Welke MTB onderdelen?
Toch maar even een nieuw topic gestart i.v.m. het overzicht:
Zeker is:
-Ti frame
-Vaste vork (alu-carbon)
-King headset
-Xt naven
Nu de twijfels:
-Is SLX goed genoeg? Is het enige dat je er tegen kan hebben, dat het geen XT is? Of zit er echt veel verschil in de kwaliteit?
-Hoe groot moeten de remschijvan zijn? IS 160mm voldoende
-Moet je dan centerlock nemen of juist niet?
-Nu het belangrijkste: zijn de hydraulische Shimano remmen echt onderhoudsvrij of heb je veel midner problemen/onderhoud met de Avid 7's?
Diogenes
Zeker is:
-Ti frame
-Vaste vork (alu-carbon)
-King headset
-Xt naven
Nu de twijfels:
-Is SLX goed genoeg? Is het enige dat je er tegen kan hebben, dat het geen XT is? Of zit er echt veel verschil in de kwaliteit?
-Hoe groot moeten de remschijvan zijn? IS 160mm voldoende
-Moet je dan centerlock nemen of juist niet?
-Nu het belangrijkste: zijn de hydraulische Shimano remmen echt onderhoudsvrij of heb je veel midner problemen/onderhoud met de Avid 7's?
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Diogenes schreef:Nu de twijfels:
1 Is SLX goed genoeg? Is het enige dat je er tegen kan hebben, dat het geen XT is? Of zit er echt veel verschil in de kwaliteit?
2 Hoe groot moeten de remschijvan zijn? IS 160mm voldoende
3 Moet je dan centerlock nemen of juist niet?
4 Nu het belangrijkste: zijn de hydraulische Shimano remmen echt onderhoudsvrij of heb je veel midner problemen/onderhoud met de Avid 7's?
Diogenes
1 Dat is inprincipe ook gewoon goed. Is een bettje zoals 105 vs ultegra.
2 wat wil je ermee? Als je alleen in NL rijd en niet te zwaar bent zou 140mm al volstaan.
3 maakt niet uit, volgens mij maakt alleen shimi centerlock schijven.
4 Ik denk niet dat het heel veel uimaakt. Al zijn de xt remmen wel erg goed
1. SLX crankstel is lichter dan xt (en mijn portemonnee blijft zwaarder). Heb nog geen ervaring met duurzaamheid (mss iets te lezen in een Duits mountainbike-blad?).
2. 160 mm is voldoende en meest gangbaar/verkrijgbaar.
3. Maakt niet uit, je kunt in geval van centerlock-naven altijd nog 6-gaats-adapters aanschaffen. Schijven kosten de wereld niet (kijk maar op diverse fora in 'te koop'-rubriek).
4. BB7's stel je af met inbussleutel en tangetje om kabel strak te trekken. Af en toe blokjes uitdraaien naar gelang van slijtage. Voor hydraulisch heb je bleed-set nodig, olie en nog wat los spul om te installeren en aandacht om na eerste gebruik e.e.a. op druk te houden. BB7's zijn goedkoper.
2. 160 mm is voldoende en meest gangbaar/verkrijgbaar.
3. Maakt niet uit, je kunt in geval van centerlock-naven altijd nog 6-gaats-adapters aanschaffen. Schijven kosten de wereld niet (kijk maar op diverse fora in 'te koop'-rubriek).
4. BB7's stel je af met inbussleutel en tangetje om kabel strak te trekken. Af en toe blokjes uitdraaien naar gelang van slijtage. Voor hydraulisch heb je bleed-set nodig, olie en nog wat los spul om te installeren en aandacht om na eerste gebruik e.e.a. op druk te houden. BB7's zijn goedkoper.
Helemaal Xt gaat mij te duur worden voor een fiets die ik niet continu gebruik. Ik wil op cruciale punten (zoals naven) wel XT inzetten.
Ik rijd er 99.9% van de tijd in Nederland op. Wie weet ooit een keer een stukje Belgie?
Diogenes
Ik rijd er 99.9% van de tijd in Nederland op. Wie weet ooit een keer een stukje Belgie?
