mtb of crossfiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47
Ik overweeg om een mtb of cyclocrosser te kopen,daar ik met geen van beide ervaring heb(heb altijd alleen met racefiets gereden)zit ik met enkele vragen.
1 Is een mtb gemakkelijker om in de sneeuw en door de bossen te rijden,door de bredere banden dan een crosser(wegligging,comfort)?
2 Is een mtb moeilijker om zelf aan te sleutelen? Ken niets van schijremmen,verende voorvorken.Aan mijn racefiets doe ik namelijk alles zelf.
3 Is er aan een mtb niet meer onderhoud na een slecht weer rit,hoe onderhoud je bv je schijfremmen met deze pekeltoestanden,gewoon afspoelen?
4 Hoe lang gaan schijven en remblokjes ongeveer mee.
5 Heeft een verende voorvork veel onderhoud nodig?
Dit zijn een heleboel vragen ineens.
Bedankt voor de evetuele atwoorden.
1 Is een mtb gemakkelijker om in de sneeuw en door de bossen te rijden,door de bredere banden dan een crosser(wegligging,comfort)?
2 Is een mtb moeilijker om zelf aan te sleutelen? Ken niets van schijremmen,verende voorvorken.Aan mijn racefiets doe ik namelijk alles zelf.
3 Is er aan een mtb niet meer onderhoud na een slecht weer rit,hoe onderhoud je bv je schijfremmen met deze pekeltoestanden,gewoon afspoelen?
4 Hoe lang gaan schijven en remblokjes ongeveer mee.
5 Heeft een verende voorvork veel onderhoud nodig?
Dit zijn een heleboel vragen ineens.
Bedankt voor de evetuele atwoorden.
redbulleke schreef:Ik overweeg om een mtb of cyclocrosser te kopen,
Waar wil je gaan rijden, waarvoor ga je hem gebruiken, waarom wil je een fiets kopen om off-road te gaan rijden etc. etc. ?
Elke fiets met meer techniek heeft ook meer onderhoud nodig ongeacht het gebruik.
1. Ja
2. Schijfremmen moeten wel af en toe ontlucht worden maar dat kun je leren. Een verende vork kun je eigenlijk niet/nauwelijks zelf onderhouden. Verder is het onderhoud hetzelfde.
3. In het bos ligt geen pekel..
4. Dat varieert enorm! In de zomer gaan je blokjes eindeloos mee. Onder bepaalde omstandigheden jaag je er in één ochtend een set doorheen. Schijven hebben (bijna) het eeuwige leven.
5. Verende vorken zijn niet makkelijk zelf te onderhouden. Veel fietsenmakers doen dat niet eens zelf maar sturen ze op voor een servicebeurt.
Er is trouwens ook een tussenweg mogelijk: een MTB met vaste (carbon) vork en v-brakes. Zo'n fiets heb ik zelf en ik heb er geen ander onderhoud aan dan aan de racefiets. Wel slijt e.e.a. een stuk sneller!
2. Schijfremmen moeten wel af en toe ontlucht worden maar dat kun je leren. Een verende vork kun je eigenlijk niet/nauwelijks zelf onderhouden. Verder is het onderhoud hetzelfde.
3. In het bos ligt geen pekel..
4. Dat varieert enorm! In de zomer gaan je blokjes eindeloos mee. Onder bepaalde omstandigheden jaag je er in één ochtend een set doorheen. Schijven hebben (bijna) het eeuwige leven.
5. Verende vorken zijn niet makkelijk zelf te onderhouden. Veel fietsenmakers doen dat niet eens zelf maar sturen ze op voor een servicebeurt.
Er is trouwens ook een tussenweg mogelijk: een MTB met vaste (carbon) vork en v-brakes. Zo'n fiets heb ik zelf en ik heb er geen ander onderhoud aan dan aan de racefiets. Wel slijt e.e.a. een stuk sneller!
volgens mij is een cyclocrosser toch voor het kortere snellere werk met minder boomwortels. ik was lekker snel op zo'n ding maar na 1 uur was het beste er wel af en raakte ik moe door alle klappen die je zelf op moet vangen ipv de vering op een fiets. Het ligt aan de ondergrond maar bij twijfel zou ik zeker voor -een op zijn minst- hardtail gaan. Trouwens die voorvorken gaan behoorlijk lang mee. Mijn lefty was pas na 10.000km aan echt onderhoud toe: 45 euro en klaar was ie weer.
onderhoud betekent veel afspoelen en invetten maar dat went. je zou eigenlijk eens beide moeten proberen op je vaakst gebruikte ondergrond dan weet je het binnen een uur.
Perik gaf de rest al aan.
onderhoud betekent veel afspoelen en invetten maar dat went. je zou eigenlijk eens beide moeten proberen op je vaakst gebruikte ondergrond dan weet je het binnen een uur.
Perik gaf de rest al aan.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
1- nee, met smallere banden heb je meer grip im de sneeuw( als het vatgereden is) Dan zak je sneller weg en heb je meer grip.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47
Ik zou de fiets nu vooral gebruiken op het jaagpad(weg naast het kanaal),omdat je met een racefiets nu omzeggens niet kunt rijden in dit weer.Maar ik sluit niet uit dat ik ook in het bos en veld zou rijden eens ik de fiets gewoon ben,misschien hier of daar is een toertocht meedoen.Heb je eigenlijk veel voordeel met een verende voorvork of geeft het alleen meer comfort ?
Bedankt voor de reacties,ben er al een stuk wijzer door geworden,zal hoogstwaarschijnlijk een mtb worden.
Bedankt voor de reacties,ben er al een stuk wijzer door geworden,zal hoogstwaarschijnlijk een mtb worden.
een goede verende voorvork geeft ook meer controle.
Persoonlijk vind ik de cx fiets lastiger fietsen door de sneeuw en de remblokken slijten als sneeuw door de zon. Op de mtb gaan de blokken een stuk langer mee als ze goed ingeremd zijn. Door het bredere stuur en de andere zithouding heb ik ook wat meer vertrouwen op de mtb.
Persoonlijk vind ik de cx fiets lastiger fietsen door de sneeuw en de remblokken slijten als sneeuw door de zon. Op de mtb gaan de blokken een stuk langer mee als ze goed ingeremd zijn. Door het bredere stuur en de andere zithouding heb ik ook wat meer vertrouwen op de mtb.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
japie carbon schreef:1- nee, met smallere banden heb je meer grip im de sneeuw( als het vatgereden is) Dan zak je sneller weg en heb je meer grip.
Onzin, In losse sneeuw rijden is hetzelfde als los zand rijden. Ooit op het strand gereden met een crosser? Met brede mtb banden met weinig lucht er in heb je veel meer grip. Neemt niet weg dat je met een crosser niet goed door de sneeuw kan rijden. Dat doe ik al weken. Je hebt wel veel meer techniek nodig.
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
je geeft het zelf al aan, met een mtb zal je zeer waarschijnlijk meer plezier hebben omdat deze op meerdere plekken is in te zetten.
verende voorvork geeft uiteraard meer comfort maar huidige generatie voorvorken heeft meestal een lockout-knop aan het stuur waarmee je de vering (bijv tijden rijden op de weg) kunt uitzetten.
onderhoud zou ik niet teveel voor terugschrikken, als je het met een racefiets hebt geleerd is een mountainbike geen rocketscience voor je.....
kans is groot dat je meer van het gebruik van een mtb gaat genieten dan je nu voorziet
verende voorvork geeft uiteraard meer comfort maar huidige generatie voorvorken heeft meestal een lockout-knop aan het stuur waarmee je de vering (bijv tijden rijden op de weg) kunt uitzetten.
onderhoud zou ik niet teveel voor terugschrikken, als je het met een racefiets hebt geleerd is een mountainbike geen rocketscience voor je.....
kans is groot dat je meer van het gebruik van een mtb gaat genieten dan je nu voorziet
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
@ tiest: Ik bedoel ook vastgereden sneeuw. Met een auto bv rij je ook beter met smalle banden in de sneeuw. In de blubber rij je toch ook beter met smalle banden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
In vast gereden sneeuw heb je met een mtb veel meer grip, kwestie van meer rubber aan de ondergrond. Het is niet zoals met modder waar je direct door kunt zakken tot de bodem mits je smalle banden hebt. Daarnaast verschillen de ideeën ook nogal of een brede band met grote noppen met genoeg ruimte er tussen niet net zo goed of beter werkt dan een smalle band.