Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

mtb of crossfiets

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 10 jan 2010 11:17

Ik overweeg om een mtb of cyclocrosser te kopen,daar ik met geen van beide ervaring heb(heb altijd alleen met racefiets gereden)zit ik met enkele vragen.
1 Is een mtb gemakkelijker om in de sneeuw en door de bossen te rijden,door de bredere banden dan een crosser(wegligging,comfort)?
2 Is een mtb moeilijker om zelf aan te sleutelen? Ken niets van schijremmen,verende voorvorken.Aan mijn racefiets doe ik namelijk alles zelf.
3 Is er aan een mtb niet meer onderhoud na een slecht weer rit,hoe onderhoud je bv je schijfremmen met deze pekeltoestanden,gewoon afspoelen?
4 Hoe lang gaan schijven en remblokjes ongeveer mee.
5 Heeft een verende voorvork veel onderhoud nodig?
Dit zijn een heleboel vragen ineens.
Bedankt voor de evetuele atwoorden.

huubcs
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:33

huubcs 10 jan 2010 11:32

redbulleke schreef:Ik overweeg om een mtb of cyclocrosser te kopen,


Waar wil je gaan rijden, waarvoor ga je hem gebruiken, waarom wil je een fiets kopen om off-road te gaan rijden etc. etc. ?

Elke fiets met meer techniek heeft ook meer onderhoud nodig ongeacht het gebruik.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 10 jan 2010 11:33

1. Ja
2. Schijfremmen moeten wel af en toe ontlucht worden maar dat kun je leren. Een verende vork kun je eigenlijk niet/nauwelijks zelf onderhouden. Verder is het onderhoud hetzelfde.
3. In het bos ligt geen pekel..
4. Dat varieert enorm! In de zomer gaan je blokjes eindeloos mee. Onder bepaalde omstandigheden jaag je er in één ochtend een set doorheen. Schijven hebben (bijna) het eeuwige leven.
5. Verende vorken zijn niet makkelijk zelf te onderhouden. Veel fietsenmakers doen dat niet eens zelf maar sturen ze op voor een servicebeurt.

Er is trouwens ook een tussenweg mogelijk: een MTB met vaste (carbon) vork en v-brakes. Zo'n fiets heb ik zelf en ik heb er geen ander onderhoud aan dan aan de racefiets. Wel slijt e.e.a. een stuk sneller!

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 10 jan 2010 15:29

volgens mij is een cyclocrosser toch voor het kortere snellere werk met minder boomwortels. ik was lekker snel op zo'n ding maar na 1 uur was het beste er wel af en raakte ik moe door alle klappen die je zelf op moet vangen ipv de vering op een fiets. Het ligt aan de ondergrond maar bij twijfel zou ik zeker voor -een op zijn minst- hardtail gaan. Trouwens die voorvorken gaan behoorlijk lang mee. Mijn lefty was pas na 10.000km aan echt onderhoud toe: 45 euro en klaar was ie weer.
onderhoud betekent veel afspoelen en invetten maar dat went. je zou eigenlijk eens beide moeten proberen op je vaakst gebruikte ondergrond dan weet je het binnen een uur.
Perik gaf de rest al aan.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 jan 2010 15:32

1- nee, met smallere banden heb je meer grip im de sneeuw( als het vatgereden is) Dan zak je sneller weg en heb je meer grip.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 10 jan 2010 17:28

Over de verende voorvorken:

Olie verversen en stofkappen vervangen is prima zelf te doen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 10 jan 2010 18:53

Ik zou de fiets nu vooral gebruiken op het jaagpad(weg naast het kanaal),omdat je met een racefiets nu omzeggens niet kunt rijden in dit weer.Maar ik sluit niet uit dat ik ook in het bos en veld zou rijden eens ik de fiets gewoon ben,misschien hier of daar is een toertocht meedoen.Heb je eigenlijk veel voordeel met een verende voorvork of geeft het alleen meer comfort ?
Bedankt voor de reacties,ben er al een stuk wijzer door geworden,zal hoogstwaarschijnlijk een mtb worden.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 10 jan 2010 19:33

een goede verende voorvork geeft ook meer controle.

Persoonlijk vind ik de cx fiets lastiger fietsen door de sneeuw en de remblokken slijten als sneeuw door de zon. Op de mtb gaan de blokken een stuk langer mee als ze goed ingeremd zijn. Door het bredere stuur en de andere zithouding heb ik ook wat meer vertrouwen op de mtb.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 10 jan 2010 20:00

japie carbon schreef:1- nee, met smallere banden heb je meer grip im de sneeuw( als het vatgereden is) Dan zak je sneller weg en heb je meer grip.


Onzin, In losse sneeuw rijden is hetzelfde als los zand rijden. Ooit op het strand gereden met een crosser? Met brede mtb banden met weinig lucht er in heb je veel meer grip. Neemt niet weg dat je met een crosser niet goed door de sneeuw kan rijden. Dat doe ik al weken. Je hebt wel veel meer techniek nodig.

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 10 jan 2010 20:08

je geeft het zelf al aan, met een mtb zal je zeer waarschijnlijk meer plezier hebben omdat deze op meerdere plekken is in te zetten.

verende voorvork geeft uiteraard meer comfort maar huidige generatie voorvorken heeft meestal een lockout-knop aan het stuur waarmee je de vering (bijv tijden rijden op de weg) kunt uitzetten.

onderhoud zou ik niet teveel voor terugschrikken, als je het met een racefiets hebt geleerd is een mountainbike geen rocketscience voor je.....

kans is groot dat je meer van het gebruik van een mtb gaat genieten dan je nu voorziet ;)
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 jan 2010 22:54

@ tiest: Ik bedoel ook vastgereden sneeuw. Met een auto bv rij je ook beter met smalle banden in de sneeuw. In de blubber rij je toch ook beter met smalle banden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jan 2010 23:29

In vast gereden sneeuw heb je met een mtb veel meer grip, kwestie van meer rubber aan de ondergrond. Het is niet zoals met modder waar je direct door kunt zakken tot de bodem mits je smalle banden hebt. Daarnaast verschillen de ideeën ook nogal of een brede band met grote noppen met genoeg ruimte er tussen niet net zo goed of beter werkt dan een smalle band.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie