Na een fietsmeting met Cyclefit is mijn lbs tot de volgende meetgegevens van mij gekomen:
- zadelhoogte: 854,6 mm
- advies framehoogte: 635 mm
- advies framelengte 604 mm
Ik ben 1m94 groot.
Ik heb dan een klassiek frame gekozen (Merckx Racing), maat 62 c-c, met een bovenbuislengte van 59,5 cm en balhoof van 23,1 cm en 1cm spacer).
Omwille van rugklachten bij het fietsen heb ik bij een kinesist een fietshouding laten uitvoeren. Hij stelde vast dat het zadel 0,5 cm naar achter moest en dat de zadelhoogte op 85,6 cm moest komen. Ook heeft hj een bijkomende spacer van 0,5 cm toegevoegd. Het hoogteverschil zadel-stuur bedraagt nu 11,1 cm. De klachten zijn na deze aanpassingen verdwenen.
Nu wil ik een nieuw carbonframe aanschaffen. Volgens de kinesist is een slooping frame niet geschikt voor me (ik dacht aan Cervelo RS of Colnago CX1).
De nieuwe collectie EMX 3 of EMX 5 van Eddy Merckx zou wel in aanmerking komen (maat 60 c-c met balhoofd van 21 cm).
1) Zijn er andere frames met een grote maat (60 of 62 of groter?) die voor mij geschikt zijn (bvb. Pinarello FP7, Wilier Izoard of Trek Madone 5.2 )?
2) Kan ik overstappen naar een nieuw frame met een lager balhoofd (21 cm in plaats van 23 cm) zonder bijkomende spacers te plaatsen zodat ik 2 cm dieper kom te zitten? Of zal zo'n diepe houding te belasted zijn voor de rug?
Mijn fietsambitie is langere tourtochten (150 tot 170 km in plaats 100Km) comfortabel te kunnen rijden.
Welk frame qua geometrie
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Of jij last krijgt van je rug als je dieper gaat zitten kunnen wij onmogelijk inschatten.
Dat een sloping frame niet geschikt voor je zou zijn is klinkklare onzin. De geometrie veranderd niet als de bovenbuis een paar centimeter afloopt. De Cervelo RS zou bijv prima passen in maat 61.
Dat een sloping frame niet geschikt voor je zou zijn is klinkklare onzin. De geometrie veranderd niet als de bovenbuis een paar centimeter afloopt. De Cervelo RS zou bijv prima passen in maat 61.
De Wilier Izoard komt in maat XXL 'maar' tot een balhoofdbuis van 20cm.
In vergelijking met je huidige 23cm +1,5cm aan spacers zou je al aan 4,5cm komen.
Daar zou ik (in ieder geval) niet aan beginnen.
In vergelijking met je huidige 23cm +1,5cm aan spacers zou je al aan 4,5cm komen.
Daar zou ik (in ieder geval) niet aan beginnen.
Je weet precies wat de benodigde maten voor het frame zijn. Dan ga je daarna toch niet meer experimenteren met een afwijkende maat ?
Voor minder dan 1000 euro kun je een prima titanium frame op maat laten maken. Voor minder dan 2000 euro kun je een prima carbon frame op maat laten maken. Je kunt natuurlijk ook een ijzeren frame kopen op maat, niks mis mee.
Als je dat allemaal te goedkoop vindt kun je natuurlijk ook meer uitgeven en dan heb je misschien een iets lichter frame en wellicht een merknaam op je frame geschilderd waarmee je anderen kunt imponeren.
Voor minder dan 1000 euro kun je een prima titanium frame op maat laten maken. Voor minder dan 2000 euro kun je een prima carbon frame op maat laten maken. Je kunt natuurlijk ook een ijzeren frame kopen op maat, niks mis mee.
Als je dat allemaal te goedkoop vindt kun je natuurlijk ook meer uitgeven en dan heb je misschien een iets lichter frame en wellicht een merknaam op je frame geschilderd waarmee je anderen kunt imponeren.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"
Wat mij erg veel geholpen heeft is de overstap van een alu Caad9 naar een carbon
Roubaix frame.
De gemene en intense trillingen op slecht wegdek waren echt een heel stuk minder.
Daardoor waren rugklachten practisch weg.
Ik moet zeggen dat ik met dit carbon frame zelfs ietsje sportiever kon gaan zitten.
Daar ging wel wat afstel werk mee gepaard.
Kijk ook eens bij t 2010 frame van Scott, de CR1.
Das net iets sportiever dan de Specialized Roubaix, maar heeft de eigenschap
goed trillingen te absorberen.
En anders een Cannondale Synapse.
Weet zeker dat ook jouw rug dat weet te waarderen.
Suc6
Roubaix frame.
De gemene en intense trillingen op slecht wegdek waren echt een heel stuk minder.
Daardoor waren rugklachten practisch weg.
Ik moet zeggen dat ik met dit carbon frame zelfs ietsje sportiever kon gaan zitten.
Daar ging wel wat afstel werk mee gepaard.
Kijk ook eens bij t 2010 frame van Scott, de CR1.
Das net iets sportiever dan de Specialized Roubaix, maar heeft de eigenschap
goed trillingen te absorberen.
En anders een Cannondale Synapse.
Weet zeker dat ook jouw rug dat weet te waarderen.
Suc6