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Heb verleden jaar met de XT groep gereden en nu alweer een tijdje met de nieuwe SLX. Verschil, merk ik niet. Schakelt onder alle omstandigheden helemaal prima. Denk dat het afstellen iets 'gevoeliger' is dan XT. Zit op ongeveer 2500K met de MTB en geen noemenswaardige problemen ervaren. (1.90m / 87kg).
Ik ben 1.85m en 73.5kg. Ik denk dat ik dan gewoon SLX neem en als er niemand nu roept dat ik NOOIT BB7 moet kopen, dan zet ik die er lekker op. De velgen worden Velocity MTB velgen en ik denk dat ik die 36 gaats neem. Ik heb een zwak voor supersterke wielen.
Diogenes
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13995
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
SLX is prima, maar dan zou ik ook voor deze schijfremmen gaan ipv de BB7. Maar juist nu neem jij dan toch BB7 lees ik
36 gats kan hoor maar ik ben 80 kilo en wil ook sterke wielen ook voor het buitenland en 32 is echt wel genoeg, maargoed 36 kan zeker geen kwaad en slecht is het nooit het zal een gram of 16-20 meer wegen, maar dat boeit ook niet!
.
36 gats kan hoor maar ik ben 80 kilo en wil ook sterke wielen ook voor het buitenland en 32 is echt wel genoeg, maargoed 36 kan zeker geen kwaad en slecht is het nooit het zal een gram of 16-20 meer wegen, maar dat boeit ook niet!
.
36 Spaaks is IMHO overkill. Zeker met 73,5 kilo. De meeste MTB'ers tot 100 kilo rijden met gemak op een 32 spaaks setje. Als ik jou was zou ik bij een of andere Engelse webshop een handgespaakt setje met Mavic velgen en Shimano XT/SLX naven oid. nemen. Niet duur, wel stevig. Die Velocity velgen heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord.
Centerlock of 6 gaats maakt geen r**t uit, behalve als je meer wielsetjes hebt. De schijven zijn bij 6 gaats namelijk met flinterdunne spacertjes exact hetzelfde te positioneren als de schijf op je andere wielsetje, waardoor je makkelijk even om kunt steken.
SLX groepje zal verder prima voldoen als je niet op gewichtsbesparing uit bent. Hydraulische (Shimano) schijfremmen zouden in ieder geval ook mijn voorkeur hebben vanwege de grotere remkracht. Mocht je tóch denken XT schijfremmen nodig te hebben ipv. SLX dan mag je een PM'etje sturen . Ohhja, het handigste is om 160 schijf voor en achter te nemen, of misschien zelfs 160 achter 180 voor, kom je d'r 100% zeker overal mee toe.
@wasbeer: Beter lezen ! Als niemand zegt dat hij ze niet moet nemen, dan neemtie ze.
@japie carbon: 140 schijven weinig tot niks toe, behalve als je gaat WW'en.
Centerlock of 6 gaats maakt geen r**t uit, behalve als je meer wielsetjes hebt. De schijven zijn bij 6 gaats namelijk met flinterdunne spacertjes exact hetzelfde te positioneren als de schijf op je andere wielsetje, waardoor je makkelijk even om kunt steken.
SLX groepje zal verder prima voldoen als je niet op gewichtsbesparing uit bent. Hydraulische (Shimano) schijfremmen zouden in ieder geval ook mijn voorkeur hebben vanwege de grotere remkracht. Mocht je tóch denken XT schijfremmen nodig te hebben ipv. SLX dan mag je een PM'etje sturen . Ohhja, het handigste is om 160 schijf voor en achter te nemen, of misschien zelfs 160 achter 180 voor, kom je d'r 100% zeker overal mee toe.
@wasbeer: Beter lezen ! Als niemand zegt dat hij ze niet moet nemen, dan neemtie ze.
@japie carbon: 140 schijven weinig tot niks toe, behalve als je gaat WW'en.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Ik heb zowieso nog een vraag over disk remmen. Die Pro vork is "Only suitable for Post Mount Disc-Brake use".
Hoe herken ik of een rem Post Mount compatibel is of niet? Waar zie je dat aan?
Verder: hoe weet ik wat voor adapters ik nodig heb om een rem t emonteren op het frame?
Wielsets spaak ik gelukkig al jaren zelf!
Trouwens : bedankt voor de hulp!
Diogenes
Hoe herken ik of een rem Post Mount compatibel is of niet? Waar zie je dat aan?
Verder: hoe weet ik wat voor adapters ik nodig heb om een rem t emonteren op het frame?
Wielsets spaak ik gelukkig al jaren zelf!
Trouwens : bedankt voor de hulp!
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Kijk voor wielen en vork (en frame?) eens bij On One (Engeland): veel waar voor je geld.
PM: montage/schroefgaten in lengterichting fiets. Of je een adapter nodig hebt, hangt af van je schijfdiameter. Voor de Pro-vorken kan ik niet vinden of je zonder PM-naar-PM adapter remmen voor 160mm schijven kunt monteren. FF controleren.
PM: montage/schroefgaten in lengterichting fiets. Of je een adapter nodig hebt, hangt af van je schijfdiameter. Voor de Pro-vorken kan ik niet vinden of je zonder PM-naar-PM adapter remmen voor 160mm schijven kunt monteren. FF controleren.
Beide vorken uit de links zijn IS. 2 Van die oogjes zeg maar.
PM zijn twee nokken waarin draad is getapt.
PM
http://autobus.cyclingnews.com/photos/2 ... mounts.jpg
IS
http://www.parktool.com/images_inc/repa ... unt-31.jpg
- IS naar PM is mogelijk.
- PM naar IS is niet mogelijk
- Een achterrem moet bij (bijna) alle frames een IS naar PM adapter hebben. Dit omdat op een frame meestal IS oogjes worden gelast.
- Kleinste schijf mogelijk vóór = 160 mm, kleinste schijf mogelijk achter = 140 mm
PM is trouwens de meest gebruikte standaard op de huidige geveerde vorken. Bij starre vorken wordt dacht ik veel aan IS vastgehouden. Adapters zijn als het goed is niet al te moeilijk om aan te komen. Als je hier ff neerplempt welke maat schijven + welke vork je overweegt kunnen we je denk ik makkelijk vertellen wat je nodig hebt .
De comfortabelste starre vorken zijn (volgens het DP forum) nog altijd de Pace vorkjes. Axima zou dit benaderen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een Pace icm. een soepele brede voorband op lage druk hemels rijdt! Meer comfort dan je zou verwachten, licht, en onderhoudsvrij. Als je vooral mountainbiked voor de funfactor en het gebied waar je fietst is niet al te ruig, dan is een starre carbon vork een hele goede investering! Let wel even op hoe lang de betreffende vork is. 425 mm A-C carbon vork is voor 80 mm geveerde vork, en 445 mm A-C carbon vork is voor 100 mm geveerde vork.
PM zijn twee nokken waarin draad is getapt.
PM
http://autobus.cyclingnews.com/photos/2 ... mounts.jpg
IS
http://www.parktool.com/images_inc/repa ... unt-31.jpg
- IS naar PM is mogelijk.
- PM naar IS is niet mogelijk
- Een achterrem moet bij (bijna) alle frames een IS naar PM adapter hebben. Dit omdat op een frame meestal IS oogjes worden gelast.
- Kleinste schijf mogelijk vóór = 160 mm, kleinste schijf mogelijk achter = 140 mm
PM is trouwens de meest gebruikte standaard op de huidige geveerde vorken. Bij starre vorken wordt dacht ik veel aan IS vastgehouden. Adapters zijn als het goed is niet al te moeilijk om aan te komen. Als je hier ff neerplempt welke maat schijven + welke vork je overweegt kunnen we je denk ik makkelijk vertellen wat je nodig hebt .
De comfortabelste starre vorken zijn (volgens het DP forum) nog altijd de Pace vorkjes. Axima zou dit benaderen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een Pace icm. een soepele brede voorband op lage druk hemels rijdt! Meer comfort dan je zou verwachten, licht, en onderhoudsvrij. Als je vooral mountainbiked voor de funfactor en het gebied waar je fietst is niet al te ruig, dan is een starre carbon vork een hele goede investering! Let wel even op hoe lang de betreffende vork is. 425 mm A-C carbon vork is voor 80 mm geveerde vork, en 445 mm A-C carbon vork is voor 100 mm geveerde vork.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team