Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke Nokia als GPS-logger?

em
Forum-lid

em 14 jan 2010 15:32

Ik zat laatst te kijken om een GPS-logger aan te schaffen om de route die je gereden hebt achteraf na te gaan. Omdat veel GSM-telefoons tegenwoordig uitgerust zijn met GPS zou het m.i. mogelijk moeten zijn om dit via je GSM te doen.

1) Kan je wel GPS-loggen met een GSM?
2) Indien ja op 1), kan je dan steeds gedurende een vastgestelde tijd GPS-signalen laten versturen door je telefoon (en dus niet een constant signaal want anders is je telefoon zo leeg)?
3) Indien ja op 2), is je GSM dan nog steeds snel leeg of kan je nog gewoon bellen en gebeld worden nadat je met je GSM als logger heb gebruikt voor een fietstocht die de hele dag duurt?
4) Indien ja op 3), wie heeft er tips voor een Nokia die een dergelijke functie heeft?

ariejee
Forum-lid

ariejee 14 jan 2010 16:03

1) Ik gebruik Sports Tracker van Nokia. http://sportstracker.nokia.com
2) Met GPS filtering kan je dat bepalen (hi, medium, low)
3) Een weekendje fietsen in Limburg kan gewoon op 1 batterij met wat SMS-en en bellen er bij terwijl GPS filtering op Hi stond.
4) Ik gebruik de Nokia E71 naar volle tevredenheid.

http://sportstracker.nokia.com/nts/Noki ... _Guide.pdf

w0uter
Forum-lid

w0uter 14 jan 2010 16:49

Ik gebruik GPSJ (www.gpsj.eu) op mijn symbian telefoon. Kostte me iets van 9 euro, en werkt perfect. Tevens als routewijzer te gebruiken.

red_vfr
Forum-lid

red_vfr 15 jan 2010 16:36

ik gebruik de N82 met nokia sportstracker. Op zich draait ie moeiteloos op de achtergrond zonder bijzonder batterij verbruik.

op je vraag 2) Nee natuurlijk kan dat niet. Tenzij je bij het amerikaanse leger werkt en de gps satelieten bediend. Waarschijnlijk bedoel je dat het programma minder punten moet opslaan. Je kan de filtering instellen. Maar de files worden niet groot, valt erg mee. En zijn met wifi zo te uploaden als je thuis bent. Als je tussen tijds fotos hebt gemaakt zie je die ook op je kaartje.

Op de site van sportstracker vind je ook welke telefoons geschikt zijn. Ik gebruik het niet om een route te rijden, stop de telefoon gewoon in me jas of shirt.

fish
Forum-lid

fish 22 jan 2010 21:59

Ik gebruik nokia E51 met bluethooth gps ontvanger en dan zet ik het bestand in sportypal om zodat je het ook in Google Earth kunt uitlezen en bewerken. Sportypal is ook top om je trainingen bij te houden en evt met vrienden te vergelijken!
Tegelwijsheid van Harry Nota, fietsenmaker:

\'Als er iets rammelt, is het meestal je pompje\'

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 23 jan 2010 23:23

[quote="red_vfr"]ik gebruik de N82 met nokia sportstracker. Op zich draait ie moeiteloos op de achtergrond zonder bijzonder batterij verbruik.

op je vraag 2) Nee natuurlijk kan dat niet. Tenzij je bij het amerikaanse leger werkt en de gps satelieten bediend. Waarschijnlijk bedoel je dat het programma minder punten moet opslaan. Je kan de filtering instellen. Maar de files worden niet groot, valt erg mee. En zijn met wifi zo te uploaden als je thuis bent. Als je tussen tijds fotos hebt gemaakt zie je die ook op je kaartje.

Op de site van sportstracker vind je ook welke telefoons geschikt zijn. Ik gebruik het niet om een route te rijden, stop de telefoon gewoon in me jas of shirt.[/quote]

Kan je de files ook inlezen in bv Google Earth ?? Ik heb net het progje gedownload voor mn Nokia N95 en ga het eens proberen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

checkerpig
Forum-lid

checkerpig 24 jan 2010 10:49

idd. Je kan het saven als kml. Als je Google E geinstaleerd hebt start dat automatisch op. Mijn N95 is wel snel leeg wanneer de GPS gebruikt wordt.
CP.

red_vfr
Forum-lid

red_vfr 25 jan 2010 17:29

Ik gebruik er geen google earth bij. Maar als je op de nokia site je training bekijkt gebruikt die google maps. Kan je zoomen, sateliet foto bekijken etc. Werkt voor mij voldoende.

em
Forum-lid

em 25 jan 2010 17:41

Ik zag dat de Nokia E52 een batterij heeft met naar eigen zeggen "een uitzonderlijk lange levensduur". Heeft iemand dit toestel toevallig en kan iemand bevestigen dat dit inderdaad het geval is wanneer je de GPS-fuctie regelmatig gebruikt?

mooncrawler
Forum-lid

mooncrawler 26 jan 2010 14:00

Ik heb zelf twee Nokia telefoons met Tracker mogelijkheden:
N73, met Nokia Sportstracker en een E75 met Nokia Sportstracker.

Voor de N73 heb ik er een extrene GPS muis bij omdat die telefoon niet zelf een GPS ontvanger heeft. Dit werkt erg goed!
De E75 kan zelf gps ontvangen en werkt ook prima.

Wat overigens wel iets is om rekening mee te houden:
Sportstracker, en GPS posititie bepaling maken met moderne mobieltjes gebruik van het Datanetwerk (mobiel internet) Let in het buitenland dus op met tracken en gps'en dat je de opties uitzet die connectivieteit nodig hebben!

ook nog even kort antwoord op vragen in de openingspost:
1) Ja
2) dit is idd instelbaar, mijn ervaring met de N73 is dat hij het uren vol kan houden, de E75 minder lang (maar lang genoeg voor eent ochtje) omdat de GPS-reciever intern zit
3) zie 2
4) zie mijn twee voorbeelden.

wellicht is een oude N73 aanschaffen met een extrene GPS muis helemaal geen slechte deal qua Euro's

Succes

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 26 jan 2010 19:37

Ik gebruik ook de sportstracker op mijn nokia. dit is een n79, en daar doet de batterij het met alles aan en op high zeker 4 uur.
Indien je ook nog een specifieke polar hartslag band koopt kan de n79 zelfs de hartslag meten en opslaan. Ik heb daar echter geen ervaring mee.

Mooncrawler heeft slecht ten dele waar wat betreft het oppassen voor data gebruik. ten eerste heb ik geen data abonnement, en heb ik in de telefoon aangegeven dat hij geen contact mag zoeken met internet voor plaats bepaling. ten tweede is het zo dat de moderne telefoons in het buitenland altijd een melding geven met de vraag of je gebruik wilt maken van data verkeer, en dit zal hij niet automatisch doen.

rapido
Forum-lid

rapido 10 feb 2010 00:01

Ik gebruik zelf de nokia sportstracker.Dit bevalt gewoon goed als aanvulling op mijn fietscomputer.Voor gebruik in het buitenland van data wil ik even melden dat je de tracker zo in kan stellen dat ie alleen de interne gps-antenne gebruikt.Ik woon zelf vlak aan de duitse grens dus ik weet er van.Het werkt gewoon,en heb nog nooit vette nota"s gehad vanwege buitenlands data gebruik.De snelheid die de tracker aangeeft na je rit is soms absoluut niet goed.Dit lijkt het dubbele te zijn van de werkelijke snelheid.Wie kent dit probleem?
Oja,ik werk met een E66
De ferrari onder de racefietsen,colnago!

Plaats reactie