Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Koga eindelijk af, resultaat op pag. 3

michon
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:43

michon 28 dec 2009 00:13

Na het succesvol opbouwen van een prachtige racer, mountainbike en een fiets voor het commuterverkeer, ben ik dan nu toe aan het opbouwen van een baanfiets.
Ik heb een mooi frame gescoord en dat wordt de basis van mijn fiets, alleen...... mijn laatste baanfiets heb ik gewoon compleet gekocht en daarna heb ik wat op huurfietsen gefietst.
Ik weet dus eigenlijk helemaal niet zoveel van baanfietsen af.
Ik zit met een paar vragen:
- Zijn er speciale vorken voor op de baan, zo ja, waarin verschillen die van een wegvork?
- Wat is het gemiddeld gewicht voor een baanfiets en zitten we hier nog met minimale gewichten?
- Moet mijn wielset een normale worden of een met een dicht achterwiel? Met een grote flens of een kleinere, met een hoge velg of een platte?
- Moet ik mijn spaken wel of niet solderen?
- Is een baan/fix crank anders dan een 'normale' crank
- Op welke manier bepaal ik mijn verzet?

Ik zal gaande weg vast nog meer vragen krijgen, maar hier voorlopig de belangrijkste.

Ik hoor graag van de (al dan niet) experts!!
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 28 dec 2009 00:27

- Zijn er speciale vorken voor op de baan, zo ja, waarin verschillen die van een wegvork?
Meestal worden er wegvorken gebruikt, wel vaak een recht model ipv gebogen waarvan het gat tbv de rem is dichtgemaakt.

- Wat is het gemiddeld gewicht voor een baanfiets en zitten we hier nog met minimale gewichten?
Is helemaal afhankelijk van het gebruikte materiaal (staal, aluminium,carbon)

- Moet mijn wielset een normale worden of een met een dicht achterwiel? Met een grote flens of een kleinere, met een hoge velg of een platte?
Mag allemaal :-)

- Moet ik mijn spaken wel of niet solderen?
Niet noodzakelijk, meeste baanwielsets zijn stijf genoeg tegenwoordig.

- Is een baan/fix crank anders dan een 'normale' crank
Ja, heeft uiteraard maar 1 blad. Bladbouten zijn korter en de cranks zijn meestal 165 mm.

- Op welke manier bepaal ik mijn verzet?
Uiteraard bepaal je wat je zelf prettig vindt maar een mooi verzet om te beginnen is 50x16

succes!
"Try not. Do or do not......there is no try"

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 28 dec 2009 00:27

1, geen idee maar volgens mij maakt het niet veel uit
2, ook geen idee, een baanfiets is wel een stuk lichter dan een wegfiets.
3, Een gewoone baanwielset kopen, geen discwheel. De vlensen van baanfietsen zijn vaak hoog maar je moet gewoon een setje baannaven kopen, die zijn er in vele soorten en maten.
Een hoge velg is aerodinamischer dan een lage, een lage lichter.
Als je zelf een wielset samen wilt stellen zou ik eens op www.bikeboosting.nl kijken!
4, ik zou persoonlijk gewoon de set laten bouwen door ernie frieke (bikeboosting) dan heb je gegarandeert een superwiel!
5, Ja, een normale crank heeft bevestegingen voor een 2e soms 3e blad, een baancrank heeft 1 kettingblad, een lagere Q-factor en mischien ook wel een andere steek(?).
6, Door te proberen, niemand kan ruiken wat jij lekker vind fietsen dus zul je er zelf achter moeten komen!

Succes met het bouwen van je fiets, enne.... This thread is worthless without pics!
Even showen die fiets!
mijn Flickr

michon
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:43

michon 28 dec 2009 01:13

Piccies komen zodra mijn frame terug is van de poedercoat meneer.
Ik wil eigenlijk met dura ace materiaal gaan rijden, maar miche trekt ook. Bij Miche kan ik echter nooit een 'type' vinden. Is miche gewoon miche of kent miche ook verschillende groepen?
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 28 dec 2009 01:20

