Pagina 1 van 2

tips aanschaf racefiets!!

Geplaatst: 29 dec 2009 09:12
door eric_v
Belangrijke tips waar je op moet letten als je een racefiets aan wilt schaffen!:

-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.

-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.

-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.

-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.

-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.

-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.

-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?

-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.

-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper!





De onderdelen:

Frame,
Het frame bepaald met name het gewicht en de stijfheid van de fiets.
Hoe lichter de fiets hoe minder energie het u kost om de fiets in beweging te brengen.
Wil je recreatief gaan fietsen dan is een fiets van 10kg of minder geen probleem, maar ben je van plan er wedstrijden(in de toekomst) mee te gaan rijden dan zou ik toch eerder een fiets aanraden van 8kg of minder. Ook de stijfheid van een fiets is ook erg belangrijk. Dit zorgt ervoor dat de voorzijde van de fiets niet gaat zwabberen en dat je de bochten strak kunt nemen.

Het frame kan bestaan uit voornamelijk 3 materialen:

Staal: Dit werd vooral vroeger veel gebruikt. Het zijn erg stevige frames maar waren dan ook erg zwaar. Tegenwoordig heb je ook lichtere varianten hierin, alleen zijn die erg prijzig.

Titanium: Titanium is lichter dan staal, het is ook sterker. Een titanium frame is echter wel vaak weer wat duurder dan aluminium. Bijkomend voordeel is dat titanium goed bestand is tegen corrosie, en het heeft een bepaalde mate van elasticiteit, wat weer wilt zeggen dat het een natuurlijke schokbreker toevoegt. Ook lopen deze frames erg weinig schade op bij een eventuele valpartij.

Aluminium: dit is het meest voorkomende materiaal, qua prijs/gewicht is dit een prima combinatie voor de recreatieve fietser. Vaak worden deze frames uitgerust met een carbon voor- en/of achtervork.

Carbon: Dit is het lichtste materiaal wat er te krijgen is. De echte wedstrijdrijders en professionals rijden met dit materiaal. Let wel op als je wedstrijden wilt gaan rijden dat je fiets niet minder weegt dan 6.8kg want dat is door het UCI het gestelde minimum gewicht. Het enige nadeel aan carbon frames is dat het redelijk prijzig is.


Zadel,
Het zadel is een erg persoonlijk onderdeel. Dit verschilt per persoon. Want de 1 heeft liever een zacht zadel terwijl de ander juist weer prettiger op een hard zadel zit. Let wel op dat je goed zit want dit voorkomt klachten aan het zitvlak. Vaak zijn de zadels die al gemonteerd zitten van redelijke kwaliteit dus probeer eerst die goed uit, bevalt deze niet kan je altijd nog een andere monteren.


Pedalen,
Als u een nieuwe racefiets aanschaft worden deze meestal geleverd zonder pedalen. Dit komt omdat pedalen wederom een erg persoonlijk onderdeel zijn. Wel is het aan te raden een pedaal aan te kiezen waarbij de schoen vast zit aan het pedaal, hierdoor is de krachtoverbrenging velen malen beter dan een pedaal waar dit niet het geval is. Dit komt omdat je de pedalen dan niet alleen naar beneden duwt maar ook omhoog kunt trekken.
Tegenwoordig krijg je bij pedalen een plaatje dat je onder je raceschoen moet bevestigen. Hiermee kan je de schoen vast in het pedaal klikken, en om je voet weer los te klikken beweeg je met je hak naar buiten.
De meest voorkomende pedalen tegenwoordig zijn de Shimano spd(-sl).
Verder heb je nog pedalen van de merken Look en Time.
Zorg er wel voor dat je voet nog wel wat spelling heeft, anders krijg je binnen no time last van je voet. En als je voor de 1e keer op klikpedalen rijdt zal dit erg wennen zijn, vergeet daarom NIET op tijd uit te klikken als je plotseling moet remmen/stilstaan want voor je het weet lig je op de grond met fiets en al.


Afmontage,
De groepen van een racefiets bestaan uit de volgende onderdelen:
Ketting,tandwielen,remmen,shifters,achterderailleur,voorderailleur en de
crankset incl. trapas.
De meeste gebruikte en bekendste groepen zijn die van Shimano en Compagnolo.
Hier onder een overzicht van laag naar hoog(kwaliteit/prijs):
Shimano....................Compagnolo...............Sram
Sora................................Veloce....................Rival
Tiagra..............................Centaur...................Force
105..................................Athena..................Red
Ultegra............................Chorus
Dura Ace..........................Record
........................................Super Record

De groepen onderscheiden zich vaak in gewicht, ook met het schakelen merk je veel verschil. Vooral als er veel druk op de ketting staat(als je hard rijdt, of als je bergop rijdt en wilt schakelen). Als je recreatief wilt fietsen zorg dan dat je fiets minimaal met Tiagra of 105 afgemonteerd is. En als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zou ik toch minimal Ultegra aanraden. De profs rijden overigens bijna allemaal met Dura Ace of Super Record.




Framemaat:
De hoogte van het frame is van groot belang,
het is daarom erg belangrijk dat je de juiste framemaat kiest.
Want dit zorgt namelijk voor:
-meer comfort
-het voorkomen van blessures
-en voor een betere/hogere fietssnelheid

(kortom meer fietsplezier!)



De framemaat is hetzelfde als de lengte van de zitbuis,
Afbeelding


Het kan voorkomen dat de maten aangeduid worden met S,M,L,XL
vraag dan de winkelier met hoeveel cm je deze maten kunt vergelijken.


Bereken jouw framemaat:
Het bepalen van je framemaat is eigenlijk heel eenvoudig.

Benodigdheden: een boek en een duimstok/meetlint

Stap 1: trek je broek en schoenen uit

Stap 2: ga met je rug tegen de muur staan en houdt je voeten bij elkaar

Stap 3: pak het boek en plaats het tussen je benen, zo ver mogelijk omhoog(zorg dat het boek waterpas is)

Stap 4: meet nu met de duimstok de afstand van de grond tot de bovenkant van het boek.


Afbeelding


Nu heb je de binnenbeenlengte opgemeten, het enige wat je nu nog moet doen is deze lengte vermenigvuldigen met 0,665

voorbeeld: je binnenbeenlengte(afstand van de grond tot je kruis) is 89cm
dit vermenigvuldig je met 0,665dus 89 x 0,665 = 59,19 Rond de uitkomst naar beneden af en je hebt de juiste framemaat.


In onderstaand tabel krijgt u een schatting welke maat bij u past,


Lengtemaat..... Framemaat
155-165 cm..... 48-51 cm
165-170 cm..... 51-53 cm
170-175 cm..... 53-55 cm
175-180 cm..... 55-57 cm
180-185 cm..... 57-60 cm
185-190 cm..... 60-62 cm
190-195 cm..... 62-64 cm
195 - 200cm..... 64 - Maatwerk


Als je nou voor een 2e handse fiets gaat kijken let dan even op het volgende:

Kijk;
-of er geen slag in de wielen zit, dit doe je door het wiel rond te draaien en te kijken of wiel het ene moment de remmen bijna raakt en het andere moment niet.

-of de ketting en tandwielen niet te erg versleten zijn, te tandjes van de tandwielen moeten bol zijn en niet puntig. Ook moeten de tandjes symmetrisch zijn en niet aan de ene kant steiler dan aan de andere kant. En misschien nog het belangrijkste: de ketting mag niet meer dan 5mm van het voorblad worden getild.

-of er geen speling in het wiel zit, dit kun je voelen door het wiel van links naar rechts te bewegen.

-of er geen speling in het balhoofdstel zit, (kogellagers van het stuur) dit doe je door de voorrem in te knijpen en de fiets van voren naar achteren te bewegen, hij mag dan niet “klapperen”

-of de banden nog goed zijn, kijk of de band niet uitgedroogd is. Zijn er geen scheurtjes of draden te zien op het loopvlak dan is het goed.

Aan al deze punten is iets te doen, echter kost dit je wel weer extra geld. Dus die overweging moet je zelf nemen.




Fietsen is een passie, een gevoel
Dus als je helemaal weg bent van een fiets....zeg ik....gewoon kopen!!!


Hoop dat sommige er wat aan hebben,

succes met de zoektocht....

groetjes,

Eric

Geplaatst: 29 dec 2009 09:54
door corniel
Prima stuk.

Toch een paar puntjes:
- Staal was vroeger misschien zwaar, de huidige generatie stalen fietsen is dat zeker niet (maar die zijn weer heel duur).
- Titanium zou ik ook noemen.
- Van SRAM de verschillende groepen vermelden.
- De groepen niet naast elkaar zetten. Dit suggereert dat ze vergelijkbaarzijn, maar dat levert in praktijk zure discussies op. ;)
- Ik mis iets over het aantal tandwielen achter (speed)
- Ik mis de melding dat er gekozen kan worden voor tripple, dubbel, of compact.
- De belangrijkste maat van een frame is niet de lengte van de zitbuis, maar de bovenbuis!
- Wielen zijn ook van belang.

Hopelijk ben je het op een aantal punten met me eens en pas je hier en daar wat aan.

Geplaatst: 29 dec 2009 10:02
door eric_v
je hebt idd gelijk, maar heb niet zoveel tijd vandaar,


als deels aangepast...

Geplaatst: 29 dec 2009 11:24
door 100cols
Nuttig overzicht! 2 aanvullingen:

Een fiets in het echt bekijken is idd een goed idee, misschien dat je Bike Motion hier kunt noemen.

Campagnolo Xenon en Mirage staan niet in de Campa 2010 catalogus, zou ik hier dus weglaten. Centaur en Athena worden wel gemaakt, maar die noem je hier niet.

Geplaatst: 29 dec 2009 12:52
door frenkie
misschien een idee om je verhaal met de opmerkingen samen te voegen met de faq? http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35916

Geplaatst: 29 dec 2009 14:12
door gijs01
hulde voor erik!

Geplaatst: 29 dec 2009 14:25
door kilometervreter
Eric_V schreef:...

-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.

...


Laat je vooral leiden door het uiterlijk van een fiets zou ik zeggen. Voor de meeste onder ons is wielrennen in de eerste plaats een kijksport.

Met deze psychologische oorlogsvoering is daarmee de eerste klap al uitgedeeld.

Geplaatst: 29 dec 2009 14:28
door corniel
Hulde voor Frenkie. Ik stel voor dat TS en Frenkie samen zorgen dat de post van Frenkie wordt uitgebreid. :)

Geplaatst: 29 dec 2009 14:28
door simic
Hij bedoelt daar denk ik mee, dat je je niet blind moet staren op uiterlijk, maar kijk ook naar de kwaliteit ervan.

Geplaatst: 29 dec 2009 14:53
door kilometervreter
In mijn ogen de enige criteria bij aanschaf:

1. Is het een mooie fiets.
2. Is ie goed genoeg waarvoor je hem wilt gebruiken.
3. Is de budgetoverschreiding acceptabel.

Prijs kwaliteitverhouding is niet belangrijk omdat in de meeste gevallen de prijs exponentieel toeneemt tov de kwaliteit.

Als je handig bent heb je geen service nodig en garantie geeft de fabrikant. Verder zal elke fietsenmaker tegen betaling jouw fiets kunnen "servicen". Zorg wel dat je een goeie hebt.

Verder is uit onderzoek gebleken dat mensen die een impulsaankoop doen veel gelukkiger zijn met het gekochte product dan mensen die wekenlang aan het dubben zijn voor ze tot aanschaf over gaan.

Wel moet je natuurlijk eerst een budget vaststellen. Hiervoor zou ik de volgende zaken in acht nemen:
2. De liefde voor het fietsen
3. De portemonee
4. Waarvoor ga je de fiets gebruiken.
5. De verwachtte afschrijving
en bij mij op 1. de vrouw

Geplaatst: 29 dec 2009 15:23
door gijs01
frenkie schreef:misschien een idee om je verhaal met de opmerkingen samen te voegen met de faq? http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35916


doen!

Geplaatst: 29 dec 2009 16:18
door lvgh
kilometervreter schreef:In mijn ogen de enige criteria bij aanschaf:

1. Is het een mooie fiets.
2. Is ie goed genoeg waarvoor je hem wilt gebruiken.
3. Is de budgetoverschreiding acceptabel.

:D Kijk, zulke adviezen zijn nuttig voor de beginner. Bezint eer ge begint! Als 3 het grote knelpunt is kun je beter niet al te lang op het forum rondhangen voor tot aanschaf over te gaan ;)