Dikke banden fiets opbouwen
Hallo,
Ik ben geen MTB er, maar wil een dikke banden fiets opbouwen om mee in de sneeuw en op de natte weg te rijden.
Nu heb ik 2 vragen:
-is het ook maar enigszins een goed idee om een "fixie" te bouwen met 1 kransje achter en een paar bladen voor, zodat er zo min mogelijk dingen kapot kunnen of blokkeert sneeuw eigenlijk nooit de aandrijving?
-Ik wilde als basis de Surly Karate Monkey nemen.
Karate_Monkey
Spatborden
Verdere opbouw: XT naven met Mavic velgen, Avid 5 schijfremmen.
Alle suggesties zijn welkom. Uitgangspunt is een fiets met dikke banden en zo weinig mogelijk onderhoud. Wordt maar enkele weken per jaar gebruikt om door de sneeuw en pekel te rijden.
Welke banden zijn het beste voor dit doeleinde? Wat voor stuur zouden jullie nemen? Ben gewend aan racehouding.
Diogenes
Ik ben geen MTB er, maar wil een dikke banden fiets opbouwen om mee in de sneeuw en op de natte weg te rijden.
Nu heb ik 2 vragen:
-is het ook maar enigszins een goed idee om een "fixie" te bouwen met 1 kransje achter en een paar bladen voor, zodat er zo min mogelijk dingen kapot kunnen of blokkeert sneeuw eigenlijk nooit de aandrijving?
-Ik wilde als basis de Surly Karate Monkey nemen.
Karate_Monkey
Spatborden
Verdere opbouw: XT naven met Mavic velgen, Avid 5 schijfremmen.
Alle suggesties zijn welkom. Uitgangspunt is een fiets met dikke banden en zo weinig mogelijk onderhoud. Wordt maar enkele weken per jaar gebruikt om door de sneeuw en pekel te rijden.
Welke banden zijn het beste voor dit doeleinde? Wat voor stuur zouden jullie nemen? Ben gewend aan racehouding.
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Sneeuw blokkeert (bij mij) eigenlijk nooit de aandrijving. Hoewel ik wel een keer een klomp ijs rondowm mijn cassette heb gehad waardoor ik niet meer kon schakelen. Bedenk je wel dat het in de sneeuw vaak harken en stoempen is met 5-10km/u terwijl je op een gepekelde weg toch flink door kunt rijden. Een behoorlijke range van versnellingen lijkt me wel nuttig op zo'n fiets.
Die Surly KM is echt een supermooi frame. Heb je ook de Surly Crosscheck overwogen? Ook ruimte voor brede (hoewel iets minder breed dan bij een KM) banden en spatborden en iets meer een race/cross geometrie.
Banden: keus genoeg, Swalbe Smart Sam, Schwalbe Racing Ralph, Geax Saguaro etc zijn prima allround banden waarmee je op allerlei ondergronden uit de voeten kunt.
Die Surly KM is echt een supermooi frame. Heb je ook de Surly Crosscheck overwogen? Ook ruimte voor brede (hoewel iets minder breed dan bij een KM) banden en spatborden en iets meer een race/cross geometrie.
Banden: keus genoeg, Swalbe Smart Sam, Schwalbe Racing Ralph, Geax Saguaro etc zijn prima allround banden waarmee je op allerlei ondergronden uit de voeten kunt.
Als de fiets echt voor het weer dat we nu hebben is bedoeld, zou ik ook eens kijken naar een versnellingsnaaf. Fixed kan natuurlijk ook. De beste optie lijkt me dan om een xt voornaaf om te bouwen tot achternaaf ( zie: http://www.londonfixiebike.com). Het voordeel van fixed bij gladheid is dat je echt meer gevoel hebt als je wegglijdt.
Stuur: Wat dacht je van een mary of moustachebar?
Stuur: Wat dacht je van een mary of moustachebar?
Ik heb pas met een gewone fiets met Nexus naaf gereden. Die blokkeerde binnen 5 minuten. Ik heb een Crossfiets, maar die banden zijn niet breed genoeg. Hier wordt niet gepekeld en er ligt zo'n 15CM sneeuw. Ik wil graag maximale grip hebben door dikke banden en spatborden tegen de troep.
Het mooist zou een Rohloff naaf zijn, maar die zijn gruwelijk duur.....
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat betekent "29er" precies?
Het mooist zou een Rohloff naaf zijn, maar die zijn gruwelijk duur.....
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat betekent "29er" precies?
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Een Surly KM is een 29er frame, dus voor 28" (offroad) velgen met dikke, hoge banden. Als je 'gewone' 26" wielen wilt steken, zou ik voor een ander frame gaan.
De discussie waarom wel of niet, tsja.....
Kijk hier eens: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=25619
Ik heb er zelf géén, trouwens.
De discussie waarom wel of niet, tsja.....
Kijk hier eens: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=25619
Ik heb er zelf géén, trouwens.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ja want het lijkt me best lastig 26" banden op 28"velgen te leggen.