Miche Advanced is het crankstel, en Miche Pistard de wielen.
Het is niet echt een groep met een naam maar losse componenten die je wel eens als "baangroep" ziet op verschillende sites.
"Try not. Do or do not......there is no try"

michon
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:43

michon 28 dec 2009 01:23

Duidelijk! Thnx.
Nog even over die cranks. Meestal 165mm? Wat is de overweging daarvoor te kiezen? Grotere bodemvrijheid ten behoeve van de bochten?
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 28 dec 2009 01:46

Precies!
"Try not. Do or do not......there is no try"

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 28 dec 2009 02:06

- Zijn er speciale vorken voor op de baan, zo ja, waarin verschillen die van een wegvork?
Idd, wat andromeda zei, een rechte wegvork zonder gat


- Wat is het gemiddeld gewicht voor een baanfiets en zitten we hier nog met minimale gewichten?
Het minimale gewicht voor een fiets is net zoals voor de weg 6.4 kg.

- Moet mijn wielset een normale worden of een met een dicht achterwiel? Met een grote flens of een kleinere, met een hoge velg of een platte?
Ga je er (trainings)wedstrijden mee rijden? zo ja, dan is een disk wel handig. Voor al het andere is een disc niet noodzakelijk. Sterker nog, voor het rijden in een groep is het niet handig. Een disc rolt langer door, dus duurt het langer voor je tot stilstand komt. Dit is voor het rijden in een groep een nadeel, want daar wisselt het tempo vaker. In een wedstrijd zit je vaak al richting je maximale vermogen en hoef je vrijwel nooit snelheid te minderen.

- Moet ik mijn spaken wel of niet solderen?
Nee, dat deden ze vroeger omdat de wielen niet stijf genoeg waren. Tegenwoordig is dat niet meer nodig, want nu zijn de wielen wel stijf genoeg.

- Is een baan/fix crank anders dan een 'normale' crank
Idd een enkel blad met korte boudjes.

- Op welke manier bepaal ik mijn verzet?
Je verzet moet vooral lekker rijden. 49 of 52 tanden voor is mooi om te beginnen. Daar kan je wellicht wat meer kanten mee uit dan met een 50.
3 tanden voor is (ongeveer) gelijk aan 1 tand achter. Dus als je een 49 monteert en je achter een 15 monteert, komt dat overeen met 52 voor tegen 16 achter.
Zelf rijd ik meestal 49x15 (af en toe 49x16) in de trainingen. Met 49x16 wordt harder dan 45km/u lastig en maak je ontzettend veel omwentelingen. Dat houd je geen uren uit. Ik adviseer dan ook een 49 of 52 te nemen en een 14(voor 49)-15-16-17(voor 52) achterkransje aan te schaffen. Dan kan je echt alle kanten uit.


michon
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:43

michon 29 dec 2009 14:54

Bedankt voor de reacties voor zover. Ik heb nu een beter idee waarnaar ik moet zoeken.
Een vork heb ik intussen gevonden. Moet nog even kijken of ik hem wit laat of een kleurtje laat geven. Pics volgen.

Nu de crank. Heeft iemand ervaring met parts van eightinch?
Het smoelt goed en is niet duur. Verder heb ik mijn oog laten vallen op een crankset van Sugino. Iemand daar bekend mee?
Ik zie op de baan een hoop miche en het trekt me meer om met iets te rijden dat niet op driekwart van de bikes gemonteerd is.
De dura-ace baancranks zijn me net te duur, dus dan kom ik in het gebruikte segment en daar kom ik niet veel tegen wat ik de moeite waard vind.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

helesnellejelle
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jan 2008 19:49

helesnellejelle 29 dec 2009 16:53

Dit is de specialist op baangebied in Nederland. Daar zijn veel cranks te krijgen.

michon
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:43

michon 29 dec 2009 20:21

Die staat per direct tussen mijn favorieten. Even gekeken, vind de stronglight en de Sugino erg mooi. De DA ook, maar die loopt echt mijn budget uit. Ik probeer nog even de gewichten van de sugino en stronglight te achterhalen, die staan niet op de site.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 29 dec 2009 23:44

Gewicht van de Stronglight is hetzelfde als de Miche 594 gram (fabrieksopgave)zonder bottombracket (komen uit dezelfde fabriek). Maar zit gewogen al boven de 600 gram.

Sugino SG75 crankarmen wegen rond de 650 gram, kettingblad ZEN zit op ongeveer 200 gram.
"Try not. Do or do not......there is no try"

Plaats reactie