pro Warm sokken, normale Sidi schoenen en Pro overschoenen heb ik de laatste weken geen moment koude voeten gehad. Echter is dat voor iedereen verschillend, hoe snel je kouden voeten krijgt. Plastic zakjes vind ik niets, krijg er klamme voeten van.